Ik ben bezig een eigen reflow oven te maken en heb voor het aan- en uitschakelen van de oven een stevig solid state relais. De oven is niet zo'n hele zware verbruiker voor een oven (het is een kleine), 660W in totaal.
Omdat ik meestal niet boven de 3,3V a 5V uitkom in m'n projecten leek het me handig voor de 230V schakeling jullie advies te vragen. Het zullen wel niet zulke moeilijke vragen zijn maar ik wil het gewoon zeker veilig hebben en heb mis daar wat kennis voor.
Mijn idee was het relais los in een kastje te stoppen met een DIN stekker voor het stuursignaal. De rest van de elektronica komt in een ander kastje waar alleen laagspanning op staat.
Ik heb al een aantal onderdelen. Het relais:
Er zit een stuk metaal aan de onderkant om de warmte langs af te voeren. Bij de ~3A die er loopt hoeft er niet echt een zwaar koelblok op dacht ik, ik hoop dat het genoeg is het ding op een aluminium plaat te zetten.
De behuizing en een aluminium plaat (binnenmaat behuizing is iets van 12x7,5cm).
Stekkers en draad van de bouwmarkt. De oven komt gewoon met z'n stekker hierin zodat ie niet helemaal uit elkaar hoeft. Er zit verder geen elektronica in de oven dus dat kan prima.
Kroonsteentje, DIN connector voor het stuursignaal en twee trekonlastingen voor de voedingskabels (mooie stekkers zijn dat trouwens, Skintop Click-R)
Zo heb ik het ongeveer in m'n hoofd:
Aluminium plaat als ondergrond, aan de ene kant de voedingskabels met een van de draden langs het relais (bruin), eentje via een kroonsteen gewoon terug (blauw) en de aardedraad (groen) zowel terug als vast aan de aluminium plaat.
Wat ik me nog afvraag:
1. Is het verstandig de aluminium plaat onder het gehele ding door te trekken? Het is natuurlijk wel een mogelijk pad tussen 230V en het stuursignaal. Maar misschien met aarde eraan juist veiliger?
2. Het draad wat ik nu heb is soepel draad (geen massieve kern maar losse koperdraden). Dit leek me handig voor de draden naar de stekkers zodat het draad niet scheurt als het vaak bewogen wordt, maar die losse draadjes zijn natuurlijk minder handig in het kroonsteentje. Mag dit sowieso wel? Wat is een goede manier om het veilig te verbinden? Vertinnen is ook geen goede optie las ik ergens, heb ook nog iets van aderhulzen gezien maar ik weet niet of die in een kroonsteen kunnen. En daar heb je geloof ik een goede tang voor nodig, wat ook weer wat zonde is voor dit waarschijnlijk eenmalige doel.
3. Mag je twee aardedraden aan een kant in een kroonsteentje stoppen of moet dat op een andere manier vast? En wat is een goede manier om het op het aluminium vast te zetten? Ik dacht gewoon een schroef erdoor en het daaronder klemmen (met een ringetje erbij), misschien mooier nog zo'n aardekabel die je in PC voedingen tegen komt maar weet niet of ik zo'n ding nog heb.
4. Andere goede tips of ideeën ook altijd welkom natuurlijk.