gphilip

Software is like sex, it's better when it's free!

Je hebt 230 Volt wisselspanning met pieken die hoger zijn. Als je een gelijkrichter maakt met 4 diodes en misschien nog een condensator dan kan je 230V gelijkspanning verkrijgen. Als je dan 230 deelt door het voltage van de leds en die uitkomst is dan het aantel leds, als je die dan in serie zet zou dat zonder problemen moeten werken, eens gedaan kan je met je multimeter de stroom nog eens meten en er een glaszekering tssn steken voor de veiliheid. In mijn weten zou dit moete werken...

Toch maar wel een weerstandje (let op het vermogen) ervoor zetten..stroombegrenzing heb je wel nodig.
Zoals al eerder is gezegd, de LEDs moet je sturen met een stroom, niet met een spanning..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 24 november 2007 18:00:44 (61%)]

René Kramer

Ook tegenwind gaat liggen.

Op 24 november 2007 17:48:00 schreef gphilip:
Je hebt 230 Volt wisselspanning met pieken die hoger zijn. Als je een gelijkrichter maakt met 4 diodes en misschien nog een condensator dan kan je 230V gelijkspanning verkrijgen.

Uhum. Als je 230 Volt gaat gelijkrichten krijg je 230 keer wortel 2 = ongeveer 325 Volt. Dus GEEN 230 Volt!

En idd een weerstand ertussen!

Ik heb net een commercieel product aangeschaft met 80 LED's op netspanning.
Alle LED's blijken in serie te staan op de gelijkgerichte netspanning.

Schakeling is als volgt:
Serieschakeling van 2 weerstanden van 47R en een condensator van 470nF/400V. Daarachter de bruggelijkrichter (4x 1N4007). Aan het andere eind van de brug hangt de andere fase van de netstekker.
Over de gelijkrichte spanning van de brug een elko van 4,7µF/400V en dan de 80 LED's. Over de twee condensatoren staat telkens een ontlaadweerstand van 270K. Dat is alles.

De LED's zijn niet de standaard bolle kopjes, maar hebben een conusvormig gaatje om het licht eerder langszij te verspreiden dan vooraan te bundelen.

Ze worden verkocht als kerstverlichting, maar ik wil ze gebruiken als traphalverlichting.

Dat kan prima inderdaad, de C staat daar als "weerstand"

( Xc = 1 / 2 pi f c )

Heey K-Ray,

Kijk dat is gunstige informatie. Volgens mij heb ik wel een idee hoe het schematje in elkaar zit maar zijn je eventueel voor mij het schema-tje kunnen tekenen. Dan weet ik het zeker.
Ben namelijk al een tijdje opzoek naar zo'n soort schakeling.

Dirk

RES

RES

Ten tweede is de piekwaarde van 230V veel hoger, boven de 300V.

230*wortel(3)=398V? Bijna 400V zelfs. (als ik het goed heb)

René Kramer

Ook tegenwind gaat liggen.

@ sine, let op de haakjes: Xc = 1/(2*pi*f*c)

@ RES, nee het is 230 keer wortel 2 = ong 325V

Op 19 december 2007 12:14:32 schreef Dirk Verbeek:
Kijk dat is gunstige informatie. Volgens mij heb ik wel een idee hoe het schematje in elkaar zit maar zijn je eventueel voor mij het schema-tje kunnen tekenen. Dan weet ik het zeker.
Ben namelijk al een tijdje opzoek naar zo'n soort schakeling.

http://www.uploadarchief.net/files/download/80leds.jpg
met dank aan Carsten voor het tekenen van het schema.

