Experimenteren met Effecten-circuits.(Gitaar)

Na een 'kleine' mislukking van de eerste (te grote) schakeling, heb ik eens gedacht aan iets anders dan gewoon een bestaand schema namaken.

Nu ben ik zelf best wel goed in experimenteren, maar ja, met zo'n kleine onderdeeltjes kan dat niet al te veel..
dus hier wat ideeën, en een paar vragen..

Ik wil proberen met zo min mogelijk onderdeeltjes een effect te kunnen krijgen, b.v distortion..>:)

Hiervoor heb ik een schema bedacht voor het krijgen van een distortion-effect, nadat ik ergens heb gelezen dat eigenlijk alleen 1 weerstand en 1 condensator hiervoor nodig zijn..
( Ik weet niet zeker of dit ook waar is..? )

Als ik het goed heb, zijn er ook 2 transistors nodig zijn voor de batterij die 'op' de schakeling komt, dus die heb ik toegevoegd aan het schema.

http://img171.imageshack.us/img171/4298/spiderdr6.gif

- Werkt dit schema?
- Als de transistors erin horen, kunnen deze ook vervangen worden door diodes? en zo Ja, zijn deze goedkoper?
- Andere ideeen voor een kleine 'beginners' schakeling? (goedkoop, eenvoudig)

Alvast bedankt.
-------

Voor betere foto's heb ik deze keer een digitale camera gebruikt ipv de gsm-camera vorige keer, dus alsnog:

JACKS
ADAPTOR IN
SWITCH
SWITCH
Switch is bij 1 pin doorgesmolten ;( en weer vastgemaakt.

download even een schematekenprogramma bij de downloads...
hier wordt niemand iets wijzer van, een transistor heeft geen in of uitgang.
probeer eens de potplantvoeler, maar dan met een C in de ingang en een C aan de emitter van de tor. je kan met de potmeter dan de bias instellen, bij een te lage bias krijg je vervorming.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ok, het schema is aangepast.
Ik zal kijken voor een programma waardoor het wat duidelijker wordt.

klein is fijn

Moderator

Op 13 december 2007 19:17:44 schreef Keitaro:
- Werkt dit schema?

Een transistor met de basis aan de plus van de batterij en een met de basis aan de min van de batterij. Dat gaat waarschijnlijk helemaal niets doen, nog geeneens roken..

Nee, ik denk dat je met in toch echt de C bedoelde...

@KIF

Volgens mij vind je tor 9v basis-collector, toch niet echt leuk...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Bij die ene links staat niet of ie NPN of PNP is. En het 'nummer' ook niet (bijv. BC537).

Ik kan er net als Ledlover niet zoveel van begrijpen.

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Henry S.

Moderator

Iemand mist wat basiskennis... En nee, je kan transistors niet door diodes vervangen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok, 'de meer overzichtelijke' versie:

http://img225.imageshack.us/img225/589/spidertjefs8.gif

Bedankt, ik had de fout van de transistors niet gezien.

[Bericht gewijzigd door Keitaro op donderdag 13 december 2007 20:54:37 (22%)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de link, interessante site.

Dus, als ik het juist heb, om ervoor te zorgen dat er geen stroom naar de IN plug gaat, een diode tussen de schakeling en de IN.. geen transistors nodig..?

http://img147.imageshack.us/img147/4610/diodervm2.gif

Misschien kun je eerst een simpel schema zoeken dat doet wat je wil en dus ook werkt, en dan dat proberen te begrijpen, in plaats van zonder kennis iets zelf te ontwerpen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je een simpele distortion/overdrive/fuzz zoekt kan je beter beginnen met zoiets:

http://www.generalguitargadgets.com/richardo/schematics/electra.gif

De transistor versterkt het signaal en de diodes zorgen voor de clipping (waardoor je dus je distortion-geluid krijgt). Door verschillende soorten diodes te gerbruiken (germanium, silicium, LED's...) kan je bovendien wat experimenteren met het geluid.

Dank je JER00N, nu is het me wat duidelijker, en een eenvoudig schema.

Ik zal dit schema eens natekenen en testen in switcherCAD.

Ik heb het laatste schema wat ik hier heb geplaatst in elkaar gezet, maar er is nog gebrom, maar wanneer ik wat met het circuitje rommel en in de hand houd, dan komt het signaal van de gitaar wel door en doet hij het ook, maar het is nog niet gelukt om een vast circuit te maken wat het contant doet zonder gebrom.

