kippendeurtje

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 februari 2008 08:38:37 schreef Corné 12:
[...] Het is misschien handig om de motor af te zekeren, mochten de 2 relais tegelijk aangaan.

Als je de relais slim aansluit kan er altijd maar 1 aantrekken.

Kippen zijn veel slimmer dan velen denken. Een vriend van me heeft vele soorten (10?), van Mechelse koekoek tot de gewone legkip. Dagelijks is het voor die dieren 'happy hour'. Rond hetzelfde uur zet hij de kippenren open en mogen de beestjes los rondlopen en voedsel zoeken. Als hij een uurtje later terug naar de kippenren gaat, lopen de kippen allemaal om terug binnen te zijn.

Vele dieren zijn veel slimmer dan we denken. Voeder ik de vissen in de tuinvijver om 17h, kijken ze niet naar het eten om. Voeder ik rond 19h, dan zijn ze er meteen. Kijk naar koeien, als het melktijd is, staan ze aan de stal te wachten. Ze weten ook perfect in welke volgorde ze binnen moeten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 juni 2020 13:32:56 schreef mvdk:
Die dingen staan kant en klaar te koop op internet. Lijkt duur.
Voor een elektronica doehetzelver die nog een aantal componenten op de plank heeft liggen, is dat voordeliger zelf te maken. Als je alles moet gaan kopen, kost het je in mijn beleving méér. En dan heb ik het nog niet over de dingen die defect raken bij de experimenten.

Heb nounet even op het forum rondgekeken met de zoekterm "kippen"
Heb er een stuk of tien doorgelezen, (de laatste postings) en nergens een terugvoering gelezen of het naar tevredenheid gelukt is.
En ook een paar waar door de betreffende ts nog een vraag gesteld werd, maar door niemand een antwoord gegeven. Jammer.

ja, idd, zou leuk zijn tot een consensus ontwerp te komen, dat simpel is en duurzaam werkt. Nieuw kopen kan natuurlijk ook, maar het is een mooi projectje om over elektronica te leren, en ik wil mijn kinderen toch ook leren dat wat uit een winkeldoos komt geen geheime abracadabra is, maar de som van een paar componenten.

Zoiets?

Heb ik voor de eindschakelaars het juiste symbool voor een momentschakelaar die terugveert?

reading can seriously damage your ignorance

In de praktijk is het vaak niet gewenst om het hok bij de eerste zonnestralen al open te doen ivm geluidsoverlast door de kippen.
Vooral in de zomer komen ze dan erg vroeg.

Ik heb voor mijn dochter een schakeling gemaakt waarbij voor het
openen een signaal van een (instelbaar) klokje gebruikt wordt.

Misschien een tip?

mvdk

Golden Member

Op 3 juni 2020 14:00:48 schreef PeterTr:
[...]

ja, idd, zou leuk zijn tot een consensus ontwerp te komen, dat simpel is en duurzaam werkt. Nieuw kopen kan natuurlijk ook, maar het is een mooi projectje om over elektronica te leren, en ik wil mijn kinderen toch ook leren dat wat uit een winkeldoos komt geen geheime abracadabra is, maar de som van een paar componenten.

Dank u voor dit mooie antwoord. Als leerzaam iets bedoeld, ja, dat is goed.
Mag ik hopen dat als een en ander slaagt, u dit hier laat weten?
Voor anderen. Want zoals ik al eerder heb gezegd, er is weinig terugkoppeling van alle voorgangers.

Je kan ook iets heel mechanisch opzetten. Een poelie met slippende riem, een schroefdraad die ophoudt etc. Vervolgens kan je met twee motortjes op eigen voeding met simpele schakelklokken 's morgens een minuut lang openen en 's avonds sluiten. De mechaniek zorgt dat het deurtje optijd stopt.

Met een contragewicht hoeft de motor ook niet héél sterk te zijn.

