Led's dimmen d.m.v. stuurspanning van 0-10 volt

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Dat ziet er goed uit :)
Zoals aan mijn postgedrag te zien valt heb ik de laatste tijd helaas wat weinig tijd voor Co.

Alleen R3 verkleinen naar 4k7 geeft als het mee zit een bereik van ongeveer 1 tot 9.5V, maar ik heb dit niet getest, prik het zelf even op breadboard oid.

Het kan ws ook wel met een 339, maar die heeft als (bij mijn weten) alle echte comparatoren een open collector output en dan is er in dit soort schakelingen dus een pullup en/of een herdimensionering van het geheel nodig.

De 324 is een goedkope superstandaard-opamp die ook als comparator te gebruiken is, hij kan itt de 339 zowel sourcen als sinken en dat is in dit soort knutseltjes vaak handiger als een OC (welke zo zijn eigen charmes heeft).

De snelheid van een comparator is toch niet nodig.

Enige bijzonderheid van de 324 is dat zijn ingangs-en uitgangsspanningsbereik doorloopt totaan de spanning op pin 11, GND. Daar maakt mij oorsponkelijke ontwerp geen gebruik van, maar bij deze aanpassing naar 0-10V scheelt het wel wat aan de onderkant.

Succes er mee, laat even weten hoe het afloopt :)

Hoe om de ingangen moeten zitten hangt ervan af of de leds aan of uit zijn bij een hoge uitgang.
Zo op het oog zit het in het schetsje op mijn site verkeerdom (als men de spanning op de loper van L naar R laat oplopen), grappig want nog niemand merkte het op ;)
Plaatst men er een BC547 oc achter dan inverteerd die het signaal en zit het weer goed..

In uw schema zijn de leds aan bij een lage uitgang van de opamp, ze moeten aan zijn als de ramp-spanning onder de DC input is (namelijk langer aan bij hogere DC in) dus moet de DC input aan de (-) en de ramp aan de (+)

Het zal zo wel gaan, maar omdat de uitgang van de 324 maar tot ongeveer 10.5V komt bij 12V voeding worden de BC557's nu de hele tijd een klein beetje opengestuurt (Ib = (1.5-0.7) / 47k) . Dat valt te verhelpen door een weerstand toe te voegen welke hem dichttrekt naar de +12V.
Een BC557 mag overigens 100 mA schakelen, dat maakt 10 mA per led voor 10. Als dat voldoende is wil ik best de weerstanden even berekenen.

Nogmaals, prik het een en ander eerst even op breadboard oid alvorens tijd te gaan steken in een nette definitieve versie.

[edit]
Een LM324 heeft zelf voedingsspanning nodig om zijn werk te doen, zie de datasheet voor de aansluitingen.
Zet dicht bij het IC over de voedingsspanning een elco'tje van 10 uF.

Op 5 februari 2008 15:01:57 schreef Aart:
In uw schema zijn de leds aan bij een lage uitgang van de opamp, ze moeten aan zijn als de ramp-spanning onder de DC input is (namelijk langer aan bij hogere DC in) dus moet de DC input aan de (-) en de ramp aan de (+)

De 3 opamps moet ik de + en - dus nog van omdraaien?

Het zal zo wel gaan, maar omdat de uitgang van de 324 maar tot ongeveer 10.5V komt bij 12V voeding worden de BC557's nu de hele tijd een klein beetje opengestuurt (Ib = (1.5-0.7) / 47k) . Dat valt te verhelpen door een weerstand toe te voegen welke hem dichttrekt naar de +12V.

Kan ik R8, R9, R10 niet verhogen/verlagen?
En over welke punten zou ik een weerstandje moeten zetten?

Een BC557 mag overigens 100 mA schakelen, dat maakt 10 mA per led voor 10. Als dat voldoende is wil ik best de weerstanden even berekenen.

Dit is de led die ik op het oog heb:
Kleur 1 Rood
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 1,8 V

Kleur 2 Groen
Spanning 3,8 V

Kleur 3 Blauw
Spanning 3,8 V

Volgens mij heb ik aan die 100 mA te kort, was ik al bang voor... wat kan ik hiermee doen?
Zwaardere transistor?

Nogmaals, prik het een en ander eerst even op breadboard oid alvorens tijd te gaan steken in een nette definitieve versie.

Ik heb geen 'breadboard', dus zal dit toch op een expirimenteer printje moeten solderen.

Vandaar dat ik op dit forum ook steeds eerst even mijn bijgewerkte schema plaats.

Alvast weer bedankt voor de reacties.