Komt dit gebrom doordat er stroom bij de OUT komt, of doordat het circuit niet goed geaard is? Want mijn laatste schema werkt wel.... alleen het effect is nauwelijks te horen.

EDIT:

Waar wordt de - (min) van de 9v aangesloten in het circuit?

Nee, een distortion effect an sich zal afhankelijk van de hoeveelheid gain altijd blijven brommen. Dit komt doordat zelfs een klein en normaliter onhoorbaar signaal als een gek versterkt wordt door het circuit. Je kunt het voorkomen door na de distortion een gate te bouwen maar daarvoor moet je al wel wat verder zijn...

Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.

Tijdens het 'brommen' of meer 'zoemen' is het niet mogelijk om geluid te laten klinken door de versterker, wat wel mogelijk is als ik wat beweeg en onderdeeltjes/draadjes aanraak...wat misschien kan zorgen voor aarde?

Op het moment dat er geluid te horen is, is er ook geen gebrom/gezoem als ik de snaren loslaat.

- Is er misschien een simulatie programma dat niet alleen een electroschema kan testen op verschillende waardes, maar ook het geluid weergeven?

[Bericht gewijzigd door Keitaro op vrijdag 14 december 2007 16:19:22 (19%)

Henry S.

Moderator

Daar is een goedkoop stukje hardware voor, het breadboard.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nou, ik ben bezig JER00N 's schema na te maken, misschien ietsje's veranderen met een potmeter, maar in iedergeval, ik heb een mooi printplaatje gekocht, en het solderen ging zeer goed dit keer.

Nu ik alles heb vast gesoldeerd, waar wordt de Min (-) van de batterij of de adaptoringang (vrouwtje) vastgemaakt, en waar worden de 'aarde's' vastgesoldeert/gemaakt?

Ik zal proberen foto's te plaatsen van het soldeerwerk. Zelf vind ik het zeer mooi utzien, geen gigantische bollen tin, gesmolten plastic draadjes, enz.

[Bericht gewijzigd door Keitaro op dinsdag 18 december 2007 19:35:27 (17%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Op Manier A http://img164.imageshack.us/img164/8453/aacopyel6.gif

of

Manier B
http://img155.imageshack.us/img155/9514/bbcopyqk0.gif

?
;)
Misschien een domme vraag, maar wat houd 'Aarde' precies in?

Kan ik de 'aarde's' aan een metalen stripje vastsolderen en dat aan de metalen behuizing vastmaken, samen met het printplaatje? (alleen - min ontbreekt dan nog)

(edit: zal ondertussen de links nog eens bestuderen;))

het lijkt wel alsof je je batterij nu kortsluit, of staat er een min teken bij de draad die van de massa komt?
als dat zo is zijn beide manieren goed, maar als je met meer kritische schakelingen gaat werken, is de onderste manier beter.
vergeet niet de massa van je ingang (afscherming) ook daarmee te verbinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er zit toch geen verschil tussen?

EDIT: O je bedoelt 1 kruispunt of 2?

Maakt niet uit...

Je moet ook niet van aarde spreken, maar van de min...
Aarding is iets anders...

Je moet de driehoekjes, de min van de batterij, en de massa van je in en uitgang allemaal aan elkaar solderen...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op dinsdag 18 december 2007 20:11:28 (80%)

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

- min teken staat gewoon bij de min uitgang van de batterij :)

Ah dus gewoon alle draadjes ( de aarde's ) in aan-elkaar liggende eilandjes steken en vastsolderen in het midden van een vlak van ongeveer 3 bij 3 eilandjes?

http://img413.imageshack.us/img413/640/zoduspj5.gif

[Bericht gewijzigd door Keitaro op dinsdag 18 december 2007 20:30:08 (15%)

Kan, maakt niet uit hoe je het aanelkaar soldeert, van mijn part doe je er 10Km draad tussen, als het maar aan elkaar zit!
EDIT: Dit lijkt me niet handig trouwens, veel te veel draad om op een punt te solderen...
En het is niet aarde van de jack maar de Massa van de jack...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Super, dat zou betekenen dat ik zo goed als klaar ben, ik zal laten weten zo gauw het werkt :)

Dan nog een mooie metalen behuizing ;)