Je kunt ook wel 2 LEDs in een 220V circuitje zetten, zo heb ik een paar nachtlampjes in stekkers gebouwd, zie thread:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/48944/1

Oftewel: de schakeling van K-Ray is misschien wel wat luxe, je hoeft er geen 80 leds in te gebruiken, met 2 gaat het ook:

http://www.turbokeu.com/myprojects/acled.htm

Het principe: de condensator is een wisselspanningsweerstand, die de stroom beperkt tot onder 20mA. De weerstand is nodig om de inschakelpiek te dimmen als juist op een piek van de 220V wisselstroom wordt ingeschakeld. In plaats van een LED en een diode in tegenfase kunnen ook 2 LEDs worden gebruikt. Eventueel in serie nog een paar, enzovoort.

[Bericht gewijzigd door GdV op woensdag 2 januari 2008 22:02:57 (60%)]

Op 2 januari 2008 21:42:57 schreef GdV:Oftewel: de schakeling van K-Ray is misschien wel wat luxe, je hoeft er geen 80 leds in te gebruiken, met 2 gaat het ook:

Deze draad gaat echter wel specifiek over een ruimte verlichten met meer leds, dus niet een nachtlampje.

Da's duidelijk, maar mijn punt is dat het succesvol gebruik van LEDs op 220V bepaald wordt door beperking van stroomsterkte, zowel continue als die van het inschakelmoment.
Het maakt niet uit of je 2 (als paar) of 80 LEDs (hier in een gelijk-gerichte schakeling) gebruikt: nl. respectievelijk een condensator en een weerstand (en 1 over de condensator ter ontlading). De waarde (van de condensator) kan wel aangepast worden aan het aantal LEDs in serie (als je op 20mA wilt blijven zitten).

In dit geval van 80 leds (en 2 diode's) blijft er over de condensator ongeveer effectief 60 volt staan (325 - 80 x 3.3 - 2 x 0.7 ; maar piekspanning is 75 volt hoger)
Wisselstroomweerstand is: 10^9 / 2 x 3.14 x 50 x 470 = 6K7
Dus de effectieve stroom 9mA.
Zonder de 4.7uF zou een piekstroom kunnen lopen van 135/6K7 = 20mA
Resumerend: de condensator zou in deze schakeling volgens mij wat groter kunnen (voor een kleinere wisselstroomweerstand)

(correct me if I am wrong);)

Al vind ik het ultiem onzin om LEDs te gaan gebruiken met een belachelijk grote weerstand.
Pak dan gewoon een gloeilamp van 1 watt. 20mA bij 230Veff is 4,6Weff voor het licht van een gloeilamp van 0,2watt (in geval van 2 LEDs)! Lekker hoor!

Verder: Er zijn duizenden manieren om het 230V probleem op te lossen, maar de gestelde oplossing met het "hoogdoorlaat filter" voor de brug gelijkrichter is de beste. Je kan om energie te besparen de ontlaad weerstand over de 4,7uF ook weg laten, dan moet je het geheel in Heldere Giethars (van het merk Wilsor te krijgen bij iedere zich zelf respecterende hobby winkel) gieten en weg is je gevaar (mits je het gieten netjes en volgens de aanwijzingen doet).

Overigens GdV: Let op je u'tjes en n'etjes... de weerstand komt van de condensator van 470nF niet die van 4.7uF, die is voor de afvlakking, waardoor de RMS stroom in de LEDs toeneemt, zij het niet tot de piek waarde, want daar is de C veel te klein voor. Heb je berekeningen verder niet nagekeken, want ik haat Ascii-math.

Een andere brilliant mooie oplossing die ik sinds de Phone-Hype van 2004/2005 veel toepas:

Duik in een lade en trek je oude mobiele telefoon adapter er uit, of vraag een van je hippe vrienden die wel ieder jaar een nieuwe koopt om een van zijn oude. Zorg dat het zo'n licht dingetje is waar per gram een gruwelijk groot vermogen uit komt (anders zit er toch weer een metalen trafo in). Je hebt nu een mooi 87% tot 96% efficient schakelend voedinkje van 2 of 3 keer een LED spanning, kleine weerstand er bij, hoop LEDs parallel. Het voordeel: je kan op de zelfde spanning een PIC microcontrollertje (12F629) aansluiten en je LEDjes nog leuk laten PWM dimmen of knipperen ook!
Zoek bijvoorbeeld eens op google naar "RGB PWM PIC12F629" voor wat leuke ideeen.