Nog een gek idee:

Twee kleppen aansturen, 's morgens vul je een bak met vers drinkwater, het gewicht trekt ook het deurtje open. 's Avonds vul je een andere bak, die trekt het deurtje dicht.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 3 juni 2020 21:55:01 (31%)

Op 3 juni 2020 13:32:56 schreef mvdk:
...
Heb nounet even op het forum rondgekeken met de zoekterm "kippen"
Heb er een stuk of tien doorgelezen, (de laatste postings) en nergens een terugvoering gelezen of het naar tevredenheid gelukt is.
En ook een paar waar door de betreffende ts nog een vraag gesteld werd, maar door niemand een antwoord gegeven. Jammer.

Hoi mvdk, ik ben in 2008 dit topic ooit gestart en heb uiteindelijk een goed werkend deurtje gemaakt met een pi, een L298N motor driver en twee magneetcontactjes. Die heeft een paar jaar probleemloos gewerkt met een querietje die op internet de zonsondergangtijd ophaalde en dan sloot. Na twee verhuizingen heb ik begin dit jaar weer een nieuw kippenhok gebouwd en mijn projectje dunnetjes overgedaan. Met een motortje van ca. €2,- die door de L298N wordt aangestuurd op 12 V. Op de Pi heb ik nog een relaisboardje gezet die de stroom er op en af zet. De pythonscriptjes voor open en dicht worden nu opgestart vanaf Domoticz op een andere Pi. Kippenhok met WiFi ;-) Aangezien Domoticz ook een app heeft kan ik nu met mijn iPhone het deurtje ook open en dicht doen. Het projectje is iets uitgebreid, met twee temp/luchtvocht.sensoren (in binnenhok en buitenren) schakelt nu op die L298N (die twee motortjes kan schakelen) ook een ventilator. Als het in de zomer te warm wordt en buiten koeler dan in het hok blaast nu frisse lucht naar binnen. En uiteindelijk nog een IR-lichtsluisje die ervoor zorgt dat het script bij dichtgaan op pauze gaat.

luikje:
https://vimeo.com/536709425

Mooi gemaakt, maar een raspberry voor dit soort toepassingen is wel een hele grote overkill. Als het dan perse via wifi moet zou een esp al meer dan genoeg zijn.

Met vriendelijke groet, Rob

Gebeurt het nu nooit dat er een slome eigenwijze kip bijzit die wordt buitengesloten? Dat ze niet geplet worden kan ik me nog wel voorstellen. Als ze het deurtje volen kunnen ze immers heus wel snel wegwezen of je moet het deurtje afschieten. Maar dat er een kip wordt buiten gesloten omdat zij gewoon te laat is? Gebeurt dat nooit?

mel

Golden Member

tuurlijk niet..nooit gehoord van de uitdrukking:met de kippen op stok? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 25 juli 2021 13:00:50 (99%)

Op 25 juli 2021 08:06:41 schreef Ex-fietser:
Gebeurt het nu nooit dat er een slome eigenwijze kip bijzit die wordt buitengesloten? Dat ze niet geplet worden kan ik me nog wel voorstellen. Als ze het deurtje volen kunnen ze immers heus wel snel wegwezen of je moet het deurtje afschieten. Maar dat er een kip wordt buiten gesloten omdat zij gewoon te laat is? Gebeurt dat nooit?

Domoticz stuurt een signaal na zonsondergang, heb nooit (enkele jaren) meegemaakt dat ze dan niet naar het nachthok zijn gegaan, wel dat ze als het heel warm is in de uitgang gaan zitten, maar daar dus die IR-sluis voor.

Op 25 juli 2021 07:36:01 schreef Robvansuilen:
Mooi gemaakt, maar een raspberry voor dit soort toepassingen is wel een hele grote overkill. Als het dan perse via wifi moet zou een esp al meer dan genoeg zijn.

Ik wil ook nog een keer een NOIR-cameraatje er aan. Heb dat ook al tijd in koolmezenkastje. Ach, voor mij is het een beetje spelen, overkill is niet zo erg.

Nadat mijn dochter van haar corona kippen (3x wyandotte :-)) af wilde, heb ik nu haar kippen.
Het schuifdeurtje van het nachthok wordt nu bediend met een lang touwtje naar mijn slaapkamer (deurtje open = bed uit)
Natuurlijk moet het horizontale schuifdeurtje automatisch, een verticaal deurtje gaat jammer genoeg niet ivm ruimte.
Als oplossing hiervoor neem ik een lineare actuator, maar bij dicht gaan kan dat ding een kip pletten.
Daarom hang ik aan de buitenkant boven de ingang een kleine pir. Dit is getest en een kip wordt prima gedetecteerd.
Als processor gebruik ik een wemos D1 mini (mijn favoriet) en misschien in de toekomst een ESP32cam.
Met Node-Red gaat het schuifdeurtje bestuurd worden.

evelo

Golden Member

Op 3 juni 2020 14:00:15 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Als je de relais slim aansluit kan er altijd maar 1 aantrekken.

