zelfgemaakte printplaat vertinnen

Wat kan hiervoor krijgen
Ik wil de print in een tinbad leggen zodat op de koper banen een laagje tin komt

Welke chemische spullen heb je hiervoor nodig?

je hebt daar speciaal spul voor dat je met water moet mengen zelfde idee als ets middel.
conrad heb dat wel maar ik weet niet hoe het heet.

[Bericht gewijzigd door G_SHOCK op 10 augustus 2003 20:24:48 ]

tja...

als ik iets wil vertinnen gebeurt dat gewoon met de soldeerbout en soldeertin, is niet zo goed maar het gaat

mijn thuis is waar mijn playstation staat

Ik zoek zo'n spul al G_SHOCK aangeeft

Bij conrad kan ik niets vinden
Waar kan ik dat krijgen

Op 10 augustus 2003 20:29:46 schreef The Puma:
Ik zoek zo'n spul al G_SHOCK aangeeft

Bij conrad kan ik niets vinden

Beter zoeken

Waar kan ik dat krijgen

Bij conrad

www.conrad.nl
componenten
printplaten
galvaniseringstechniek
doorbladeren naar blz 3 en 4

vraagje:

waarom wil je in godsnaam je print vertinnen?

IF you can't convince them, then confuse them!

Voor twee dingen

Het oxideerd niet meer.
Soldeerd beter.

en makkelijker voor SMD componenten

Bestaat er geen leverancier voor SENO produkten in nederland waar dergelijke spullen te koop zijn.

SENO 3207 Fijnkristal etsmiddel
SENO 4007 Ontwikkelaar
SENO 3211 Vertinpoeder

Wie kan helpen

[Bericht gewijzigd door The Puma op 10 augustus 2003 23:39:10 ]

Op 10 augustus 2003 23:37:20 schreef The Puma:
Het oxideerd niet meer.

ik weet niet of jij het weet maar tin trekt schimmel aan en schimel geleid en kan dus kortsluiting veroorzaken en oxidatie kan dit niet

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ok, maar ik weet niet of je er al gedacht hebt, al die dingen kosten geld, een soldeerbout heb je, en voor 2.5 kun je al een heleboel tin kopen, en da gaat ook.

Waarom zou je SMD komponenten niet op koper kunnen solderen, je doe bij een weerstand bijvoorbeeld een klein beetje tin op één kant, dan doe je de weerstand in een pincet en zet het erop, je verwarmt die tin zodat de weerstand aan een kant vast staat, dan verwarm je de andere kant, en je voegt genoeg tin toe en klaar.

Ik zie echt niet in waarom dat vertinnen nodig is. Om beter te solderen en oxideren te voorkomen: Ooit al eens gedacht aan printlak, zie hier op deze site bij artikelen, printplaten maken (laatste dus) en helemaal op het einde daarvan (voor de commentaar) staat dat, staat overigens bij elke handleiding om zelf printen te maken

mijn thuis is waar mijn playstation staat

ik zou tegen dat slecht solderen dus gewoon een busje flux kopen...

en zo snel gaan die printen dan ook niet meer oxideren. en mocht je er toch nog een hard hoofd in hebben:

spuit een dun laagje plastic op je PCB, dit alles is goedkoper + makkelijker dan vertinnen. de grote fabricanten doen hun printen ook niet meer vertinnen.

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 10 augustus 2003 23:44:25 schreef stynus:

[...]

ik weet niet of jij het weet maar tin trekt schimmel aan en schimel geleid en kan dus kortsluiting veroorzaken en oxidatie kan dit niet

Schimmel > Champignons > lekker

He who controls the past commands the future. He who commands the future conquers the past.

Op 11 augustus 2003 00:10:30 schreef Klunszee:
Waarom zou je SMD komponenten niet op koper kunnen solderen, je doe bij een weerstand bijvoorbeeld een klein beetje tin op één kant, dan doe je de weerstand in een pincet en zet het erop, je verwarmt die tin zodat de weerstand aan een kant vast staat, dan verwarm je de andere kant, en je voegt genoeg tin toe en klaar.

