Onmiddelijk versterker plaatsen of eerst voorversterker?

Ik heb hier een audioschakeling die te zwak is om gewone luidsprekers aan te drijven dus er moet een versterker achter, het uitgangssignaal is +-70mV

Kanb ik direkt een versterker (TDA2003) plaatsen of moet ik eerst een voorversterker zetten?

mijn thuis is waar mijn playstation staat

als je er een klein ingangs verzwakkertje achter zet kan je het volume beetje regelen maar zo zal het ook wel werken denk ik. wat staat er in de data sheet van de TDA 2003 ingangs signal)?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

daar staat enkel iets van AC bij en geen DC

probeer het zo ff en anders toch een ingangs verzwakker er achter zetten

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

dus geen voorversterker maar een voorverzwakker?

Op 17 augustus 2003 22:48:30 schreef Klunszee:
daar staat enkel iets van AC bij en geen DC

Die +/- 70 mV is dus DC ?? En hoe groot is het audiosignaal (AC)? Die wil je uiteindelijk versterken. Die DC component moet je voor je eindversterker vanaf.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

die 70mV kan je niet meten met een multimeter he ;) die geeft de gemiddelde waarde !
als 70mV de uitgang is van de vorige schakeling wat is het ingangssignaal dan ??

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

De grootte van een LF signaal kan je wel degelijk meten met een goede multimeter. Maar het is in eerste aanleg niet zo spannend om exact de top-topspanning te weten. De vraag is: is die gemeten 70 mV een DC spanning? Als dat zo is, dan kan je nog niets zinnigs antwoorden op de vraag of er al of niet versterkt moet worden.

Op 18 augustus 2003 11:14:19 schreef menno:
De grootte van een LF signaal kan je wel degelijk meten met een goede multimeter. Maar het is in eerste aanleg niet zo spannend om exact de top-topspanning te weten. De vraag is: is die gemeten 70 mV een DC spanning? Als dat zo is, dan kan je nog niets zinnigs antwoorden op de vraag of er al of niet versterkt moet worden.

70mV is wel een zeer kleine DC component ;)

20 khz als spanning van -70mV naar +35mV gaat welke waarde toont multimeter dan ??

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Wil je de effectieve waarde van de uitgangsspanning van een versterker meten, dan zal je er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat je alle van invloed zijnde factoren op de meting "in de hand houdt". Je sluit dus een sinusgenerator aan met een constante frequentie en constante amplitude. Vervolgens knoop je je (goede !) multimeter op de uitgang et voila.

Ik heb dus niet gezegd dat je zomaar je meter kan aansluiten en met willekeurig welk signaal aan de slag kan ...

Voor wat betreft je vraag: als de top-top waarde -70 + 35 = 105 mV bedraagt, zal je meter (let wel: je goede meter) in AC ca. 74 mV aanwijzen (0.5*sqrt(2)*105) ofwel de effectieve waarde. Overigens wel vermeldenswaardig: het instructieboekje van de meter geeft als het goed is het frequentiebereik aan waarbinnen je met het instrument kunt meten. Alles wat daarbuiten valt of ingeval van niet-sinusvormige spanningen leidt (in het algemeen) tot meetfouten. Meten is weten, maar weet wat je meet.

wacht ik zal de schakeling geven: http://217.121.77.217/public/web/tda7000.htm

is voor draadloze microfoon te ontvangen, ken iemand die da nodig heeft en zijne ontvanger is stuk, waterschade omdat hij buiten gestaan heeft en het tentzeil waar die onderstond was lek.

In het algemeen moet je aan een eindversterker een signaal van max. 1V aanbieden om 'm helemaal uit te sturen. Een beetje extra voorversterking kan dus geen kwaad.

dus eerst een voorversterker