Slechte 433MHz verbinding

Gegroet allen,

ik ben al een tijdje aan het spelen met 433Mhz moduletjes, maar ik krijg het maar niet goed werkend.
De opstelling:
zender en ontvanger beiden op breadboard (is nog maar testen nu), zo ver mogelijk van elkaar.
Voeding komt van een ATX supply (5V) met een condensator van 100nF over op het breadboard.
Ik communiceer met de modules via de UART tool van mn Pickit2.

Het probleem:
Als ik constant een letter uitzend, bijvoorbeeld de "U" (0x55 ofte 1010101, lekker veel hoog/laag overgangen), dan krijg ik maar heel zelden een U terug binnen (pakweg 1 op de 100 a 200 letters). Laat staan dat ik enige andere code op een zinnige manier kan overbrengen.

Iemand een ideetje?
-Toine

1 op de 200 klink als volkomen ruis. Er zijn 256 letters totaal. Stap 1: rs232 signaal wat in je module gaat aan de rs232 in( spannings niveaus ok ?). Fan moet je krijgen wat je ( denkt te ) stuurt

Ik ben er klaar mee voor

probeer je rs232 rechtstreeks te versturen of zet je het eerst om naar machestercode?

Sponcebert: die test had ik zelf al gedaan, niets mis met RS232 signaal

The headhunter: geen manchester encoding, maar zou niet mogen uitmaken aangezien ik toch constant afwisselend 1 en 0 uitstuur. Met manchester encoding verandert daar niets aan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zijn dat soms van de AM dingen? (OOK modulatie).
Als ze àl te dicht bij elkaar staan, kan de ontvanger het verschil tussen oerend hard en hartstikke oerend hard niet meer horen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

krijg je willekeurige letters binnen of steeds dezelfde verkeerde?

Frederick: inderdaad, AM zendertjes. Ze staan nu op ongeveer 20cm van elkaar, is toch niet zoooo dicht lijkt me?

Headhunter: wisselend, maar wel bepaalde tekens vaker dan andere. Ze liggen meestal vrij dicht in de buurt

-Toine

PE9SMS

Special Member

20cm is wel aardig dicht bij elkaar. Ik zou voor een paar meter gaan. Heb je geen 2e breadboard bij de hand ?

This signature is intentionally left blank.

Ik heb gaatjes print, maar dan zit ik met de grote afstand voor de RS232 signalen.
Ik zal straks eens een PIC programmeren en die constant "U" laten uitzenden vanop een meter afstand, en die signalen inlezen met mn Pickit2.

-Toine

Zender en ontvanger op zelfde breadbord en zelfde voeding gaf bij mij ook problemen nadat ik afzonderlijke voeding en breadbord gebruikte was het probleem weg :)

Kun je een schema posten?
Het kan ook aan de koppeling tussen de ontvanger en de RS232 poort liggen.

Wat is de baud rate?
Hoger dan 2400/4800 bps gaat niet werken.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Ik heb het ook pas (lees vandaag) werkend gekregen.

Lees dit documentje over RF verbindingen eens goed door.

Gevonden in dit topic.

Bottom line:
- gebruik gescheiden voedigen voor zender en ontvanger
- zet je zender uit als er niets verzonden hoeft te worden
- monteer de aanbevolen antenne (zonder kan wel werken)
- gebruik een herkenbaar zend patroon voor je ontvanger

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

een hoop van die AM ontvangertjes werken generatief
Moet je niet te dicht bij gaan zitten.
Daarnaast is de vraag of je met die eenvoudige middelen wel zo'n signalen (vierkant en zo snel) kunt sturen.
Al eens een scoop aan de ontvanger gehangen ?

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Bart Hiddink: Schema is doodeenvoudig. Uitgang van de ontvanger aan de ingang van m'n Pickit2 in UART mode, ingang van de zender aan uitgang van de Pickit2.
Baudrate stond op 900, lager ging niet.

EdwinNadorp: die test zal ik zeker uitvoeren zodra ik een extra voeding te pakken heb. Vraag me alleen af waarom aparte voedingen? 5V is toch 5V?
En hoe heb jij zender aan/uitschakelen aangepakt? Simpel torretje op de voedingslijn?
Antennes hangen er trouwens al aan, gewoon 17 cm draad aan gesoldeerd.

Capt501: ze zijn bedoeld om dergelijke signalen te versturen (tot 2400Baud volgens de datasheet). Een scoop heb ik niet, maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit. Afstand test ik zodra ik tweede voeding te pakken heb.

Al bedankt allemaal voor de antwoorden! :)
-Toine

Arco

Special Member

Veel achtergrond 'herrie' kan ook de oorzaak zijn. Sluit eens alleen de ontvanger aan met een led (of scope) aan de uitgang. Dan kun je zien of er ook vreemde signalen of storing binnenkomen... In ideale omstandigheden blijft de led uit, maar dat zie je helaas maar zelden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met de zender afgekoppeld ontvang ik dit op 20 sec tijd:

RX: 8E
RX: 8E
RX: 32
RX: CC
RX: C4
RX: D3 3E 7A 2D

Valt dus best wel mee, is ongeveer elke 4 seconden een brokje data dat binnenkomt...
Als ik vervolgens de zender ook aansluit en iets begin uit te zenden, dan komt er wel veel (en snel) binnen, maar alleen maar gebrabbel.

