Electreet Mic Voorversterker

Hartelijk Bedankt, het ziet er naar uit dat het nu werkt.
Ik had een te hoge ingangsspanning gebruikt voor de toongenerator de vorige keren dat ik gemeten had. (dmv de scoop) Daardoor was ik in de veronderstelling geraakt dat het niet werkt.

Maar iig hartelijk bedankt dat je met me mee gedacht hebt en het hebt proberen op te lossen. :D

Echt hartelijk bedankt, als je het schema van jouw speakertest ding af hebt. Maak ik die misschienook nog wel.
Ik ga iig ff uitvogelen welke versterkingsfactoren (dus die weerstand R5) ik nodig heb voor de verschillende metingen.
Ik maak daar dus gewoon een switch voor oid.

Tot de volgende speakerbouw wedstrijd :D....

Volgende probleem :) de versterking zal wel zwakker moeten worden, hij pakt nogal veel ruis op. Wat raad je aan voor een red. normaale versterking? En zou het echt erg zijn dat het electreet kapseltje in een metalen behuizing zit met een kabel van plus minus 1 meter en dan pas versterkt wordt? (zou hij daardoor echt zoveel ruis oppikken?)

De benodigde versterking is afhankelijk van de signaal spanning die het microfoontje afgeeft. Die spanning is trouwens ook afhankelijk van de waarde van weerstand R2, een grotere waarde geeft een grotere uitgangs spanning. R2 vormt namelijk de belasting van een FET transistor die is ingebouwd in de elektret capsule. Je kunt experimenteren met waardes tussen 2k2 en 10k.

Ik realiseer me nu dat 10k een 3x zo grote uitgangsspanning geeft dan de 3k3 uit de versterker van Eric Wallin, en die versterkt ruim 30x. Dus met R2=3k3 zou je een versterking van 30x kunnen gebruiken, en met R2=10k zou een versterking van 10x voldoende moeten zijn.

Die kabel van 1 meter, dat is toch wel een afgeschermde kabel hoop ik?

Het is idd wel afgeschermde kabel, het is zoiets als microfoonkabel. Ik heb een heele oude barcode (nog met enkel oog) gebruikt, mooie gestroomlijnde metalen huls en een red. dikke microfoon kabel achtige kabel eraan. Dus opzich zou het moeten voldoen.. Wat denk jij? Anders kan ik er nog wel een stukje coax oid voor in de plaats nemen...

[Bericht gewijzigd door Exision op zaterdag 26 juli 2003 00:07:14

Ik lees in een van de vorige posts dat je een externe voeding gebruikt. De ruis en/of brom die je hoort, zou ook van de voeding kunnen komen. Wanneer er ruis op de 9V staat, komt deze via weerstand R2 rechtstreeks op de ingang van de versterker terecht, zie tekening hieronder.

http://home.kpn.nl/~cjspeelman/loudspeaker/ElektretMic.png

In dit schema kun je ook zien dat de signaalspanning Vin op de ingang van de microfoonversterker afhankelijk is van de waarde van weerstand R2. Een grotere waarde geeft een grotere versterking van het FET versterkertje in de elektret microfoon.

Daarom hoeft de versterking van de microfoonversterker vermoedelijk niet zo groot te zijn. De versterking is 1+R8/R5, en kan gewijzigd worden door de waarde van R5 te wijzigen.

mmmm, ik heb geen last meer van ruis.
Heb ff een battarijtje gefixt en aan en uit schakelaartjes enz. Nu is er TOTAAL geen ruis meer, alleen een ander probleem doemd weer op..

Nu gebruik ik JustMLS om te meten, Om te meten moet je ook een attenuator paralel over je te meten speaker zettten, en deze doorsturen naar de line in van je geluidskaart.
Allemaal geen probleem, ik een attenuator tje gefixt, in het kastje gebouwd (mooi netjes) Alles goed en wel, ik begin met aansluiten,

Line out>Amp>Speaker->paralel daarover heen> die attenuator en die weer naar line in. (zoals in de datasheet staat).
Deze datasheet, zie pagina 11 (ik gebruik dus 2 channel mode)

nou, ik zette mijn amp aan, en het enige wat hij liet horen is poef. Ik ff kijken, ja hij was in de beveiliging. Dus ik ff die line in losgehaald, en amp weer aan, en ja hoor hij doet het weer.

Het probleem is dus dat (ik heb verder zowat alles wat ik kon verzinnen al uitgesloten) de geluidskaart (Creative SB Live) de Line in automatisch en ALTIJD doorverbind met de line out.

Nou heb ik al de kX drivers (heel relexte drivers overigers) waarmee je zowat alles kan verstellen intern
zie http://kxproject.spb.ru/index.php?skip=1 voor meer info...

Hebben jullie misschien nog enig idee ik zou het echt niet meer weten...

Zie mijn reply op GoT. Het zou kunnen dat de uitgang van je versterker wordt kortgesloten via de min aansluiting van de attenuator.