Vraag over PWM motorregeling

Ik ben van plan om een motorregeling unit te maken met 10 x de motorregeling schakeling van deze site.
Motorregeling

Nu wilde ik onderdelen gaan bestellen maar toen zag ik dat ze bij voti geen 50k potmeter hadden maar wel 100 en 20. Is dit een probleem voor deze schakeling, of moet ik dan een 100k weerstand parallel zetten met de potmeter?

Ik heb een dergelijke PWM regeling gebouwd met een 100K potmeter, daarmee lukt het ook. Je moet dan wel R1 wat minder weerstand geven (470 ohm i.p.v. 1K).
http://www.i-trixx.com/nl/ezine/img/070221_09a.jpg

Op 25 februari 2008 08:51:17 schreef van willigen:
Ik heb een dergelijke PWM regeling gebouwd met een 100K potmeter, daarmee lukt het ook. Je moet dan wel R1 wat minder weerstand geven (470 ohm i.p.v. 1K).
[afbeelding]

Geld dat ook voor de schakeling van circuitsonline? Kan ik hem dan ook nog van 0 tot 100% regelen?

0 - 100% zal nooit lukken, het is waarschijnlijk 0,5 tot 95,5%, maar volgens mij moet dat lukken. Als je het zeker wilt weten, gewoon het schema gebruiken uit mijn vorige bericht, alleen de led vervangen door een motor + diode. Verder werkt het hetzelfde.
De zenerdiodes in dat schema gewoon vervanger voor de 1N4148 en het ic voor een NE555, heb ik ook gedaan. Voor de FET heb ik een BUZ11 gebruikt...

[Bericht gewijzigd door Douwe W op maandag 25 februari 2008 15:00:38 (22%)

Op 25 februari 2008 14:58:53 schreef van willigen:
De zenerdiodes in dat schema gewoon vervanger voor de 1N4148 en het ic voor een NE555, heb ik ook gedaan. Voor de FET heb ik een BUZ11 gebruikt...

.....en dan heb je weer het originele schema van Rickzz!!!!!

Zo'n beetje, alleen zit daar R1 aan de + en bij mij de R1 aan de out en zo nog wat verschillen, maar niet qua werking inderdaad...

Thevel

Golden Member

Op 25 februari 2008 14:58:53 schreef van willigen:

De zenerdiodes in dat schema

Schottky-diode's bedoel je zeker?

Ik heb de onderdelen nu besteld zoals de regelaar van deze site maar dan met 100k potmeter en 470 weerstanden.

Op 26 februari 2008 00:14:51 schreef thevel:
[...]
Schottky-diode's bedoel je zeker?

Je hebt gelijk, ik zat met zeners in mijn hoofd, ik had naar het schema moeten kijken :P

Ik heb het nu even op een breadboardje getest en het werkt :) maar nu wil ik het in een kastje bouwen, en de motors dan via een stekkertje op dat kastje aansluiten. Kan het kwaad als de schakeling aanstaat maar er geen motor op het circuit is aangesloten?

Goeiemorgen :)

Nee, geen punt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb het nu in elkaar gesoldeerd maar als ik de potmeter helemaal dicht draai dan brand de lamp(ben ik nu nog mee aan het testen) nog best fel. op een breadboard had ie dat niet. Als ik de potmeter aan raak gaat ie iets zachter branden. kan ik het bereik nog iets verleggen?

Schakeling goed nalopen. Op een breadboard moet hij hetzelfde doen als ingebouwd. Misschien een kleine sluiting? De potmeter misschien niet helemaal goed meer (je hebt het over aanraken en dan dimt hij verder), 'kraakt' wellicht?

If you want to succeed, double your failure rate.

Even goed kijken of je de potmeter goed hebt aangesloten, en vooral het contact van de loper.
Ik had hetzelfde probleem en dat was daarmee opgelost...
Als je een scope hebt kun je ook even kijken hoe het signaal eruit ziet ;)

[Bericht gewijzigd door Douwe W op dinsdag 4 maart 2008 09:54:03 (20%)

Ik heb nu een 200k weerstand van + naar de loper van de potmeter gelegd en nu doet ie het goed