Reactie op spelfouten

Dit topic is gesloten

Beste Mods,

Ik heb toch iets opgemerkt op het forum wat ik ergens onfair vind. Het gaat om het volgende:

Als er een post wordt gedaan, en één van de members reageert op de gemaakte spelfouten wordt daar vaak op gereageerd door de MOD's. Als echter een MOD openlijk zijn ongenoegen op een nogal krachtige manier (http://www.circuitsonline.net/forum/view/55480) laat blijken dan mag iedereen mee op de boot springen en ook reageren op diezelfde spelfouten...

Persoonlijk vind ik het niet slecht dat er kan gereageerd worden op "MSN/SMS Crap", maar dat zou dan ook ten eerste door iedereen gedaan mogen worden en ten tweede op een iets minder agressieve manier moeten gebeuren.

Mijn mening...

Sonar is meer dan Ping...
High met Henk

Special Member

mijn mening:

spelfouten en tikfouten maken we allemaal, mestal stoor ik me er ook niet aan, echter als iemand hier BEWUST in dialect of MSN taal of whatever voor taal gaat praten....dan is het een HEEL ander verhaal!

vind het volledig terecht dat hij daar dan op aangesproken wordt: hij doet BEWUST een aktie om op deze manier een post neer te zetten. Ieder mens in nederland en vlaanderen wordt geacht zich in zijn eigen taal verstaanbaar te kunnen maken. vindt dat die regel hier ook moet gelden.

vlaamse termen zijn soms al moeilijk genoeg: (platinekes, naftbak, differentiaalschakelaar, pinkers en meer van die termen zijn dingen die veel nederlanders niet direct begrijpen.)

krijg je straks een hele generatie ouderen die ook nog even die MSN taal door hun strot geduwd krijgen. Die gaan dus niet reageren, terwijl hun inbreng vaak heel waardevol is

en in de meeste gevallen: de TS begint met MSN taal en heeft een vraag. als hij geholpen wil worden is het eerste wat hij mag doen toch wel een bericht in begrijpbaar en fatsoenlijk nederlands tikken. Dat er dan tik en spelfouten in zitten....

deze post zal ook niet vrij zijn van foutjes, desondanks heb ik toch mijn stinkende best gedaan zo fatsoenlijk mogelijk nederlands te tikken.

EDIT: even wat tikfoutjes hersteld...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 4 december 2007 10:33:15 schreef High met Henk:
spelfouten en tikfouten maken we allemaal, mestal stoor ik me er ook niet aan, echter als iemand hier BEWUST in dialect of MSN taal of whatever voor taal gaat praten....dan is het een HEEL ander verhaal!

vind het volledig terecht dat hij daar dan op aangesproken wordt: hij doet BEWUST een aktie om op deze manier een post neer te zetten. Ieder mens in nederland en vlaanderen wordt geacht zich in zijn eigen taal verstaanbaar te kunnen maken. vindt dat die regel hier ook moet gelden.

Zoals ik in mijn vorige post heb proberen duidelijk maken ben ik er ook akkoord mee dat hij er op aangesproken wordt. Ik stoor me ook aan MSN taal. Maar ik vind de differentiatie tussen wat de mods mogen en wat de rest mag niet correct, en ook vind ik de wijze waarop er gereageerd is niet correct. Dat kon en moest anders volgens mij.

High met Henk

Special Member

op die fiets: tja de reacties zijn soms wat bot, echter daar staat tegenover dat ik BEWUST zo'n post plaatsen ook erg bot vindt....

overigens mis ik in de FAQ wel het punt dat MSN/chat/breezer taal niet gewaardeerd wordt

overigens mis ik ook even dat dit forum niet bedoeld is voor commerciele doeleinden, misschien tijd omd e FAQ uit te gaan breiden? Of heb ik gewoon even ergens iets gemist...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 4 december 2007 10:49:36 schreef High met Henk:
op die fiets: tja de reacties zijn soms wat bot, echter daar staat tegenover dat ik BEWUST zo'n post plaatsen ook erg bot vindt....