Dat klinkt makkelijk :P. Als je de print of de SMDpads vertint hebt, dan hoef je alleen de behuizing er op te duwen en de pootjes te verwarmen, na een aantal keer wil je nog alleen maar SMD :P

Maar alle gekheid op een stokje:
Vertinpoeder 3211: http://www.grootaers.nl/produktinfo/28print.htm 27,-

Als ik SMD wil solderen, dan vertin ik gewoon de pads met 0,4mm tin. Daarna desnoods met litze eroverheen om de hoeveelheid tin enigzins te verminderen.

Maar binnenkort wil ik meerdere schakelingen voor 90% in SMD uitvoeren en dan is die 27,- toch een goede investering.

ik werk nu niet echt mer SMD, is dat zoveel beter dan? heeft wel het hele grote voordeel dat je geen gaten moet boren

mijn thuis is waar mijn playstation staat

Op 10 augustus 2003 23:37:20 schreef The Puma:

Bestaat er geen leverancier voor SENO produkten in nederland waar dergelijke spullen te koop zijn.

SENO 3207 Fijnkristal etsmiddel
SENO 4007 Ontwikkelaar
SENO 3211 Vertinpoeder

Wie kan helpen

't Is alweer een paar jaar geleden maar ik kocht Seno spul altijd bij Vogel's in (ik meen) Eindhoven, iig Brabant.
Dat is diezelfde Vogel's van de TV ophang steunen.
Bel er eens naar toe en vraag daar eens, zou ik zeggen.
Ook al eens geGoogled?

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Ik ga vandaag eens naar maastricht naar Grootaerts

Display verkoopt dat spul ook, zowel Isel als Seno. Experimenteer wel eerst met wat losse stukjes print want e.e.a. is vrij kritisch.

ciao 4 now.....

Op 12 augustus 2003 11:07:38 schreef Atlantis:
Display verkoopt dat spul ook, zowel Isel als Seno. Experimenteer wel eerst met wat losse stukjes print want e.e.a. is vrij kritisch.

Valt wel mee hoor, als je het er te lang in laat liggen, dan zit er gewoon een veel dikkere tinlaag op.

|:-( Vertinnen van printsporen is een knap zinloze bezigheid. Tin oxideert net zo makkelijk als koper en ook voor het solderen van SMD componenten doet het geen ene malle moer. Laat je dus niets wijsmaken. |:-(

Als het gaat om het beschermen van je print tegen vocht moet je pcb coating (spuitbus) kopen. Voor huis-tuin-en-keuken toepassingen is ook dat al een beetje overdreven overiens, tenzij je in de tropen woont.

Waar je wel op zou kunnen letten is dat je je printje na het solderen - en verder bewerken - even goed ontvet en schoonmaakt, bijvoorbeeld met flux cleaner. Vingerafdrukken zijn niet alleen vettig, maar ook behoorlijk zuur. Na een paar jaar heeft je vingerafdruk het koper ter plaatse netjes weggeetst.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Ik ga de prints ook niet meer vertinnen.
Is trouwens ook een dure zaak.

Ik doe gewoon na het solderen een laagje Plastic 70 erover

Op 13 augustus 2003 15:19:36 schreef The Puma:
Ik ga de prints ook niet meer vertinnen.
Is trouwens ook een dure zaak.

Ik doe gewoon na het solderen een laagje Plastic 70 erover

En voor het solderen kun je er nog flux op doen om het beter te kunnen solderen.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ok, gaan we proberen

Kan je deze twee overelkaar heen doen zonder problemen ?

Op 13 augustus 2003 16:03:53 schreef The Puma:
Ok, gaan we proberen

Kan je deze twee overelkaar heen doen zonder problemen ?

ja
als je ze maar een voor een goed laat uitharden!

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 13 augustus 2003 15:19:36 schreef The Puma:
Ik ga de prints ook niet meer vertinnen.
Is trouwens ook een dure zaak.

Heel verstandig. Ik heb indertijd heel wat printjes 'vertind' met sterk wisselend resultaat: als de print niet klinisch schoon is krijg je vlekken, meestal is de 'vertinde' print niet meer te solderen omdat het tin al geoxideerd is tijdens het vertinnen en ja, slechts een enkele keer kreeg ik een professionele glanzende tinlaag. Deze DIY setjes zijn leuk voor de amateur om er mee te experimenteren maar verwacht er niet veel van.

ciao 4 now.....