H-brug opgeblazen ??

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

trix

Golden Member

laat ik voorop stellen dat ik niet zo veel weet van electronica, maar dat word nog wel duidelijk :-)

het is nu zo dat de motor nog maar een kant op wil draaien, m.a.w. 2 van de 4 darlingtons zijn waarschijnlijk stuk (vanwege de grote stroom die er door heen gevloeid is). deze wou ik dus vervangen aan de hand van het schema en met behulp van de constatering dat een 5V signaal op input A de motor laat draaien.

maar nu ik zo in het schema kijk blijkt inderdaad dat ik niet zo heel veel kaas van elektronica heb gegeten, want ik kan niet met zekerheid bepalen welke 2 darlingtons bij input A horen :+.

het basisprincipe van het kruislings aansturen om de motor om te polen snap ik wel, maar het gaat om hetgeen wat er omheen hangt.

laat ik om julie inzicht in mijn gedachtenkronkels te geven beredeneren hoe ik denk dat het werkt en waar ik dan vastloop. luister & huiver ;-).

• op input A kont 5V te staan waardoor
  • er een stroom door R3 & R5 loopt
  • t.g.v. spanningsval over R5 staat er een spann. op de Basis vanQ7
  • Q7 komt in geleiding waardoor de colector naar GND word getrokken en daarmee de basis van Q3
  • Q3 gaat sperren
  • dus om de motor te laten draaien gaat op een of andere manier de comb. Q1 & Q4 in geleiding

alleen ik zie niet hoe |:-(. zou iemand zo vriendeljik willen zijn om dit een keer in jip & janneke taal willen uitleggen, b.v.d. namens mij en vele andere beginners

eigenwijs = ook wijs