Bewust of niet, in de jongeren hun leefwereld is het gebruiken van die taal niet verkeerd, en als de persoon in kwestie nog niet vaak op fora heeft geschreven (of enkel op brommerforums) dan kent hij het niet anders, en is dat ook niet met opzet gedaan. Dan kan men nog altijd een beleefde reactie plaatsen.

High met Henk

Special Member

ze hebben ook nog zoiets als school: daar komen ze ook neit aan met SMS taal hoor......

@HmH
Af en toe hoofdletters en punten gebruiken bevordert de leesbaarheid ook.

Ik ben het helemaal met je eens stecj366. Ik las met stijgende verbazing hoe agressief sommige mensen reageerde op 'MSN taal'. En die mensen moeten dan de volwassenen voorstellen hier...
Ik had vooral het idee dat ze zo reageerde omdat ze inzagen dat hun jeugd toch echt voorbij is en ze niks meer snappen van de nieuwe generatie.
Dat die 'moderne' taal niet welkom is op dit forum; prima. Maar dit kan ook normaal gezegd worden in plaats van dat de poster gelijk weggejaagd wordt en nooit meer terugkomt.

High met Henk

Special Member

@floppy: Bedankt voor de tip. Ik zal erop PROBEREN te letten.

Frederick E. Terman

Golden Member

Eigenlijk off-topic, maar ik zie mijn kans schoon:

Een fout die me geregeld opvalt is het gebruik van de derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd, met een "d" in plaats van een "t": "Hij bedoeld dat de meter reageerd op het signaal.."

Of met alléén een "d", dus de "t" weggelaten: "..dat de versterker aanbied."

Terwijl het toch zo gemakkelijk is: bij de derde persoon enkelvoud (hij, zij, het) eindigt de tegenwoordige tijd ALTIJD op een "t".

"Hij bedoelt", "de meter reageert".

En als er al een "d" in het werkwoord zit (aanbieden), dan blijft die "d" gewoon staan, maar evengoed moet er een "t" achter.
.. dat de versterker aanbiedt.

Dat is dus geen speciale "dt" regel, ofzo, al wordt dat blijkbaar wel eens gedacht. :)

Ik erger me trouwens niet gauw aan spelling, hoewel ik het wel jammer vind als een post interessant lijkt maar ik hem niet snap.
Hoe dan ook, dit was de vraag niet.. excuus voor de off-topic, ik zal er niet meer over zeuren. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 december 2007 11:38:24 schreef stecj366:
[...]

Bewust of niet, in de jongeren hun leefwereld is het gebruiken van die taal niet verkeerd, en als de persoon in kwestie nog niet vaak op fora heeft geschreven (of enkel op brommerforums) dan kent hij het niet anders, en is dat ook niet met opzet gedaan. Dan kan men nog altijd een beleefde reactie plaatsen.

Niet helemaal mee akkoord:
1) stel: je richt je voor informatie niet tot een forum maar rechtstreeks tot een producent. Gebruik je dan dezelfde SMS/MSN/or whatever- brabbeltaal? Veel kans dat je nooit een antwoord krijgt.
2)als hij/zij op die manier zijn sollicitatiebrieven gaat schrijven dan zal hij/zij er ook niet ver mee komen. In een bedrijf is dit gewoon verticaal klasseren. Daar het gewoon een elementaire vorm van beleefdheid is.

Ik heb het hier niet over het occasioneel is verwisselen van 2 letters tijdens het snel typen of het is vergeten van een 'n' maar komaan 'sgool' is er ewa over...

Je mag eigenlijk nog van geluk spreken dat je antwoord krijgt. Ok reactie moet niet overdreven zijn, maar er mag wel een punt van gemaakt worden vind ik.

Koen

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Mijn idee van dat `gebrabbel`, of spelfouten laten staan, (je leest
je post na het hebben geschreven toch wel even na ?) is, dat het een
minachting is van degene aan wie die post is gericht.