Nog een kleine toevoeging:
If all else fails requirements...
Self adjusting stroom bronnen, gemaakt van niet meer dan 3 transistoren zijn natuurlijk sexyheid zelve! Maar ik ga het niet uitrekenen voor MPRSA13, of hoe heet die 400V NPN transistor ook al weer!?!
En als je er zelf ook te lui voor bent kan je de bias voor de transistor ook halen uit een zenerdiode. Wisselspanning gelijkrichten en afvlakken, een zenerdiode, een dubbele transistor trap, wat weerstandjes en er wordt (semi-)continu 20mA door je LED keten getrokken.

Uit dV = 1/C * (integrand[i * dt]0 to t_end) (als je het niet snapt negeer het lekker, maakt niet uit, is voor de nerds onder u) kan je met een toelaatbare ripple van 20V een condensator waarde berekenen. (Zeg 25V over de eind transistor = 0,5watt piek, probeer maar eens en 350V veilige tor te vinden die dat niet kan hebben).
Mijn condensator moet dan kunnen: 20uF of meer bij 400V, nou dat is tegenwoordig al bijna een lachertje, dat heb ik zelfs in meervoud in de kast liggen voor dit soort rare gevalen (lees natuurlijk 22uF of 33uF).

Wolt ihr daar nog een schema vorslag von?
Overigens: kleine note: Alles wat je doet staat gewoon altijd onder 230V ten opzichte van de aarde... uw blaren zijn niet mijn verantwoordelijkheid!! Gaat dus niet als amateur met met een goedkope praxis multimeter in een aangesloten schakeling zitten porren! En de eind transistor wil dan wel warm worden en misschien, afhankelijk van type, ook wel een koellichaampje hebben.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 januari 2008 21:42:37 (30%)]

Ik heb hier een al half gesloopt 230V (wit)led peertje liggen, trek hem vanavond wel helemaal uit elkaar en zal dan even een schema tekenen met hoe deze in elkaar zit.

//EDIT: Deze heeft 30 leds.

1. De eerder getekende schakeling met een gelijkrichter en wat dissiperende condensatoren en weerstanden
2. Een schakelende voeding/charge pump die gewoon kei hard een vaste stroom door de LEDs knalt.

Dat zijn twee heel goedkope oplossingen, de eerste omdat er gewoon geen dure onderdelen in zitten, de tweede omdat deze oplossing zo gepusht wordt vanuit de electronica wereld dat onderdelen per miljarden worden massa geproduceert.

Maar ik ben altijd benieuwd naar nieuwe bevindingen, dus do share!

Excuus, ook de overbetaalde profi maakt denk fouten, de toedracht van de condensator aan de dissipatie is tot (maximaal) een factor 10 lager, hoewel ik het nog steeds enigwat idioot vind om voor 2 LEDs nog steeds in totaal bijna 1watt te verstoken. Overigens is het wel meer vervuiling dan die 1watt, aangezien je ook reactief vermogen verbruikt, en dat merken de generatoren wel, maar jouw stroom meter niet, dus als je het voor het millieu doet moet je op deze wijze ten minste 20 tot 40 LEDs aansluiten.
Let op: Condensatoren zijn niet ideaal, zeker niet als ze voor 400V geschikt zijn. Ik zie in een boel threads over AC "dissipatie" mensen beweren dat C's niet dissiperen: Onzin! Een 400V C heeft een interne weerstand en een beduidende lek, als je de pech hebt wat geld te willen besparen kan je C nog flink heet worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 januari 2008 18:33:02 (45%)]

Vergeet niet dat in een schakeling met transistor die voor een constante stroom zou zorgen (als die er al zou zijn), er zo'n 240 volt over de transistor te staan bij 20mA, dus 4,8 Watt, koelen dus!!

