optelsommen met logische poorten

Ja maar ik wou weten hoe je de draden dan aansluit. moet je die er in vast lijmen ofzo? of passen die draadjes er vanzelf in? en welke draadjes zou ik dan moeten gebruiken, speciaale draadjes die er bij horen?

draadjes kan je gewoon een beetje strippen en dan in de gaatjes duwen. Niks lijmen/solderen/lassen/... wat dan ook.

Het is natuurlijk ook maar voor een test opstelling.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Klemverbindingen. Verder zijn er rijen/kolommen gaatjes met elkaar verbonden binnenin het breadboard. Kijk wel even naar een beetje kwaliteit als je IC's rechtstreeks erin wil proppen. Het ene breadboard is daar minder moeilijk in dat het andere. Onder shops (links) kun je wel wat winkels vinden zoals Dick Best of misscihen Voti ofzo. Als je bij de productinfo niet kunt vinden of je IC's erin kunt gebruiken, stuur dan even een mailtje met die vraag.

Koop een bak IC's uit de 7400 serie, knoop ze aan een voeding (wel ontkoppelen met C'tjes) en gaan met de banaan. Denk wel aan het vastleggen van ongebruikte ingangssignalen. Verder zul je bij het gebruik van schakelaars/druktoetsen nog wel wat last hebben van contactdender. Soms niet erg, maar als je een schakelaartje hebt die 1 optelt bij de huidige waarde ofzo, dan schiet hij wellicht een paar meer erbij.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ok alvast bedankt, ik zoek nu achter een geschikt breadboard.

Maximiliaan :) heb respect voor je LOL hoe je om gaat met de MOD. ik geef je gelijk. ik vind het wel jammer dat er zo op gereareerd wordt. succes

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Misschien moet je het programma van Siemens Logo! downloaden. Dit kun je vinden ergens op de site van Siemens op je zoekt op goolge naar Logo!.

Daar kun je ook logische schema's maken en ook laten werken. Mocht je een Logo! plc hebben kun je het daar in zetten. Heb je die niet zul je het alleen op het beeldscherm kunnen zien.

Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Voor wat staat MOD ? :o
Alvast bedankt voor de tip, direkt Logo! eens gaan uittesten.
Heb nu al het benodigd matriaal gekocht, schakelaars,draden,breadboard en de benogde IC's nu alleen nog passende leds pakken die werken op het voltage van de IC's.

Ik heb nog een vraag over hoe je die IC's aansluit
Kan iemand me wat meer uitleg geven over deze chip (HEF4071B)
vooral van pagina 2 versta ik weinig tot niets, en hoe zit dat met die Vdd & Vss

Iemand die hier meer over weet ?

[Bericht gewijzigd door Maximiliaan op woensdag 12 december 2007 12:46:20 (30%)

Je verwijst naar pagina 2, maar vergeet de link naar de datasheet die je bedoelt. Wees ook wat specifieker in wat je niet begrijpt.

LED´s vinden die op de spanning van het IC werken zal geen probleem zijn. De spanningsval over een normale led is pak 'm beet 2 volt, dus daar moet je boven zitten (met bijv. TTL op 5V geen probleem) en de LED wil verder een stroombron, dus een weerstandje ervoor en je bent er.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 december 2007 12:13:48 schreef Maximiliaan:
Voor wat staat MOD ?

moderator, mensen zoals Henry S.

nu alleen nog passende leds pakken die werken op het voltage van de IC's.

Leds hebben altijd een spanning rond de 2V ergens, de meeste logische ic's (zeker through the hole) zijn op TTL niveau, 5V dus. Dat gaat een voorschakel weerstandje worden voor die led's, dat is trouwens meestal een veilige manier.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/HEF4070B_CNV_3.pdf

Link naar de IC.
Maar heb nu da breadboard maar ik zie niet in hoe ik een IC verbind met andere componenten, de pinnentjes van de IC vullen het gaatje al volledig, geen plaats meer voor nog een kabel bij te steken.
Moet ik trouwens elke IC een rechtstreekse verbinding met de stroombron geven?

Heb leds van 3V

[Bericht gewijzigd door Maximiliaan op donderdag 13 december 2007 12:17:12 (12%)

even het principe van een breadboard in het algemeen.

een breadboard wordt vaak gebruikt om kleine schakelingen te testen alvorens het geheel te solderen.

een breadboard heeft rijen en kolommen gaatjes.
per rij zijn deze doorverbonden (hieronder geprobeerd te visualiseren)

code:


----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----
----- || -----

let erop dat je je ic plaats zoals in het plaatje zichtbaar is (als je dit anders doet zijn de pinnen tegenoverelkaar doorverbonden), daarna kun je de draden in dezelfde rij als de pin 'stoppen' om een verbinding te maken.

iets duidelijker?

Ja bedankt, veel duidelijker nu, Nu alleen nog uitzoeken of ik ergens nog weerstanden ga nodig hebben of niet.
En ik zou graag nogaltijd wat meer uitleg kunnen gebruiken over die IC details die je vind in die data sheets.
Vooral over die Vdd en vss
Ik weet wel voor wat het staat, maar meer dan dat geen idee.

de tabbellen op pagina 3 van je datasheet zou ik maar gewoon voor lief nemen.

gewoon pin 7 (Vss) van je IC met ground verbinden, pin 14 (Vdd) aan +5 volt (of in die richting). dan staat je IC aan.
wanneer je dan pin 1 en pin 2 met bijvoorbeeld ground verbind, dan komt er en laag signaal uit, zoals in onderstaande 'tabel' te zien is.

code:


I1 I2 O1
L L L
H L H
L H H
H H L

weerstanden heb je in principe voor het digitale deel niet nodig. Wat gebruik je als voeding? wil je die zelf maken of heb je een externe (lab)voeding?

