Op 18 maart 2008 23:22:25 schreef rizm:
De ruis zit inderdaad op beide kanalen.
Voeding, digitale selectors, slechte solderingen.
Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen
Moderator
Op 18 maart 2008 23:22:25 schreef rizm:
De ruis zit inderdaad op beide kanalen.
Gaat het om deze?
http://www.cyrusaudio.com/prd_downloads/Cyrus3Handbook.pdf
Het gaat inderdaad om die versterker.
Word de ruis minder als hij langer aanstaat?
Dit heb ik nog niet getest.
Als ik het goed begrijp hoeft het probleem dus niet op het inputboard te zitten, ondanks dat de ruis verdwijnt zodra het inputboard los wordt gekoppeld?
Het inputboard is met het gecombineerde eindtrap/voedingsboard verbonden door een hele platte kabel. Misschien een kwart of een tiende milimeter dik.
Verder heeft het inputboard 6 standaard weerstanden, 2 transistoren en een stuk of 16 condensatoren. Verder een en al smd spul.
De volumeregeling en het schakelen van de inputs wordt voor zover ik kan zien gedaan door een microcontroller. De Z86E21F1(ST). Deze zit alleen niet op het inputboard.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 20 maart 2008 17:48:38 (66%)
Moderator
Ik zie een duidelijke scheiding tussen de kanalen, aangezien de ruis uit beide kanalen komt kan je een heleboel buiten beschouwing laten, het gaat om een onderdeel/onderdelen die voor beide kanalen gebruikt worden.
Voedingen en degerlijke.
Heb je een grote versie van de eerste foto?
En graag je post editten bij een toevoeging.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Moderator
Prima, duidelijke foto.
De print bevat 74HC5051's en 74HC4053's, dit zijn analoge schakelaars.
Wat je kan doen is voorzichtig op elk van deze te drukken met een vinger/duim.
Maar ik verdenk zelf meer en meer de voeding omdat ook die IC's per kanaal gebruikt worden en niet gemeenschappelijk.
De elco's (ook de tantaaltjes) stuk voor stuk inspuiten met koudspray, elke keer even wachten op eventueel effect.
Geeft dat geen effect dan moet je meten op componentnivo, scoop is daarbij verplicht gereedschap.
De print bevat 74HC5051's en 74HC4053's, dit zijn analoge schakelaars.
Wat je kan doen is voorzichtig op elk van deze te drukken met een vinger/duim.
Dit heb ik net even geprobeerd. Het maakte geen verschil.
Maar ik verdenk zelf meer en meer de voeding omdat ook die IC's per kanaal gebruikt worden en niet gemeenschappelijk.
Hebben die elco's alleen met de voeding van het inputboard te maken?
Voor zover ik kan zien zijn allen elco's op 1 na symetrisch. Aleen de meest rechtse op de foto niet.
De elco's (ook de tantaaltjes) stuk voor stuk inspuiten met koudspray, elke keer even wachten op eventueel effect.
Tantaaltjes zijn die gele? Of de groene?
Bedoel je inspuiten, testen en dan even wachten of er iets veranderd?
Moderator
Op 20 maart 2008 18:25:35 schreef rizm:
Hebben die elco's alleen met de voeding van het inputboard te maken?
Voor zover ik kan zien zijn allen elco's op 1 na symetrisch. Aleen de meest rechtse op de foto niet.
Het kan ook uit de hoofdvoeding komen, de elco's op de inputprint zijn voor lokale ontkoppeling.
Tantaaltjes zijn die gele? Of de groene?
De gele bolletjes.
Bedoel je inspuiten, testen en dan even wachten of er iets veranderd?
Dat bedoel ik.
Als je het niet vertrouwt dan wil iemand op dit forum er misschien wel even naar kijken, ik zelf woon bovenin Nederland.
Het kan ook uit de hoofdvoeding komen, de elco's op de inputprint zijn voor lokale ontkoppeling.
Maar de ruis verdwijnt op het moment dat ik het inputboard loskoppel. Ik meende te hebben begrepen dat het dan echt in het inputboard moet zitten. Heb ik dat verkeerd begrepen?
Als je het niet vertrouwt dan wil iemand op dit forum er misschien wel even naar kijken, ik zelf woon bovenin Nederland.[/quote/
Opzich durf ik het wel aan. Maar ik heb weinig ervaring met versterkers repareren. Ik moet gewoon een scope op de kop tikken. Dan zal het allemaal een stuk gemakkelijker gaan.
Ik ben jou en andere in ieder geval erg erkentelijk voor alle hulp tot nu toe.
100% het inputboard is niet te zeggen.
Wel is de kans erg groot maar kan natuurlijk ook liggen aan de voeding die naar de inputboard loopt.
Ook welk onderdeel er ruist is moeilijk te zeggen.
Stel er is een te grote rimpel over de digitale switch dan kan het zijn dat uit de uitgang een pak ruis komt.
Hiervoor moet je echt gaan meten met een scoop of een signaal tracer.
Ook kan het zijn dat er een aardlus achtig iets in het board word veroorzaakt door een sluiting in een smd diode.
Helaas is alles mogelijk en kan je van adviezen van mij en andere niet 100% uitgaan dat dit dan ook inderdaad de oplossing is.
http://www.amoureus.net/inputboard.JPG
Deze elko's zien er op je foto een beetje vervormd uit.
Kan door de foto komen maar het valt op dat ze vlakbij een laagohmige hoogvermogen weerstand zitten.
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op 20 maart 2008 23:00:01 (14%)
Moderator
Voedingsspanningen meten, en van achteren naar voren door de ingangsprint meten.
ik ben nu een tijdje aan het stoeien geweest met de scope, maar het apparaat helpt me nog niet verder. Voedingspanningen meten is geen probleem. Ik kom daar ook geen rare dingen tegen.
Maar van voren naar achteren door de ingangsprint meten? Geen idee waar ik op moet letten.