Dan maar een weerstand die 1 Watt dissipeert zou ik zeggen...

Nee, verzin dan iets om de inschakelpiek te dimmen. Zie een andere thread:
Frederick E. Terman suggereert gebruik van back-to-back zeners en/of een spoel. Zou goed zijn om eens te proberen.

Het ledlampje wat ik heb zit zo in elkaar:
http://www.debit.nl/co/ledpeer.gif
Dan op de +/- 30 witte leds parallel.

Als je de elko een stuk groter neemt kan R1 nog een stuk kleiner, dan heb je minder verliezen. De elko sluit de inschakelpiek grotendeels kort.
In mijn ledlamp heb ik een 470 uF elko over de 24 leds zitten. Als je hem uitzet blijft ie nog een 10 seconden 'nagloeien' >:)

Dit is een standaard ledlamp te koop in de winkel, heb hem vanavond uit elkaar gehaald..
Heb zelf niets gebouwd op dit gebied..

//EDIT: Was volgens mij een huismerk formido lamp, maar dat weet ik niet zeker meer.. was in ieder geval wel een huismerk van een bouwmarkt.

//EDIT2:
Opvallend is dat de 4u7F condensator in deze lamp een 160V versie is ipv de 400V die je zou verwachten.
De 330n is wel een 400V.

Schakeling van BernardV lijkt veel op die van K-Ray. Opmerkelijk is het verschil in de stroombeperkende condensator (330nF of 470nF) in de 2 schakelingetjes, dit moet een duidelijk verschil opleveren in de stroomsterkte door de LEDs. Heeft misschien te maken met het type LEDs dat werd toegepast.

Verder: de weerstand om de inschakelpiek te dimmen is ook verschillend (510 of 94 (!) ohm) De waarden lijken wat laag, maar de 4u7F condensator zal dit na de gelijkrichting waarschijnlijk kunnen opvangen. Met de weerstand van 94 ohm kan de inschakelpiek heel kortstondig 250/94 = 2.5 ampere zijn! Maar zoals gezegd, zal de 4u7F dit wellicht opvangen. Maar moet die dan niet steeds goed ontladen zijn als de LED-lamp in en uitgeschakeld wordt?

// EDIT

Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Op 9 januari 2008 18:51:05 schreef GdV:
Vergeet niet dat in een schakeling met transistor die voor een constante stroom zou zorgen (als die er al zou zijn), er zo'n 240 volt over de transistor te staan bij 20mA, dus 4,8 Watt, koelen dus!!

Dan maar een weerstand die 1 Watt dissipeert zou ik zeggen...

Nee, verzin dan iets om de inschakelpiek te dimmen. Zie een andere thread:
Frederick E. Terman suggereert gebruik van back-to-back zeners en/of een spoel. Zou goed zijn om eens te proberen.

Als je bij dat systeem wederom zo stom bent om maar een LED op 230V te zetten wel ja, als je de post leest zie je dat ik een spanningsval van 25V over de transistor (PIEK!) heb aangenomen

Op 9 januari 2008 21:14:37 schreef GdV:
Schakeling van BernardV lijkt veel op die van K-Ray. Opmerkelijk is het verschil in de stroombeperkende condensator (330nF of 470nF) in de 2 schakelingetjes, dit moet een duidelijk verschil opleveren in de stroomsterkte door de LEDs. Heeft misschien te maken met het type LEDs dat werd toegepast.

Verder: de weerstand om de inschakelpiek te dimmen is ook verschillend (510 of 94 (!) ohm) De waarden lijken wat laag, maar de 4u7F condensator zal dit na de gelijkrichting waarschijnlijk kunnen opvangen. Met de weerstand van 94 ohm kan de inschakelpiek heel kortstondig 250/94 = 2.5 ampere zijn! Maar zoals gezegd, zal de 4u7F dit wellicht opvangen. Maar moet die dan niet steeds goed ontladen zijn als de LED-lamp in en uitgeschakeld wordt?

Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Vergeet in al je berekeningen niet mee te nemen dat er Witte LEDs bestaan op de normale markt die bij 20mA 3,1V nodig hebben en dat er ook witte LEDs zijn die pas bij 4,2V 20mA geleiden, zonder alle kennis over alle onderdelen in beide schakelingen akn je weinig nuttigs zeggen over stromen.

Wat betreft de condensator, dat komt vaker voor, en aangezien de dissiperende onderdelen voor de afvlakking zitten is de RMS waarde van de spanning op de condensator mogelijk ook maar 150V.

De inschakelpiek komt juist door de ontladen condensatoren, die gaan op dat gebied dus weinig opvangen. De weerstand zal het wel gewoon kunnen dissiperen, no problem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 januari 2008 21:40:58 (49%)]

Op 9 januari 2008 21:14:37 schreef GdV:Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Heb even gemeten:
15.71mA op 230V met 30 witte leds (geen stroomverbruiker, maar multimeter)
Dus ongeveer 3.6W.
De schakeling van K-Ray geeft aan 80 leds, dus ik vermoed dat deze meer zal verbruiken..

//EDIT:
Als iemand me een goede manier geeft om uit te rekenen wat voor leds het zijn (post hierboven) dan soldeer ik er een (paar) los en ga het bekijken.

Op 9 januari 2008 21:26:17 schreef Asmyldof:
Wat betreft de condensator, dat komt vaker voor, en aangezien de dissiperende onderdelen voor de afvlakking zitten is de RMS waarde van de spanning op de condensator mogelijk ook maar 150V.

Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken!

[Bericht gewijzigd door BernardV op woensdag 9 januari 2008 21:31:52 (24%)]

Op 9 januari 2008 21:27:40 schreef BernardV:
[...]
De schakeling van K-Ray geeft aan 80 leds, dus ik vermoed dat deze meer zal verbruiken..

Waarschijnlijk niet: de stroom door de LEDs moet ongeveer gelijk zijn. Er wordt minder verstookt in de voorschakelweerstanden (2 x 47)

Op 9 januari 2008 21:27:40 schreef BernardV:
[...]
Heb even gemeten:
15.71mA op 230V met 30 witte leds (geen stroomverbruiker, maar multimeter)
Dus ongeveer 3.6W.

//EDIT:
Als iemand me een goede manier geeft om uit te rekenen wat voor leds het zijn (post hierboven) dan soldeer ik er een (paar) los en ga het bekijken.

Daar zit hem nou net de truuc, door die condensator die zich als variabele weerstand gedraagt (lagere spanningsval, lagere effectieve frequentie, hogere weerstand, zelf regelend geheel, brilliant spul!) en het mogelijke verschil in conductantie van de LEDs kan het prima zijn dat die 80 LEDs ook netjes op 15mA uit komen. Als er al een verschil is zou zijn stroom juist lager moeten zijn bij een hogere spanning over de afvlak condensator (door uitmiddeling van karateristieken)

Je kan een LED op een stroombron aansluiten die 19 tot 21 mA levert en dan de forward spanning meten, das ongeveer het enige wat je kan doen, exacte karakteristieken bepalen en curve fitting op bestaande types is een hels karwei. Alleen al omdat een enkele producent al gemiddeld 25 vershcillende soorten LEDs maakt in het witte markt segment.

Edit gebruiken aub

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 januari 2008 21:42:08 (17%)]

Ik leer :D Ga door ;)

//EDIT:

Op 9 januari 2008 21:34:12 schreef Asmyldof:
Je kan een LED op een stroombron aansluiten die 19 tot 21 mA levert en dan de forward spanning meten.....

Ok, dat ga ik proberen. Hier kom ik op terug.

[Bericht gewijzigd door BernardV op woensdag 9 januari 2008 21:36:54 (86%)]