[howto] 3.3v --> 5v

kan gewoon een BC557 bc547 zijn neem ik aan :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op vrijdag 11 januari 2008 23:25:51 (14%)

IF you can't convince them, then confuse them!

Kan jij aangeven waar je dat precies in de datasheet heb gelezen?

3.3V moet op TTL nivo gewoon een 1 zijn. Het inlezen zou dus goed moeten gaan.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 11 januari 2008 23:25:19 schreef EdwinNadorp:
Kan jij aangeven waar je dat precies in de datasheet heb gelezen?

3.3V moet op TTL nivo gewoon een 1 zijn. Het inlezen zou dus goed moeten gaan.

pagina 372

IF you can't convince them, then confuse them!

Optocoupler? Lijkt mij het makkelijskte.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Henry S.

Moderator

Eenvoudig: Tor op 5V met in de basis een serieweerstand die 3.3-Ube wegwerkt. Collectorweerstand een paar K, niet erg kritisch.
Zolang je de tor maar goed verzadigt dus Ib 10 keer groter maken dan volgens de Hfe moet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

D040A, minimum 2V voor een TTL High dat is toch voldoende?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 11 januari 2008 23:32:47 schreef riktw:
http://www.icecap.se/Freebies_se.html
dit is de link waar ik het vandaan heb, kom er alleen niet uit;)

Bij mij doet de ut en de in vermoeden wat de richting is, dus de 5v sig uit naar de 3v sig in .....

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 11 januari 2008 23:35:59 schreef EdwinNadorp:
D040A, minimum 2V voor een TTL High dat is toch voldoende?

hmm... is ook zo

maar waarom dan toch die vreemde chars.

ben nu namelijk alles aan het uitsluiten, want het werkt niet zoals het hoort... en dat is weird.

situatie:

Xport (op 3.3v) stuurt serieel uit op 3.3v
Picding (op 5v) krijgt op rX signaal dat signaal uit xport binnen
picding laat slechts eerste twee chars van het frame zien.
tenzij ik snel tweemaal hetzelfde frame stuur, dan krijgt ie wel alles binnen....

op sommige sites las ik van dit probleem (of dat ineens een uC niet meer op xport reageerde... en dat kwam dus doordat er geen levelconversie was) maar een oplossing wordt er niet aangedragen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op vrijdag 11 januari 2008 23:43:19 (14%)

IF you can't convince them, then confuse them!
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 11 januari 2008 23:40:55 schreef EdwinNadorp:
Breadboard?

hmm, lijkt me niet logisch, de chars zijn immers niet vervormt.

edit:

sounds familiar: ;)

http://www.ccsinfo.com/forum/viewtopic.php?p=90759&sid=7396ee4e37f…

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op vrijdag 11 januari 2008 23:53:10 (25%)

IF you can't convince them, then confuse them!

Ik denk niet dat het probleem komt door het signaal niveau van 3,3volt. De ingangen van deze processor zien een "1" al vanaf 2 volt als je de ingang als TTL input gebruikt. Dit moet dus geen probleem zijn. Wat mij eerder het probleem lijkt mij meer met het inlezen van de UART te maken te hebben, deze heeft namelijk een FIFO buffer van 2 bytes. De vlag dat dit buffer vol zit moet handmatig gereset worden, als je deze niet vrijgeeft komt er geen nieuwe data meer in en heb je maximaal 2 bytes ontvangen.

Hopelijk kun je er wat mee.

Op 11 januari 2008 23:58:04 schreef Mr. SnuGGelS:
Ik denk niet dat het probleem komt door het signaal niveau van 3,3volt. De ingangen van deze processor zien een "1" al vanaf 2 volt als je de ingang als TTL input gebruikt. Dit moet dus geen probleem zijn. Wat mij eerder het probleem lijkt mij meer met het inlezen van de UART te maken te hebben, deze heeft namelijk een FIFO buffer van 2 bytes. De vlag dat dit buffer vol zit moet handmatig gereset worden, als je deze niet vrijgeeft komt er geen nieuwe data meer in en heb je maximaal 2 bytes ontvangen.

Hopelijk kun je er wat mee.

klinkt aannemelijk, maar dan nog is het vreemd als ik twee maal snel de data stuur het wel correct aankomt

IF you can't convince them, then confuse them!

Volgens mij zijn hier driverIC's voor...
Ik heb ze eens in een schema zien zitten.
Ik zal nog eens kijken of ik dat schema/boekje terug kan vinden...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ja inderdaad, dat is wel vreemd. Maar dat lijkt het level probleem ook uit te sluiten.

Als level converter kan je ieder willekeurig CMOS IC gebruiken. De HEF serie van philips bijv. geeft een logische "1" vanaf maximaal 1,5 volt bij een voedingsspanning van 5 volt.

Ik denk zelf niet dat het aan de signaal niveaus ligt maar puur aan de software. Mis je bijvoorbeeld de data niet omdat je niet snel genoeg uitleest....

Welke richting geeft problemen, Xport uit of Xport in?

Volgens mij de Xport uit, de PIC in.

Jeroen, Op welke snelheid probeer je het? Kan je nog (veel) lager? Lees je de karakters wel in via interrupt?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 12 januari 2008 07:38:19 schreef EdwinNadorp:
Volgens mij de Xport uit, de PIC in.

Jeroen, Op welke snelheid probeer je het? Kan je nog (veel) lager? Lees je de karakters wel in via interrupt?

ik lees op 19200 baud uit met interrupt.
op 9600 hetzelfde probleem.

ik ga vandaag eerst de uitgang aan de seriele ingang van een pc hangen en zien wat dan binnen komt.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zaterdag 12 januari 2008 11:49:05 (18%)

IF you can't convince them, then confuse them!

dit is er weer een in de categorie $^%$^%#$^@!%$#^!@:

Er word in picbasic een interrupt aangeroepen zodra er een byte binnenkomt op de UART.

Aan het begin van de ISR gaf ik een CLS om m'n scherm leeg te maken.

het is dus zo dat dit command in het begin van de ISR roet in het eten gooit en sporadisch wel goed werkt :(

IF you can't convince them, then confuse them!

Print commando's en vooral CLS zijn pic-intensieve commando's.
Kan je beter vermijden in een ISR.
CLS pakt al 30 ms. In de tussentijd kan je volgende karakter al op de usart binnengekomen zijn.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 12 januari 2008 17:13:37 schreef ~Galaxy:
Print commando's en vooral CLS zijn pic-intensieve commando's.
Kan je beter vermijden in een ISR.
CLS pakt al 30 ms. In de tussentijd kan je volgende karakter al op de usart binnengekomen zijn.

inderdaad :)

tevens heb ik er ook nog een max232 tussen gehangen:

3,3v in op T1in, T1out naar R1in en R1out naar de pic

dan is de data niet corrupt meer.
rechtstreeks de xport aan de pic hangen zorgt af en toe nog voor problemen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zaterdag 12 januari 2008 19:37:33 (27%)

IF you can't convince them, then confuse them!

pnp/npn paartje gebruiken zou dan ook moeten werken

maar blijft wel vreemd

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Lucky Luke

Golden Member

Op 11 januari 2008 23:21:23 schreef riktw:
[afbeelding]

zo dus.

als je de massa en 3v sign_in omwisselt zou dat zels kunnen werken...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)