Grof gezegd: Ik flikker een hoop letters op een regel, en jullie
zoeken het maar uit.

Ik heb geen zin om een uur te studeren op een paar regeltjes `tekst` om
dat te kunnen begrijpen, om er nog een antwoord op te kunnen geven.

Overigens is het ook zo, als we het even omdraaien, dat het een vorm
van beleefdheid is, de vragensteller in zijn/haar eigen taal te ant-
woorden.

Helaas, ik ben die brabbeltaal niet machtig, ik heb er ook nog nergens
een cursus voor gevonden; DUS kan ik niet (beleefd) antwoorden :-)

STOM he ? Geschakel* daar heb IK nou toch weer een probleem mee.
Ondanks dat ik toch redelijk goed lijk te zijn met mijn Nederlands.
Is dat nou t of d ?
Ik gok op een d ! :-)

Misschien dat Frederick hierop kan antwoorden ?

Wat ik ook steeds vaker zie: "pak is een tang"
HUH ???? "PAK" is een tang??? Wat voor een pak ???

Neen.... na laaaaang puzzelen blijk hier te worden bedoeld:
"pak `s een tang" resp: "Pak eens een tang"

of "me meter" i.p.v. "mijn meter"
Het wordt echt een rotzooi.

Groeten,

Eddied

Even alles kort samengevat:

Als je iets post op het forum dan doe je dat in normaal Nederlands, een spel/typefoutje maakt niet uit. Indien je niet normaal Nederlands kunt dan wordt er niet/weinig op je vraag geantwoord en graaf je dus eigenlijk je eigen graf.

Programming is like having sex, make one mistake and you'll have to support it you whole life...

Ik denk dan je onderscheid moet maken tussen een spelfout (ofwel: typo) en een stuk wat vol staat met d/t, ij/ei, gebrek aan hoofdletters en leestekens en soortgelijke ongein. Een typo wil ik wel overheen lezen.
Iemand die niet de moeite neemt om Nederlands te schrijven, hoeft ook niet op een serieuze reactie te rekenen.

Voorbeelden met die tang van Eddied en het 'dt stuk' van FeT zijn typerend...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hoofdletters en leestekens reken ik onder "normaal" Nederlands.

Er zijn mensen die een totaal andere definitie van "normaal" hebben maar dan wordt het meer filosofie dan elektronica....

Programming is like having sex, make one mistake and you'll have to support it you whole life...

Typfouten vind ik niet erg maar msn taal vind ik wel iritant.
Ik msn ook best veel maar ik typ op msn ook normaal nederlands.
Zonder leestekens maar geen egt,sgool,w8 ff enzovoort.
Dit scheelt ook al een heel stuk als ik op forums wat typ.
(is het nu forums of fora?)

Henry S.

Moderator

Op 4 december 2007 10:24:04 schreef stecj366:
Beste Mods,

Ik heb toch iets opgemerkt op het forum wat ik ergens onfair vind. Het gaat om het volgende:

Als er een post wordt gedaan, en één van de members reageert op de gemaakte spelfouten wordt daar vaak op gereageerd door de MOD's. Als echter een MOD openlijk zijn ongenoegen op een nogal krachtige manier (http://www.circuitsonline.net/forum/view/55480) laat blijken dan mag iedereen mee op de boot springen en ook reageren op diezelfde spelfouten...

Persoonlijk vind ik het niet slecht dat er kan gereageerd worden op "MSN/SMS Crap", maar dat zou dan ook ten eerste door iedereen gedaan mogen worden en ten tweede op een iets minder agressieve manier moeten gebeuren.

Mijn mening...

Ten eerste post de TS, naar ik mag hopen, expres met deze MSN/SMS spelling, en ten tweede weinig blijk van zelfactiviteit gegeven.

Je mag zo'n iemand toch wel op de feiten drukken dat je met een dergelijke houding niet ver komt, serieuze reacties al helemaal niet. De daar op volgende posts zijn logisch, het merendeel van de CO bezoekers ergert er zich aan.
Maar ik ga het desbetreffende topic sluiten, het is de TS nu wel duidelijk.

