Eigen gemaakte PCB met Kristal werkt nooit zonder wel

Altijd als ik ene PCB maakt met een kristal voor de pic werkt deze nooit. Zo heb ik vandaag weer een PCB gemaakt voor een 16F876A met een 4MHZ kristal en werkt niet. Laatst 1 voor den 877A met 20 MHZ kristal en werkt ook niet. Maak ik er 1 met een 16F628A dan werkt alles als een zonnetje omdat ik geen kristal gebruik.

Zelfs als ik het kristal + de 2* 22pf uit het breadbord gebruik waarin het geheel wel werkt. Dan nog werkt het niet op de zelfgemaakte PCB. Stroom is gewoon 5V dus daar kan het niet aan liggen.

ik sluit hem zoals hieronder altijd aan.

http://www.gerwinhummel.nl/images/wordgek.JPG

Nu vraag ik me echt af ligt het nou aan mij of aan het pcb ? Heb alle sporen 10* gecontroleerd. En er is nergens kortsluiting.

Vertel je de pic ook dat je een kristal gebruikt?
Raar dat het in je breadboard wel werkt.

[Bericht gewijzigd door Boeip op 24 maart 2008 17:12:56 (30%)]

Gebruik je een doorgemetaliseerde print ?
Mogelijk maakt de metalen behuizing van het xtal sluiting tegen de bovenkant van de eilanden, ik heb ooit zoiets gehad.

Ik gebruik een enkelzijdige zelfgemaakte print dus niet doorgemetaliseerde.

@Boeip

Ja in breadbord werkt ie wel als ik de 876A uit breadbord in pcb stop werkt het niet.

En met een ander kristal?
Bijv. 4mHz of 20mHz

Vertel je met de software dat je een kristal gebruikt?

[Bericht gewijzigd door Boeip op 24 maart 2008 17:24:24 (39%)]

Pic eruit en meten of je sluiting hebt tussen massa en crytal ingang van de pic. Zo ja dan heb je het gevonden, anders heb je een andere fout gemaakt, als het op je breadbord wel werkt is het ook geen software

Als het een zelfge-etste print is, (zonder soldeermasker) heb je sluiting met de naastliggende sporen. Zet je kristal eens een stukje omhoog, zoat het kristal de print niet meer raakt.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Hmmm als ik HEEEEEEEEEEL hard op pin 1 druk van de 876A dan werkt hij opeens wel ? laat ik hem dan los dan blijft ie het sowms doen soms niet waar kan dat aan liggen ? of moet ik nog een weerstand tussen pin 1 en massa leggen ofzo ? vreemd dat ie het dan wel gewoon doet in mun bredbord terwijl ik daar niks tussen heb zitten ?

Hoe zit het met je MCLR ingang ?
Gebruik je een ontkoppel Ctje en zit dat dicht bij de PIC ?
Gebruik je een goede voeding ?

Edit:
Weerstand van ca. 10K tussen pen 1 en de 5 volt !

[Bericht gewijzigd door MMSoft op 24 maart 2008 17:40:30 (19%)]

Op 24 maart 2008 17:10:55 schreef Gerwinh:
ik sluit hem zoals hieronder altijd aan.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het aardpunt van de condensators direct aan de aardpin van de PIC moet zitten, niet via omwegen en niet gemeenschappelijk met andere signalen. Een groundplane is wel het tegenovergestelde daarvan.

Soldeer in de 6 gaatjes eens pin cupjes, dan kan je gaan experimenteren. Doet een 3-pin resonator het wel? Doet die het wel als je de middenpin direct aan de PIC aansluit? Doet een kristal het in die configuratie? Doen *dezelfde* kristallen die het op je PCB niet doen het op een breadboard wel? Misschien veroorzaken jouw sporen net wat te veel capaciteit. Werkt het als je 10pF's gebruikt? Werkt het als je helemaal geen C's gebruikt?

Ten einde raad: maak een torentje van wat rond-pin IC voetjes of 1 zo'n voetje en een wire-wrap voetje oid. knip de kristal pinnen halverwege door en bevestig daar een kristal + C's of een 3-pin resonator. Werkt dit geheel als je het in je PCB prikt?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Als ik de laatste post van de TS lees, dan denk ik meer aan een 'Reset' probleem...

Henry S.

Moderator

Denk ik ook, niks mis met layout van de TS.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ligt het nu aan mij of liggen die pinnetjes onderaan de condensatoren die aan het kristal verbonden zijn gewoon te zweven ?

Edit : Laat al maar, blijkbaar wordt een ground plane gebruikt. Zou ik trouwens ook niet doen hoor :)

Edit2 : Gerwin toon trouwens eens je schema.

Op 24 maart 2008 19:01:00 schreef MMSoft:
Als ik de laatste post van de TS lees, dan denk ik meer aan een 'Reset' probleem...

Tsa, de TS heeft geen schema gegeven, en ook geen code. Dus wie weet gebruikt hij op de 628's de interne reset mode (die er op een 877 niet is) en op zijn breadboard een Wisp (die trekt de MCLR hoog) en op zijn PCB niet...

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Jongens bedankt voor de hulp HET WERKT toen wouter begon over de config ging ik daar eens kijken en wat denk je ? ik had geen config :s Naja config erin gezet en nu werkt het als een zonnetje :D Bedankt voor de hulp allemaal :)

Als je ons toch eens niet had. ;)

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op 25 maart 2008 15:04:40 (17%)]

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Henry S.

Moderator

Op 24 maart 2008 20:17:13 schreef Mathieuke:
Edit : Laat al maar, blijkbaar wordt een ground plane gebruikt. Zou ik trouwens ook niet doen hoor :)

Waarom niet, is vaak een uitkomst bij dit soort printjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

over kristallen en groundplanes :
NOOIT gene planes onder kristal doorleggen !
ook geen fills rond de kopersporen van / naar kristal !
de parasieten die je veroorzaakt kunnen te groot zijn voor de oscillator.
je mag wel de boel shielden

code:

O

o-o-o-o-o-o  O 
  o
  o      O------O
  o    xtal    ic poten
  o      O------O
  o       
  |o-o-o-o-o-o--O

de klein o's zijn viatjes
de gtrote O's poten van xtal / ic.

je legt dus een spoortje rond kristal wat je de grond in plugt. dat knoop je ook aand e grond poot vand e ic.
binnen die 'zone' mag er geen koper liggen behalve de sporen van / naar kristal.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ah... weer wat geleerd. Ik hou me tot nu toe niet aan je regeltje, en laat dan (als het zonder ook werkt) de condensatoren weg. Kennelijk doet hij het dan op de parasitaire C... :)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/