uurwerk afregel unit

Ik ben opzoek naar een schema voor een afregel eenheid voor het afstellen van horloge's en uurwerken.
Er staat mij bij dat ik in een grijs verleden ooit zoiets gezien heb maar helaas weet ik niet meer waar.
Gaat er om dat het apparaat naar het uurwerk luisterd en aan de tikken een waarde of verloop weer geeft.

Alvast bedankt.

Robert

Elektuur (wie anders?) heeft ooit een schakeling gepubliceerd, waarmee je mechanische klokken kon afregelen. 't Was iets met een lichtsluisje, dat je op de onrust moest richten. Op een display kwam dan de afwijking te staan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
DE OLDE

Overleden

Mechanische uurwerken hebben (hadden) een escapement(onrust) die een aantal malen per minuut ging, het tikken. Als dit nu versterkt en gewoon de tijdsduur bepaalt tussen 2 tikken kun je direct zien(horen) of het uurwerk voor of achter of op tijd loopt. Hoe duurder het horloge hoe meer z.g.n. oscillaties(tikken)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Nu je 't zegt, iets met een geluidsopnemer heeft Elektuur ook gepubliceerd:
Januarinummer 1990 - Elektronische tijdbalans.

De eerder genoemde versie:
Januarinummer 1984 - Horlogemeter.
Deze is heel wat meer uitgebreid dan de "Elektronische tijdbalans".

[Bericht gewijzigd door pros op woensdag 2 januari 2008 21:06:59 (35%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja de Elektuur, volgens mij heb ik die van januari 1990 ooit gelezen.
Heeft iemand die en kan er voor mij een kopie of scan van maken? van het schema dan :-)
En ook van het 1984 nummer?

Werkt wel snel hier op dit forum.

DE OLDE

Overleden

Ik heb ze beiden wel , 1984 werkte met een optische opnemer 1990 met akoustische. Als je je postadres mailt wil ik je wel een copietje sturen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Horloge tikkenmeter dat was de naam van de schakeling,heb hem voor ,n vriend gemaakt.
een optische sensor,meette de reflecties van de spaken van de onrust,deze werden vergeleken met de frequentie van een IC,waar na deling het getal 1440 uitkwam,het aantal sec,per24uur.de te meten tijd was 2 sec.dan gaf hij aan +of-2 digits was je heel dicht bij nul dan kon je de meet tijd maal 10 doen,dus 20 seconden.
een piezo gaf een indicatie van de reflecties,dat was heel
apart,bij een mooie harde prr-prr-prrr wist je dat hij goed waarnam,TL of andere lichtbronnen konden nog wel eens roet in het eten gooien. nu na 14 jaar werkt hij nog,het was m,n eerste bouwproject,na tig pompschakelaars te hebben gemaakt.