Overtrokken reactie? Nee, had je liever tig posts met "Google" of "1040 uren zijn nog te weinig"?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 december 2007 17:29:55 schreef riktw:
is het nu forums of fora?

Een forum komt uit het Latijn (toendertijd hadden ze geen computers, het was een marktplein), forum is onzijdig in het Latijn, het meervoud daarvan is volgens de grammatica fora.

Politicus is enkelvoud politici meervoed precies volgensde Latijnse grammatica (alleen politica wordt dan politicae...).

Forums is verkracht Latijn.....

Wat mij een beetje stoort is dat sommige leden zo furieus op relatief kleine taalgebreken fulmineren.
Een elektronicaforum is tenslotte geen taalforum.
Ik heb hier nog nooit een post gelezen die met wat goede wil onverstaanbaar is.
Het gebeurt wel dat de TS zijn probleem niet goed kan verwoorden. Maar kort,zakelijk en gestructureerd schrijven is niet voor iedereen weggelegd.

Anderzijds vind ik het wel verantwoord dat de mods ingrijpen tegen slordig en msn taalgebruik.
Eigenlijk zouden de leden zich moeten houden aan waarvoor het forum ons ter beschikking gesteld wordt: elektronica.

Een keer reageren kan wel, maar dat gehak begin ik ook beu te worden. Het zijn trouwens altijd dezelfden, en meestal worden ze daarbij niet gehinderd door evenveel kennis van elektronica als op gebied van taal.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 4 december 2007 13:17:09 schreef pompopom:
[...]

Niet helemaal mee akkoord:
1) stel: je richt je voor informatie niet tot een forum maar rechtstreeks tot een producent. Gebruik je dan dezelfde SMS/MSN/or whatever- brabbeltaal? Veel kans dat je nooit een antwoord krijgt.
2)als hij/zij op die manier zijn sollicitatiebrieven gaat schrijven dan zal hij/zij er ook niet ver mee komen. In een bedrijf is dit gewoon verticaal klasseren. Daar het gewoon een elementaire vorm van beleefdheid is.

Maar het gaat hier om een post op een forum, en niet om een brief naar een producent. Mijn schrijfstijl is ook totaal anders als ik hier iets post of als ik een producent mail. Ik bedoel maar, hij heeft mischien zijn forum schrijfstijl die hij hier dan ook toepast omdat hij geen andere kent. Maar ik heb ook helemaal niet gezegd dat het terecht is dat hij zo schrijft...

Op 4 december 2007 17:33:13 schreef Henry S.:
[...]
Ten eerste post de TS, naar ik mag hopen, expres met deze MSN/SMS spelling, en ten tweede weinig blijk van zelfactiviteit gegeven.

Je mag zo'n iemand toch wel op de feiten drukken dat je met een dergelijke houding niet ver komt, serieuze reacties al helemaal niet. De daar op volgende posts zijn logisch, het merendeel van de CO bezoekers ergert er zich aan.
Maar ik ga het desbetreffende topic sluiten, het is de TS nu wel duidelijk.

Ik heb ook niet beweerd dat de MOD's hier niet op moeten reageren. Ik vind het zelfs nodig dat de MOD's erop reageren. Mijn ongenoegen lag in de manier waarop gereageerd werd, die was naar mijn mening sterk overdreven. Een deel van de taak van een MOD is ook voorbeeldfunctie zijn voor de members, en zo doe je dat duidelijk niet...

Overtrokken reactie? Nee, had je liever tig posts met "Google" of "1040 uren zijn nog te weinig"?

Hier ben ik even niet mee...

Op 4 december 2007 18:42:58 schreef grotedikken:
Wat mij een beetje stoort is dat sommige leden zo furieus op relatief kleine taalgebreken fulmineren.
Een elektronicaforum is tenslotte geen taalforum.
Ik heb hier nog nooit een post gelezen die met wat goede wil onverstaanbaar is.
Het gebeurt wel dat de TS zijn probleem niet goed kan verwoorden. Maar kort,zakelijk en gestructureerd schrijven is niet voor iedereen weggelegd.

