krakende boston PC speaker systeem

Op 30 juli 2003 21:58:30 schreef Aedolon:
kijk een soldering die losslaat of heel warm is geworden in een versterker kan los komen en een miniscuul kleine speling kan tussen bord en aansluiting zitten daar is lucht het dielectricum en de 2 aansluitingen de platen.

ff soldeerboutje tegen alle solderingen die warm worden ^^

zwakkere adapter lukt vast ook maar je moet het geen 5 min op max laten :P

aansluitingen soldeerpunten heb ik gecontroleerd zien er allemaal ok uit zal morgen de adapter proberen al denk ik toch niet dat het daar in zit maarjah je kan maar beter alles uitsluiten

Si vis pacem para bellum.

Het kan ook zijn dat deze speaker(s) te hard werden aangestuurd waardoor de stoel tegen de magneet geslagen is en nu dus de conus blijft haperen doordat de stoel ergens tegenaan schraapt en daardoor het krakende geluid komt.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 31 juli 2003 12:12:46 schreef Koen Van Vlaenderen:
Het kan ook zijn dat deze speaker(s) te hard werden aangestuurd waardoor de stoel tegen de magneet geslagen is en nu dus de conus blijft haperen doordat de stoel ergens tegenaan schraapt en daardoor het krakende geluid komt.

wazig...
het lijkt me eerder in de elektronica zo een gekraak kan natuurlijk altijd de speaker zijn is het oz een gekraak zoals je vb met handen ana de line in komt ?

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Dat ze te hard aangestuurd zijn lijkt me uitgesloten tis een compleet set gemaakt voor de computer en dat overbelast je niet makkelijk.

Betreft het kraken het lijkt erop alsof je een stekker beweegt in het contactpunt maar dit is het niet.
het probleem doet zich namelijk opeens voor zonder het snoer ook maar aan te raken, en als ik het snoer dan beweeg erin dan hoor ik geen verandering in het gekraak.

Si vis pacem para bellum.

Ik heb dit kraken bij mijn versterker ook regelmatig.
Bij mij is het gewoon de potmeter van de volumeregeling
die een beetje slecht is (slecht contact op de loper).

Dit los ik heel eenvoudig op: versterker uit zetten
en dan die potmeter een paar keer goed op en af schuiven
(is bij mij een schuifregelaar).

Misschien kan dit ook een oorzaak zijn bij jou.
P.S.: Mijn versterker is wel reeds 20 jaar oud, vandaar
misschien de slijtage).

4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...

Tjah bij zown leeftijd zou dat sneller kunnen jah.
Dit is echter een setje wat misschien 1 jaar gebruikt is
en Boston is natuurlijk niet zomaar een merk op audio gebied.

denk niet dat daar het probleem in zit (potmeter voeld ook soepel aan)

Si vis pacem para bellum.

Ligt er geen GSM in de buurt van de speakers en/of microfoon (als die aangesloten is)? Dit geeft namelijk ook erg leuke storing.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 31 juli 2003 15:05:03 schreef Tommyboy:
Ligt er geen GSM in de buurt van de speakers en/of microfoon (als die aangesloten is)? Dit geeft namelijk ook erg leuke storing.

dit geeft wel storing maar ik heb het nooit ervaren als gekraak. (treed meen ik alleen op als er een tuner in zit)

en nogmaals dit is een speaker systeem 2 speakertjes en een sub!!

het controll PCB en versterker bevind zich ook in de sub.

Si vis pacem para bellum.

Het lijkt mij dat het probleem niet in de box zit: door de vibraties in de box zou het probleem continue moeten optreden als het gaat om slechte contacten ed. Probeer maar eens met hoog en laag volume. De meeste kans lijkt mij een vuile potmeter in de preamp.

ciao 4 now.....
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 31 juli 2003 15:56:39 schreef Tommyboy:
Het was maar een idee.

alle ideeen zijn welkom overdenk ze alleen eerst ff voor je ze geeft maar toch bedankt voor je reactie:)

Si vis pacem para bellum.

over invloed van een mobiel, in de auto hadden we het ook, toen we cd op hadden, dus hoeft niet tuner te zijn denk ik.

pe4mb

Het is trouwens alleen de linker speaker die kraakt de sub en rechter speaker zijn vrij van storing:)

is het een optie om de TDA tjes eens om te zetten zo kan ik horen of het aan het ic ligt. Ze zijn van hetzelfde type.

en nog wat als ik aan de volume knop draai veranderd er niks aan het volume van de ruis/gekraak.

Si vis pacem para bellum.

