Symmetrische in/uitgangen???

Hallo,

Ik heb hier een Behringer soundprocessor staan. Een leuke aanvulling op de muziekhobby, om het geluid wat mooier te maken.

Nou heb ik alleen een vraag. Op het apparaat zitten XLR-in en XLR-uitgangen, die "Symmetrisch" zijn. Deze gebruik ik niet, daar ik geen XLR-aansluitingen gebruik.

Maar, er zitten ook twee jackplug-ingangen en twee jackplug uitgangen op, alle vier 6,3mm, dus grote pluggen.

Op het apparaat heb ik twee kanalen, dus per kanaal 1 uit- en 1 ingang, XLR of jackplug.

Ik ga de jackplug gebruiken. Als ik in de handleiding kijk, staat er dat stereopluggen symmetrisch zijn. Als je de plug net de aansluitingen naar onderen houdt, dan is het bovenste vlakje 'heet +', het middelste vlakje 'koud -' en de schacht is de massa.

Bij mono-pluggen spreekt men bij het bovenste deeltje van "Piek=signaal" en de schacht is massa.

Ik wil een stereosignaal via dat apparaat laten lopen. Nou heeft dat apparaat dus twee 'banden' met allebei een identiek deel voor de verbetering van het geluid. Moet ik nou allebei de banden gaan gebruiken? Dus het linkse geluidskanaal op de ene band aansluiten en de rechtse op de andere?

Zou betekenen dat elk kanaal afzonderlijk geregeld kan worden natuurlijk, maar wat houdt precies die symmetrie in?

Eventueel kan je hier even kijken voor de Nederlandse handleiding in PDF-formaat, maar ook daar wordt niet dieper ingegaan op de precieze aansluitingen;

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=EX3200&lang=…

Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft en mij het kan vertellen hoe ik het ding moet aansluiten en wat nou die symmetrische in- en uitgangen doen en/of betekenen.

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 17 juli 2003 17:07:52 schreef PD2RLD:
Ik ga de jackplug gebruiken. Als ik in de handleiding kijk, staat er dat stereopluggen symmetrisch zijn. Als je de plug net de aansluitingen naar onderen houdt, dan is het bovenste vlakje 'heet +', het middelste vlakje 'koud -' en de schacht is de massa.

Bij mono-pluggen spreekt men bij het bovenste deeltje van "Piek=signaal" en de schacht is massa.

symmetrische in en uitgangen worden gebruikt voor lange signaal afstanden . bij korte afstanden kan je gewoon de mono jacks gebruiken. dus het - signaal aan de massa.

maar wat houdt precies die symmetrie in?

http://www.sound.westhost.com/project51.htm

Hartelijke dank voor de informatie 'nijhuisr', dan wordt het even de soldeerbout warm stoken en wat verloopjes in mekaar solderen, geen probleem, k'moet van Jack namelijk naar Cinch, hi.

k'Heb het nagevraagd bij de lokale electroboer, maar die snapte niet eens wat ik bedoelde en gooide het maar op het juiste voltage van line-out signalen en microfoonsignalen... jaja...

Maargoed, dank voor de info nogmaals.

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!