Anderzijds vind ik het wel verantwoord dat de mods ingrijpen tegen slordig en msn taalgebruik.
Eigenlijk zouden de leden zich moeten houden aan waarvoor het forum ons ter beschikking gesteld wordt: elektronica.

Een keer reageren kan wel, maar dat gehak begin ik ook beu te worden. Het zijn trouwens altijd dezelfden, en meestal worden ze daarbij niet gehinderd door evenveel kennis van elektronica als op gebied van taal.

Volledig mee eens! En om aan te vullen: er zijn een aantal hoog aangeschreven members die veel tikvauten maken waar door niemand iets op gezegd wordt. Toegegeven, die members waar ik op doel dragen hun steen meer dan bij, en zonder hen zou het hier heel wat minder aantrekkelijk zijn. Maar waarom wordt daar dan niet op gesproken? Consequent is het niet volgens mij. (en dit is zeker geen aanval naar de members toe, voor mij is het geen probleem dat er door snel typen fouten insluipen. Het is maar om te argumenteren)

Zullen we afspreken vanaf nu zo goed mogelijk nederlands te gaan schrijven , en geen msn taal. Wat mij betreft mag in extreme gevallen direct een slotje volgen, met de tekst wij gebruiken hier ABN.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2007 18:51:07 schreef stecj366:
Volledig mee eens! En om aan te vullen: er zijn een aantal hoog aangeschreven members die veel tikvauten maken waar door niemand iets op gezegd wordt. Toegegeven, die members waar ik op doel dragen hun steen meer dan bij, en zonder hen zou het hier heel wat minder aantrekkelijk zijn. Maar waarom wordt daar dan niet op gesproken? Consequent is het niet volgens mij. (en dit is zeker geen aanval naar de members toe, voor mij is het geen probleem dat er door snel typen fouten insluipen. Het is maar om te argumenteren)

En vergeet dyslectie niet, een kwaal van veel handige mensen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Toch vind ik dat soms een makkelijk excuus. Met de moderne browsers van tegenwoordig hoef je maar de nederlandstalig taal bibliotheek te installeren en je hebt automatisch spellingscontrole (Firefox / Seamonkey). Die is niet perfect, doet ook geen grammatica, maar kan al veel ondervangen. Verder kan je al veel doen door je post achteraf nog eens na te lezen. Meestal corrigeer ik dan nog wel een paar foutjes. Maar niemand is uiteraard perfect.

Op 4 december 2007 18:56:14 schreef Henry S.:
[...]
En vergeet dyslectie niet, een kwaal van veel handige mensen.

Over mensen met dyslexie hoor je mij ook niets zeggen. Het gaat over die members die zich er perfect van bewust zijn dat de fouten komen door te snel te typen. Dat hier dan niet door de MOD's op gereageerd wordt is niet consequent.

Soit, ik wil er nu ook geen drama van maken, het viel me gewoon op en wou het even zeggen. Het was leuk tot nu, en iedereen heeft zijn zegje kunnen doen kan deze discutie ook afgesloten wordt voor ze ontaardt in een flamewar.

Op 4 december 2007 10:24:04 schreef stecj366:
Beste Mods,

Mijn mening...

Ook het sluiten-maar-eerst-nog-even-een-opmerking-geven kan niet helemaal mijn sympathie wegdragen.

Soms zou ik trouwens ook zo willen reageren, en heb het zelfs weleens gedaan. Maar als mod is het misschien beter om je mening soms even niet te geven, vooral niet als die door irritatie wordt geleid :).

Een kort zakelijk berichtje zou in deze beter werken denk ik, ook om een eindeloze, niet terzake doende discussie te voorkomen.

Neemt natuurlijk niet weg dat onze mods (helaas) nodig zijn en goed werk verrichten.

Ja... en toen ?

Dit topic is gesloten