Op 30 juli 2003 22:26:54 schreef Miezjel:

[...]

aansluitingen soldeerpunten heb ik gecontroleerd zien er allemaal ok uit

Zien er allemaal ok uit?
Dat kun je meestal niet zien (haarscheurtjes).
Ga met een soldeerbout alle grote componenten (zoals de grote condensatoren) en aansluitingen hersolderen.
Grote kans dat je storing als kraak voor de zon is verdwenen.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

dit is volgens mij al eens gedaan bij Boston acoustics zelf deze aansluitpunten die je aankaart zijn al eens opnieuw gesoldeerd (soldeerhars te zien)

maar ik kan het eens proberen nogmaals om die TDA tjes om te wisselen om zo te horen of de andere kant gaat kraken?

Si vis pacem para bellum.

Is het niet gewoon een slecht contact? Soms willen die stekkertjes die je in je geluidskaart steekt of het aansluitblokje op de geluidskaart/het moederbord of aan de kant van de luidsprekers wel eens zorgen voor slecht contact, en aangezien het eigelijk een actief luidsprekersysteem is kan het kraken nogal eens goed hoorbaar zijn. Ook kan het gewoon een draadbreukje zijn. Wat voor TDA zit erin?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

ik had al eerder gepost dat het niet uitmaakt of ik m op de pc heb aangesloten of niet en dat hij net zo hard kraakt als het volume uit staat als dat het op zijn hardst staat dus contact lijkt me niet

TDA type is: TDA1553cq
N61213
HSH97391

dit 2 maal (links rechts)

Si vis pacem para bellum.

Ik heb ook een 4 speaker + sub met de versterker in de sub hier (geen fantastisch merk maar daar gaat het verder niet om)en ik kan je vertellen dat deze wel degelijk op een mobiele telefoon reageert. Maar dat klinkt inderdaad meestal niet als gekraak. Misschien is er wel iets anders in de buurt wat irritante golven uitzendt. (ik heb me eens laten vertellen dat je monitor ook behoorlijk kan storen)Ik zou als ik jou was hem toch ergens anders zetten om te kijken of het dan ook nog is. (ik heb me eens laten vertellen dat je monitor ook behoorlijk kan storen)

het zou kunnen maar dat het dan als gekraak zou zijn??

en het zijn speakers die NAAST de monitor HOREN te staan!!

en niet van het eerste het beste merk;)

heb ze al eens geprobeerd een heeeel eind uit de buurt meter of 20 moet voldoende zijn:P

maar nog klote
tis gewoon niet gaaf meer
kzal als ik terug kom van vakantie de TDA tjes es ff omdraaien kijken of de storing zich ook verplaatst van de ene naar de andere kant (want nogmaals tis maar een kant die kraakt :(

mvg Michel

Si vis pacem para bellum.

als het 1 kant maar is zit het bijna zeker in de electronica ja. Je kan voor de zekerheid nog de ingang en de boxen omdraaien. dus de linkse op de rechtse en omgekeerd (maar ik dacht dat je de boxen en bron als fout al had uitgeschakeld)Die TDA'tjes omdraaien of degene waar het kraakt vervangen is denk ik de beste oplossing (ik zou meteen vervangen, zo duur is zo'n ic'tje niet en anders loop je het risico het andere kanaal ook te slopen)

(o ja je voeding zal het denk ik niet zijn. Ik heb ook wel eens bij een zelfbouw versterkertje een ongestabiliseerde voeding gebruikt en dan krijg je alleen een lichte zoemtoon. Hetzelfde als wanneer je de voeding verkeerd om aansluit maar dan veel zachter)

[Bericht gewijzigd door Bliksem op vrijdag 8 augustus 2003 12:03:37

Als ik terug ben van vakantie zal ik wel eens kieken

voor nu bedankt voor de vele reacties en meer nieuws over 2 weken:)

mazzels
Michel

Si vis pacem para bellum.

Het is nu al meer dan twee maanden geleden.

Weet je al meer want ik heb nu hetzelfde probleem.

hey sorry jah ik ben net weer terug van vakantie enheb er eigenlijk nog geen tijd voor gehad om het probleem te bekijken sorry zal eens zien of ik t setje mee naar huis kan slepen daar heb ik meer tijd (t staat op me werk) ik bericht je zodra ik meer weet. welk type en probleem heb jij precies?

mvg Michel:)

Si vis pacem para bellum.

ff offtopic maar hierthuis staat een tv waarbij de boxen soms werken ,soms zeer lichtjes en ze kraken nogal veel

Is dat ook met die elco's of torren?

Op 20 oktober 2003 22:01:37 schreef Miezjel:
hey sorry jah ik ben net weer terug van vakantie enheb er eigenlijk nog geen tijd voor gehad om het probleem te bekijken sorry zal eens zien of ik t setje mee naar huis kan slepen daar heb ik meer tijd (t staat op me werk) ik bericht je zodra ik meer weet. welk type en probleem heb jij precies?

mvg Michel:)

*kuch* eh ja eh nou dat probleem bij mij was achteraf een beetje stom.

Er zat 1 van de kanalen niet in bij de videokaart en die schraapte lekker over de geaarde kast |:(.

Sinds ik het stekkertje terug heb gestopt is het geluid weer helemaal goed.