Toevallig, ik wil binnenkort mn deur ook automatiseren. Nu was het zo dat hij alleen automatisch op ging doormiddel van een opwind wekker. Als het alarm dan afging ging het vleugeltje draaien en dat zorgde ervoor dat de vergrendeling los ging en het deurtje door een gewichtje open.
Maar goed dit is niet van belang, want het moet automatisch open en dicht. Je kunt het beste een ruitenwissermotortje pakken van een auto (12V). Die laat je een touw op en af rollen. Dus kan het duurtje open en dicht. Je kunt dit zowel doen met een schuifdeurtje als een klep deurtje wat omhoog klapt.
Nu het elektronische deel. Je kunt het beste 2 relais pakken met 2 maakcontacten. De spoel moet op 220 V kunnen. Je sluit nu 12 V op de ene kant van de relais aan. Aan de andere kant ook een draad, maar dit precies andersom. Nu heb je 2 draden die naar de motor loopt. Als het ene relais aan gaat draait hij linksom en de andere kant rechtsom. Je kunt de relais aanlaten gaan door ieder een schakelklok te geven.
Nu het afslagmechanisme. Het makkelijkst zijn breekcontacten te nemen, die het 12 V circuit van de motor onderbreekt. Je maakt een breekcontact onder het schuifje en boven het schuifje. Als het schuifje beneden is, moet het circuit uitgaan bij de relais wat het motortje naar beneden laat gaan. Naar boven precies andersom.
Enige probleem is er gaat wat stroom doorheen lopen wat de meeste breekcontacten niet fijn vinden. Daar is ook een oplossing voor, namelijk je maakt een circuit met een relais. De relais verbreekt dan het 220 V circuit. Je kunt dan het beste 2 12 V's relais nemen, je hebt dan maar 1 voeding nodig (motor + 2 relais). Je kunt dan de breekcontacten houden en je gebruikt van die 2 relais het maakcontact.
Ik hoop dat je er wat wijs uit wordt. Anders moet ik de moeite maar nemen om een schemaatje er van te maken.
Succes
ps: Wyandotte, is toch een kippenras? Of heb ik dit verkeerd?
Edit:
hier een slordig schemaatje. Hopelijk is hij wel duidelijk.
http://www.solcon.nl/fn004789/kippendeurtje.jpg
Vergeet niet over de 12 V relais een diode parallel te zetten. Staan niet in het schema.