Dummyload met triac?

Hallo

Ik zat me zo eens af te vragen, is het mogelijk om een dummyload te maken met behulp van een triac? Ik heb ooit eens voor de lol bij een lichtdimmer voor discolampen het aantal Ohms gemeten. Ik zette mijn meter op de 220 volt "fase" pool en op de uitgang van 1 lamp (het waren als het ware 2 gescheiden 220 volt aansluitingen: 1 voor de logica en de besturing van het apparaat en 2 voor de stroom die naar de lampen zelf ging) en telkens als ik het stroomniveau omlaag draaide, nam het aantal Ohm's toe (Ik weet alleen niet meer of de stroomvoorziening van de lampen in het stopcontact zat). Dus ik dacht, is hier niks leuks mee te doen voor het maken van een dummy load?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Leuk idee, maar door de triac onstaat er wel denk ik een faseverschuiving, wat bij het meten aan een audioversterker behoorlijk nadelig is.

Een triac of thyristor in geleiding is bijna een complete korsluiting. Als je dat als dummy load wilt...

ciao 4 now.....

Hmmm dat haalt dus niet veel uit. Wat dachten jullie van een stel gloeilampen parallel aan elkaar? Ik heb voor de gein eens een 240 volt 25 watt gloeilamp op aantal Ohm gemeten. De multimeter zei dat hij 160 ohm is. Is elke gloelamp dit? En hoeveel lampen moet ik dan parrallel zetten?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

de weerstand van een gloeilamp hangt af van de temperatuur dat hij is...
koud = 160 ohm
@ 3000°C vast meer

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Volgens het boekje van mijn mackie geeft hij in de pieken ongeveer 140 volt per kanaal weg, daar word een gloeilamp toch niet heet van? Of wel?