Treinelectronica voor Marklin

yep, maar je vraag is zo specifiek dat er niemand kan op antwoorden beetje geduld mag dus :)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

De voeding mag afgeleid worden vanuit een ringleidng. M.a.w. een paar dikke draden die je onder de baan hangt, zet er 24VDC op m.b.v. een eigen voeding of een van de e-train voedingen (een zware 5A en een lichtere 3A uitvoering). En tak daar je voeding vanaf voor de DBM's of de UAM's. Zolang de motoren in kwestie op gelijkspanning tot max 15.5V werkt dit gewoon goed. In de toekomst komt er ook een programmeerbaar spanningslot in de DBM's om bijv de 9V van spoor Z te kunnen blokkeren zodat die geen 15V op hun donder krijgen (dan roken je stoomlocs wel (even :D)).

Om even terug ontopic te komen. Wat jij wil is mogelijk met de Uhlenbrock Intellibox (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt), verder kan ook het delta systeem van Märklin dit. Hoe en waar precies weet ik niet, ik ben nog niet zo into decoder gebaseerde systemen. Ik zou iig zelf niets gaan proberen te bouwen, als je je Delta systeem sloopt kost het je knaken (eh pardon Euro's), let er dus wel mee op. Als ik trouwens een tip mag geven, aankomende zaterdag is er in Houten een koopbeurs waar dergelijke dingen goedkoop worden aangeboden. Misschien kun je daar eens gaan kijken voor goedkope oplossingen voor je probleem.

Groeten
Antoine

Het kan met computers, met digitaal en met analoog in ieder geval.

Ik heb nu een betere methode gevonden voor digitaal sinds ik weet dat de Signal Module van Marklin digitaal werkt.
Ik zal dus moeten wachten tot Kerstmis tot ik de DAISY-Starterkit van Uhlenbrock krijg.

De winkelier van de lokale modelbaanwinkel hier had ook de Intellibox aangeboden. Bedankt voor die beurs, maar ik woon in Luxemburg, dus dat zal wel ver rijden zijn :-((ik geloof dat de meeste mensen denken dat ik een raar gevoel voor humor heb;-)).

[Bericht gewijzigd door Da Rubenes op maandag 28 juli 2003 20:04:20

Electronica rocks! Net als R.E.M

Och wat is ver, het ligt bij Utrecht :)

Ik zal mijn methode geven van digitaal aandrijven zonder computer. Het gaat zo: Je moet eerst een reedcontact aan je rails vastmaken, daarna moet je magneten aan je treinen vastmaken(logisch;-)). Daarna moet je de tijdgevers van Uhlenbrock of Busch kopen. Je sluit het reedcontact op je tijdgever aan. Daarna koppel je de uitgang van je tijdgever aan op een relais. Je koppelt de contacten van de relais met de Signal Module zo dat de Signal module het signaal op rood laat staan als de relais stroom doorlaat. Daarna moet je het signaal aan het eind van het perron zetten en het reedcontacter zoveel centimeter achter je signaal zetten als de lengte van je trein. Daarna moet je de tijdgever op de gewenste tijd stellen, en je hebt een Stop-Wacht-Verterk systeem zoals de onophoudschakelaar van deze website.

Electronica rocks! Net als R.E.M

..........

[Bericht gewijzigd door Da Rubenes op maandag 28 juli 2003 20:17:24

Electronica rocks! Net als R.E.M

Ik woon weliswaar dichtbij de grens, maar als ik naar Brussel moet rijden ben ik twee uur onderweg.

Electronica rocks! Net als R.E.M

Op 28 juli 2003 20:18:54 schreef Da Rubenes:
Ik woon weliswaar dichtbij de grens, maar als ik naar Brussel moet rijden ben ik twee uur onderweg.

in welke gemeente?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ik woon in Hobscheid, in de kanton Capellen. Het is heel kort tot de grens rijden.

Electronica rocks! Net als R.E.M

hebt ge al eens bij treinelektronika.nl gekeken.

Ik had een vraagje... Kun je met 6 silicium-diodes en een condensator een driehoeksgolf omvormen in een sinusgolf?