Ik ben van om 2 gewone 1.5v batrijtjes in serie te zetten.
Maar ik kan gerust aan zo'n regelbare voedings bron halen van het labo.

Dus ik verbind de Vss rechstreeks met men - pool van de voeding? en de Vdd dan met de + pool?

Op 13 december 2007 13:30:30 schreef Maximiliaan:
Ik ben van om 2 gewone 1.5v batrijtjes in serie te zetten.
Maar ik kan gerust aan zo'n regelbare voedings bron halen van het labo.

Dus ik verbind de Vss rechstreeks met men - pool van de voeding? en de Vdd dan met de + pool?

die batterijen is niet zo'n goed idee, als je de mogelijkheid hebt een regelbare voeding nemen.

inderdaad, voeding eerst los even instellen op 5 volt, uit zetten, dan de ground en de + aansluiten en aanzetten.

tip: meestal heb je aan de zijnkant van je breadboard een kolom van 2 gaten breed, deze is meestal over de hele lengte binnenin doorverbonden (dus niet de rijen maar de 2 kolommen). deze zou je kunnen gebruiken voor de gnd en de + 5 volt.

snap je me? ik zal even een plaatje zoeken, dat zegt meestal meer dan woorden.

[edit:]
zoiets onderaan zie je aan de linkerkant een rode en een zwarte draad in het bord zitten, de hele rij is nu ground en + .

[Bericht gewijzigd door hvwieren op donderdag 13 december 2007 13:37:30 (11%)

Dus de linkse kolom gebruik je als ground aansluitingen ( - pool van de voeding- en de rechter kolom voor alle + pool aansluitingen? slim bedacht :)
Blijft nog beetje overzichtelijk zo.
Maar bij mijn bread board heb ik de indruk dat de kolom niet doorloopt.
Model SD-24 lees ik hier.

volgens de datasheet van je breadboard is deze kolom inderdaad in het midden onderbroken, 1 simpel draadje kan oplossing bieden.

overzicht bij een schakeling op breadboard is snel weg, daar zul je snel genoeg achter komen!
zorg dat je eerst alle ic's geplaatst hebt, met hun voeding, en sluit daarna de datalijnen aan.

Ja ben ik ook van plan, een voorstel voor een geschikte schakelaar? want ik heb er mij 8 gekocht maar ze zijn nogal onhandig voor op een breadbord te gebruiken.
Zijn er schakelaars speciaal voor een breadboard?

Als je vaker schakelaars gaat gebruiken zou je ze ergens kunnen op monteren. Ik heb het ook gedaan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/digi-in%20en%20out.jpg

Je hebt natuurlijk ook kleine schakelaartjes die mooi op het breadbord passen.

Ik zal eerst eens proberen met de schakelaars er op te lijmen en zien of het houd. anders kijk ik wel eens achter kleinere schakelaars.

HM ik heb eerst de simpelste manier geprobeerd om de IC te testen en het werkt al niet :s

Ik ben er ook heel zeker van dat er nergens slecht contact is, ik heb dit gecontroleerd met een led.
Ik heb wel als spannings bron 2 battrijen van 1.2V in serie gebruikt, daarna nog even geprobeerd met 4.
Maar de led wou niet branden.
Heb gewoon 1 OR poort geprobeerd op de HEF4071 IC
Ik heb ook zeker de ground en de Vdd correct aangesloten.
Om even de weg te beschrijven van men circuit zonder de voeding van de IC zelf, die zit namelijk parralel op de batterij.

+ pool, I1,O1,Led,-pool
Normaal zou de led toch moeten branden niet?
de data sheet van de IC staat hier zelf op de website.
I1 is 1ingang van 1 or poort, O1 is de andere ingang, I2 is niet aangesloten maar aangezien het een OR poort is zou het toch moeten werken?
Ligt het aan de schakeling ? Of aan het te lage voltage?

Henry S.

Moderator

Op 13 december 2007 19:58:16 schreef Maximiliaan:
Ik zal eerst eens proberen met de schakelaars er op te lijmen en zien of het houd. anders kijk ik wel eens achter kleinere schakelaars.

Soldeer korte draadjes aan tactiles dan blijven ze in een breadboard zitten, zonder die draadjes zijn het net vlooien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

code:


          14 13 12  11 10 9  8
           |  |  |  |  |  |  |
          |-------------------|
          |         IC        |
          |-------------------|
           |  |  |  |  |  |  |
           1  2  3  4  5  6  7
  • pin 7 GND van labvoeding
  • pin 14 5 volt vanuit labvoeding
  • pin 1 5 volt
  • pin 2 5 volt
  • pin 3 lange poot van een led andere kant van led naar GND

als je het zo aansluit zou de led moeten branden, anders doe je iets fout.
wanneer pin 1 en 2 aan ground zijn verbonden, brand de led niet.

succes!
PS, probeer anders eens een foto te maken van je aansluitingen, en die via bijvoorbeel imageshark hier te laten zien.

Wel heb schakeling nog eens na gekeken en heb een fout gevonden. Maar nu brand de led al heel zachtjes als poort 1 en 2 niet eens aangesloten zijn, terwijl poort 3 wel blijkbaar stroom geeft naar de led, maar ze brand wel heel zwak, komt omdat ik te laag voltage heb denk ik. Vrijdag kan ik het met de labvoeding eens uitproberen of het daar aan licht. ik denk dat de IC maar half werkt door het te lage voltage. als het dan nog niet werkt zal ik eens foto maken.