Kippen zijn veel slimmer dan velen denken. Een vriend van me heeft vele soorten (10?), van Mechelse koekoek tot de gewone legkip. Dagelijks is het voor die dieren 'happy hour'. Rond hetzelfde uur zet hij de kippenren open en mogen de beestjes los rondlopen en voedsel zoeken. Als hij een uurtje later terug naar de kippenren gaat, lopen de kippen allemaal om terug binnen te zijn.

Vele dieren zijn veel slimmer dan we denken. Voeder ik de vissen in de tuinvijver om 17h, kijken ze niet naar het eten om. Voeder ik rond 19h, dan zijn ze er meteen. Kijk naar koeien, als het melktijd is, staan ze aan de stal te wachten. Ze weten ook perfect in welke volgorde ze binnen moeten.

Eigenlijk zou je een kip kunnen leren om zelf een deurtje open en dicht te doen?

Op 25 juli 2021 17:17:47 schreef evelo:
Eigenlijk zou je een kip kunnen leren om zelf een deurtje open en dicht te doen?

Ik verwacht dat ze dan alleen zullen leren om het deurtje open te doen. Een open deurtje is geen belemmering, dus voor dichtdoen is er geen leergedrag.

reading can seriously damage your ignorance

Het kippenhok moet 's nachts dicht zijn opdat nachtelijke rovers geen kip-afhaal-service bij jou vinden. Als de kippen het open kunnen doen zal de vos dat toch ook kunnen?

Het automatisch een pasfoto schieten van de kip die naar binnen wil en dan via computer vision roepen: Kip hok open! of "vos, deur blijft dicht" dat lijkt me relatief ingewikkeld in vergelijking met de huidige suggesties... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Wyandotte Mooi!

Heb je een backup voor de zontijden? Het lijkt me typisch iets dat wijzigt van adres of een keer niet werkt. Je kan dan makkelijk te tijd van de vorige keer gebruiken of überhaupt een heel jaar aan tijden alvast lokaal ophalen. Volgens mij kan je dan een paar honderd jaar redelijk nauwkeurig werken.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 26 juli 2021 03:49:58 (15%)

mel

Golden Member

de zonnetijden zijn te downloaden,volgens mij.waarschijnlijk nog automatisch ook.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Buienradar heeft een json pagina met weersinformatie van KNMI-weerstations verspreid over het land, hierbij worden ook de zon op en zon onder tijden gegeven.

Aangezien het niet op een minuut meer of minder komt, kun je dat ook betrekkelijk triviaal berekenen. Je moet dan alsnog de datum en tijd weten, maar zolang je een internet verbinding hebt krijg je die wel via NTP. Als alternatief voor de wifi kun je ook GPS gebruiken voor de datum en tijd, maar als je toch al binnen het bereik van je eigen netwerk zit, en andere data wilt communiceren (camera beelden, handmatige bediening) is dat wel zo gemakkelijk.

Waarschijnlijk is een enkele sinus met een offset voldoende benadering voor de tijd van de zonsopkomst en ondergang. Het lijkt me vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat het werkt als de controller of processor een keer onverwacht opnieuw opstart.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Op 25 juli 2021 21:45:42 schreef rew:
Het kippenhok moet 's nachts dicht zijn opdat nachtelijke rovers geen kip-afhaal-service bij jou vinden. Als de kippen het open kunnen doen zal de vos dat toch ook kunnen?

Het automatisch een pasfoto schieten van de kip die naar binnen wil en dan via computer vision roepen: Kip hok open! of "vos, deur blijft dicht" dat lijkt me relatief ingewikkeld in vergelijking met de huidige suggesties... :-)

Knopje dat alleen bereikbaar is als je een kippenbek hebt?