Ik had een schema maar ik wil zeker weten of het kan.

[Bericht gewijzigd door Da Rubenes op dinsdag 29 juli 2003 16:38:45

Electronica rocks! Net als R.E.M

RARARARaadsel:
Als je het voltage op de baan niet kunt veranderen, wat kan je dan WEL veranderen op de baan???

[Bericht gewijzigd door Da Rubenes op dinsdag 29 juli 2003 16:40:48

Electronica rocks! Net als R.E.M

De digitale informatie :)

En zodoende heb je dus altijd bij alles wat je doet een decoder nodig, en dat is nou net waar ik zo'n hekel aan heb bij digitale systemen met decoders, en waarom ik er een ben gaan ontwikkelen zonder die dingen

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 29 juli 2003 21:33:20

Da Ruballes wat er te weten valt over treintjes staat op www.beneluxrail.net

Hier is zeer veel kennis aanwezig en op het forum zijn of worden al je vragen beantwoord.

Genoeg stof om dagen en dagen te lezen!!!

succes,

Wim Souer

Op 29 juli 2003 16:40:25 schreef Da Rubenes:

RARARARaadsel:
Als je het voltage op de baan niet kunt veranderen, wat kan je dan WEL veranderen op de baan???

frequentie

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Electronica rocks! Net als R.E.M

Op 30 juli 2003 17:39:54 schreef tor:
Da Ruballes wat er te weten valt over treintjes staat op www.beneluxrail.net

Hier is zeer veel kennis aanwezig en op het forum zijn of worden al je vragen beantwoord.

Genoeg stof om dagen en dagen te lezen!!!

succes,

Wim Souer

Ik dank je hartelijk Wim Souer, deze website was precies wat ik nodig had. Applaus voor Wim Souer! KLAP!KLAP!KLAP!

Electronica rocks! Net als R.E.M

Ik had nog een vraagje...

Ik heb een schema gezien voor digitaal, is dit ook geschikt voor Delta of moet ik het bewerken?

Ik nog niet uploaden maar hier is de pagina:
http://www.beneluxrail.net/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&…
Kijk bij:

Digitaal optrekken/remmen zonder PC 3-Rail

Electronica rocks! Net als R.E.M

Daar kom je maar op een manier achter, gewoon vragen, maar volgens mij gebruik jij daar bezetmelders en laat je de Delta het remmen regelen, daarbij doe je niks verkeerds.

Volgens mij is optrek en remvertraging met delta niet mogelijk. (Delta is eigenlijk een uitgekleed digitaal systeem, dus met minder mogelijkheden)

Zelf rij ik met "delta station" (4 treinen gelijktijdig en onafhankelijk van elkaar laten rijden)

Wim Souer

P.S.

Als je alle meningen in de forums goed leest kan het echte werk het beste met de Intellibox worden gedaan.

Wim Souer

Wim,

Ho ff, mijn systeem is ook volwaardig hoor ;)

Intellibox is m.i. ook de beste oplossing voor digitale decoder systemen.

Antoine, ben je al decodera aan het ontwikkelen?

Electronica rocks! Net als R.E.M

Er is een fout. Met de Delta Control kan je vijf treinen laten rijden! Je moet alleen maar de Delta Pilot kopen en aansluiten. Wat nu vreemd is is dat de contacten verwisselbaar zijn. Misschien moet ik er een oscilloscoop op aansluiten als ik de Delta Pilot kan bemachtigen.

Electronica rocks! Net als R.E.M

een bron met veel info die bruikbaar kan zijn is:
ftp://ftp.marklin.com/pub/

veel technische info over producten en schakelingen ??
ftp://ftp.marklin.com/pub/Club%20Day%201998/

16 locs in delta :)
ftp://ftp.marklin.com/pub/FAQ/DELTA%20add.txt

Delta control kan later bij overschakelen naar digitaal altijd nog gebruikt worden als booster:
ftp://ftp.marklin.com/pub/FAQ/DELTA%20booster.txt
http://www.modeltreinen.nl/images/deltabooster.jpg

misschien dat je hier wat aan hebt