-Toine (die verder op jacht gaat naar een 2e voeding)

Arco

Special Member

Als je op 20 seconden al 9 bytes met rommel ontvangt, kun je niet verwachten dat je een zinnige verbinding kunt opzetten. Die modules gebruiken waarschijnlijk O.O.K.
Dat houdt in dat het in de 'off' periodes ook wel stil moet zijn om iets zinngs te kunnen ontvangen...

De 9 bytes waren pulsen waar de UART iets van kon maken. In werkelijkheid is er dus nog veel meer storing...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 12 maart 2008 18:35:08 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hm, stel dat ik nu aan 2400Baud zend, dan kan ik dus 2400/8 = 300 bytes op 1 seconde versturen. Met een burst kan ik dus zeker een pakketje van 5 bytes oversturen, zeker als ik dat pakketje 3x achter elkaar verstuur als zekerheid (cfr Ideetron's uitleg).
Ik denk dus niet dat die ruis zo'n groot probleem is, voorlopig gok ik op aparte voedingen en meer afstand... Zodra ik dat heb kunnen testen laat ik wat weten.

-Toine

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een aparte voeding is een gemakkelijke manier om "doorblazen" van de hf via de voedingslijn te voorkomen.

Nee, normaal is de ruis niet zo'n probleem. Je eigen signaal moet er natuurlijk wel overheen komen.

De "ontvanger van de data" (dus computer of iets anders dat de data gebruikt) moet wel uit kunnen maken wat geldige data van jou is, en wat niet. Op laag niveau heb je daar je checksum/crc voor, en de hogere niveaus weten zelf wel wat voor packets/frames/data ze mogen verwachten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kun je en paar foto's posten wat je nu hebt?

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Arco

Special Member

Wat is het voor een ontvanger? (SAW, kristal, superheterodyne,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frederick: Dat was de tweede stap die ik wou nemen. Heb al een soort protocol gemaakt met init-byte, herkenningsbytes, length, data en crc. Maar zolang ik niet eens een continue stroom van afwisselend 1 en 0 kan sturen heeft dat natuurlijk weinig zin :)

Bart: heb hier op kot (studeer in Leuven, woon in Aalst) geen camera liggen, maar de opstelling is zeer eenvoudig:
helemaal links op het breadboard de zender, 2 draadjes voor voeding, 1 naar de UART. Helemaal rechts de ontvanger, weer 2 draadjes voor de voeding en 1 naar de UART. Verder staat er op de voedingslijnen (de 2 spoortjes aan de zijkant) een C van 100nF.

Arco: datasheet vind je hier:
http://elmarpeters123.googlepages.com/RM1SG.pdf

Ik denk net nog aan iets: iemand gaf de tip om de zender uit te schakelen wanneer die niet gebruikt wordt. Op breadboard is dat nu nog makkelijk, maar hoe doe ik dit het beste in het uiteindelijke project? Aan/uit zetten dmv een tor op 1 v/d voedingslijnen en die open sturen met de uC?

-Toine

Arco

Special Member

Is zo te zien een simpele superreg ontvanger zonder SAW filter o.i.d. (Staat wel SAW op het printje maar ik zie het nergens; misschien aan de andere kant van de print...)

Volgens de datasheet:

"Output of receiver module comes with noise"

Krijg je er dus gratis bij... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 maart 2008 23:18:08 schreef Twabi2:
Bart: heb hier op kot (studeer in Leuven, woon in Aalst) geen camera liggen, maar de opstelling is zeer eenvoudig:
helemaal links op het breadboard de zender, 2 draadjes voor voeding, 1 naar de UART. Helemaal rechts de ontvanger, weer 2 draadjes voor de voeding en 1 naar de UART. Verder staat er op de voedingslijnen (de 2 spoortjes aan de zijkant) een C van 100nF.

Ik denk net nog aan iets: iemand gaf de tip om de zender uit te schakelen wanneer die niet gebruikt wordt. Op breadboard is dat nu nog makkelijk, maar hoe doe ik dit het beste in het uiteindelijke project? Aan/uit zetten dmv een tor op 1 v/d voedingslijnen en die open sturen met de uC?

-Toine

Misschien is de koppeling met de UART je probleem.
Je kunt de modules niet 1:1 op een PC o.i.d. aansluiten.
Daar moet iets tussen.
Iets van een level-shifter.
Het kan heel simpel zijn.

Ik wil je toch verzoeken om desnoods een schema te tekenen.

De zender heeft zeer waarschijnlijk OOK (On Off Keying) modulatie. En dat betekend dat als je een '0' verzend, dat dan in feite de zender uit staat.
Ik heb een meting gedaan aan de AM zndertjes die ik verkoop en daar is de stroomopname 0,0 als de ingang '0' is.
De zender staat dan dus echt uit.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.