Harde ruis Cyrus 3 versterker

Ik ben sinds kort in het bezit van een Cyrus 3 versterker. Als ik de versterker inschakel is er een behoorlijk harde ruis hoorbaar. Zelf met het volume over de helft gedraaid is de ruis nog goed hoorbaar.
Deze ruis is er ongeacht of er een bron is aangesloten of niet. Als ik het inputboard afkoppel verdwijnt de ruis.

Betekent dit dat de ruis door een of meerdere componenten op het inputboard veroorzaakt wordt?

Of kan iets op het inputboard er voor zorgen dat de ruis ergens anders in de versterker veroorzaakt wordt?

Wat voor component kan een harde ruis veroorzaken?

Groet,

Rienk

De ruis zit inderdaad op beide kanalen.

Gaat het om deze?
http://www.cyrusaudio.com/prd_downloads/Cyrus3Handbook.pdf

Word de ruis minder als hij langer aanstaat?

Zit de phonotrap ook op dit input board?

Henry S.

Moderator

Op 18 maart 2008 23:22:25 schreef rizm:
De ruis zit inderdaad op beide kanalen.

Voeding, digitale selectors, slechte solderingen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Gaat het om deze?
http://www.cyrusaudio.com/prd_downloads/Cyrus3Handbook.pdf

Het gaat inderdaad om die versterker.

Word de ruis minder als hij langer aanstaat?

Dit heb ik nog niet getest.

Voeding, digitale selectors, slechte solderingen.

Als ik het goed begrijp hoeft het probleem dus niet op het inputboard te zitten, ondanks dat de ruis verdwijnt zodra het inputboard los wordt gekoppeld?

Henry S.

Moderator

Ik doel op het inputboard, of is die passief?

The Cyrus 3 is microprocessor controlled for input switching and volume control. The input board I believe includes pre amp, volume and RIAA as well as psu for these. Only the PSU components are not surface mount. The various digital/analolog switches and op amps are surfacemount

Het inputboard is met het gecombineerde eindtrap/voedingsboard verbonden door een hele platte kabel. Misschien een kwart of een tiende milimeter dik.

Verder heeft het inputboard 6 standaard weerstanden, 2 transistoren en een stuk of 16 condensatoren. Verder een en al smd spul.

Foto zou fijn zijn.
Zelf vermoed ik een opamp maar kan net zo goed een los contact zijn.
Kijk eens of je die opamp kan vinden door de typenummers in te tikken bij google.
Dan weet je wat de input is en de output.
Dan zou je het beste het ruis met een oscilloscoop meten.
Als je geen ruis ziet op de ingang en wel op de uitgang weet je al wat meer.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op woensdag 19 maart 2008 00:15:53 (34%)

Foto zou fijn zijn.

Ga ik regelen zodra ik vanavond thuis ben.

Zelf vermoed ik een opamp maar kan net zo goed een los contact zijn.

Ik heb de contacten van de gewone onderdelen doorgesoldeerd. dit verhielp het probleem niet. Jammergenog zit er heel wat meer smd op dan gewone onderdelen.
Als het een opamp is, dan is het een smd onderdeel. Ik heb aardig wat ervaring met solderen, maar smd schrikt me toch wel wat af.

Even voor de duidelijkheid: kan ik er van uit gaan dat de ruis veroorzaakt wordt dor het inputboard?

Henry S.

Moderator

Duidelijk. Dank je Henry.

Ik heb gisteren geen tijd gehad om foto;s te maken. Ik zal proberen dit vanavond te doen.
Ik ben bezig om een scope op de kop te tikken. Toch wel handig om zelf zo'n ding thuis te hebben. Mij werd een Philips PM3217 aangeraden. Deze zou voor rond de 100 euro te krijgen moeten zijn.

Om terug te komen om de Cyrus, Er zittten 8 opamps op het inputboard. 6x 15532(NE5532?) en 2x NE5534

Kan de ruis ook veroorzaakt worden door een slecht werkende condensator? En hoe is te checken of een condensator nog goed is?

Het gaat echt om "witte" ruis (shhhhh, ws iets uit een halfgeleider dan, pop noise) en geen brom (Brrrrrom, 50 of 100 Hz, niet zo veel harmonischen) danwel knetter (Krrrrr, 50 of 100 Hz met veel harmonischen) ?

Je bent nu wel een beetje op een punt gekomen dat je iets moet gaan doormeten anders kom je niet verder.
Beide kanalen ruizen zeg je.
De NE5532 is een dual opamp , en je heb er 6 daarvan.
Lijkt me dat er per line ingang een dual opamp word gebruikt maar zonder schema is dit puur giswerk.
Heb je op alle ingangen dezelfde ruis?
De NE5534 is een single opamp lijkt dus niet het probleem.
De versterker heeft ook een pre-out hoor je daar die ruis ook uit?
Ik nijg steeds meer naar een defecte digital/analoog switch.
Het is natuurlijk niet de manier maar sommige opamps en andere actieve smd onderdelen die ruizen beginnen als je vinger er oplegt/opdruk vaak nog harder/minder te ruizen.

...ws iets uit een halfgeleider dan...

Aangezien er op het inputboard maar twee halfgeleiders zitten, heb ik deze vervangen om te kijken of het probleem daar zat. Dit is niet het geval. De ruis blijft en is niet minder of meer geworden.

De NE5532 is een dual opamp , en je heb er 6 daarvan.
Lijkt me dat er per line ingang een dual opamp word gebruikt maar zonder schema is dit puur giswerk.
Heb je op alle ingangen dezelfde ruis?

Per ingang een dual opamp kan kloppen aangezien het inputboard 6 ingangen heeft.
De ruis is aanwezig ongeacht of er een bron aan hangt of niet.

Zodra ik de hoofdschakelaar achterop de versterker inschakel hoor je een pop en begint de ruis, voor 2 sec. Tijdens deze 2sec. worden er blijkbaar dingen gechecked want alle ledjes gaan even branden. Dan gaat de versterker in standby. Vervolgens schakel ik de versterker in door op de standbyknop te drukken. Dan begint het ruizen. Ook met het volume helemaal terug gedraait zodat deze op mute staat.

Als ik de versterker als pre gebruik is de ruis niet aanwezig zolang de versterker in mute staat. zodra ik het volume omhoog draai begint de ruis, maar wel minder hard dan eerst. De ruis wordt niet harder als ik het volume verder omhoog draai.

Het is natuurlijk niet de manier maar sommige opamps en andere actieve smd onderdelen die ruizen beginnen als je vinger er oplegt/opdruk vaak nog harder/minder te ruizen.

Kan ik er ook met iets anders op drukken? als ik met mijn vinger ga drukken ben ik bang contacten aan te raken perongeluk.

Nee ik zou niet met iets anders er op drukken , als je er niet bij kom moet je het niet doen.
Kijk eens of je via google een wat groter ic kan vinden die ook digitaal het volume kan regelen door de datasheet te bekijken.
Immers je houd de ruis met gesloten volume.

De volumeregeling en het schakelen van de inputs wordt voor zover ik kan zien gedaan door een microcontroller. De Z86E21F1(ST). Deze zit alleen niet op het inputboard.

Inputboard:
http://img395.imageshack.us/img395/6778/inputboard1ks3.th.jpg
http://img395.imageshack.us/img395/5707/inputboard2ky2.th.jpg

Microcontroller:
http://img395.imageshack.us/img395/7484/microcontrollerfa3.th.jpg

Voeding en eindtrap:
http://img395.imageshack.us/img395/4774/voedingeneindtrapek6.th.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 20 maart 2008 17:48:38 (66%)

Henry S.

Moderator

Ik zie een duidelijke scheiding tussen de kanalen, aangezien de ruis uit beide kanalen komt kan je een heleboel buiten beschouwing laten, het gaat om een onderdeel/onderdelen die voor beide kanalen gebruikt worden.
Voedingen en degerlijke.

Heb je een grote versie van de eerste foto?

En graag je post editten bij een toevoeging.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Ik heb je de foto gemaild aangezien Imageshack de foto automatisch verkleind bij het uploaden. Ik hoop dat dit ok is, anders hoor ik dat graag.

Henry S.

Moderator

Prima, duidelijke foto.

De print bevat 74HC5051's en 74HC4053's, dit zijn analoge schakelaars.
Wat je kan doen is voorzichtig op elk van deze te drukken met een vinger/duim.

Maar ik verdenk zelf meer en meer de voeding omdat ook die IC's per kanaal gebruikt worden en niet gemeenschappelijk.

De elco's (ook de tantaaltjes) stuk voor stuk inspuiten met koudspray, elke keer even wachten op eventueel effect.

Geeft dat geen effect dan moet je meten op componentnivo, scoop is daarbij verplicht gereedschap.

De print bevat 74HC5051's en 74HC4053's, dit zijn analoge schakelaars.
Wat je kan doen is voorzichtig op elk van deze te drukken met een vinger/duim.

Dit heb ik net even geprobeerd. Het maakte geen verschil.

Maar ik verdenk zelf meer en meer de voeding omdat ook die IC's per kanaal gebruikt worden en niet gemeenschappelijk.

Hebben die elco's alleen met de voeding van het inputboard te maken?
Voor zover ik kan zien zijn allen elco's op 1 na symetrisch. Aleen de meest rechtse op de foto niet.

De elco's (ook de tantaaltjes) stuk voor stuk inspuiten met koudspray, elke keer even wachten op eventueel effect.

Tantaaltjes zijn die gele? Of de groene?
Bedoel je inspuiten, testen en dan even wachten of er iets veranderd?

Henry S.

Moderator

Op 20 maart 2008 18:25:35 schreef rizm:
Hebben die elco's alleen met de voeding van het inputboard te maken?
Voor zover ik kan zien zijn allen elco's op 1 na symetrisch. Aleen de meest rechtse op de foto niet.

Het kan ook uit de hoofdvoeding komen, de elco's op de inputprint zijn voor lokale ontkoppeling.

Tantaaltjes zijn die gele? Of de groene?

De gele bolletjes.

Bedoel je inspuiten, testen en dan even wachten of er iets veranderd?

Dat bedoel ik.

Als je het niet vertrouwt dan wil iemand op dit forum er misschien wel even naar kijken, ik zelf woon bovenin Nederland.

Het kan ook uit de hoofdvoeding komen, de elco's op de inputprint zijn voor lokale ontkoppeling.

Maar de ruis verdwijnt op het moment dat ik het inputboard loskoppel. Ik meende te hebben begrepen dat het dan echt in het inputboard moet zitten. Heb ik dat verkeerd begrepen?

Als je het niet vertrouwt dan wil iemand op dit forum er misschien wel even naar kijken, ik zelf woon bovenin Nederland.[/quote/

Opzich durf ik het wel aan. Maar ik heb weinig ervaring met versterkers repareren. Ik moet gewoon een scope op de kop tikken. Dan zal het allemaal een stuk gemakkelijker gaan.

Ik ben jou en andere in ieder geval erg erkentelijk voor alle hulp tot nu toe.