Eigen gemaakte PCB met Kristal werkt nooit zonder wel

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Vertel je de pic ook dat je een kristal gebruikt?
Raar dat het in je breadboard wel werkt.

[Bericht gewijzigd door Boeip op 24 maart 2008 17:12:56 (30%)]

Op 24 maart 2008 17:10:55 schreef Gerwinh:
ik sluit hem zoals hieronder altijd aan.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het aardpunt van de condensators direct aan de aardpin van de PIC moet zitten, niet via omwegen en niet gemeenschappelijk met andere signalen. Een groundplane is wel het tegenovergestelde daarvan.

Soldeer in de 6 gaatjes eens pin cupjes, dan kan je gaan experimenteren. Doet een 3-pin resonator het wel? Doet die het wel als je de middenpin direct aan de PIC aansluit? Doet een kristal het in die configuratie? Doen *dezelfde* kristallen die het op je PCB niet doen het op een breadboard wel? Misschien veroorzaken jouw sporen net wat te veel capaciteit. Werkt het als je 10pF's gebruikt? Werkt het als je helemaal geen C's gebruikt?

Ten einde raad: maak een torentje van wat rond-pin IC voetjes of 1 zo'n voetje en een wire-wrap voetje oid. knip de kristal pinnen halverwege door en bevestig daar een kristal + C's of een 3-pin resonator. Werkt dit geheel als je het in je PCB prikt?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 24 maart 2008 19:01:00 schreef MMSoft:
Als ik de laatste post van de TS lees, dan denk ik meer aan een 'Reset' probleem...

Tsa, de TS heeft geen schema gegeven, en ook geen code. Dus wie weet gebruikt hij op de 628's de interne reset mode (die er op een 877 niet is) en op zijn breadboard een Wisp (die trekt de MCLR hoog) en op zijn PCB niet...

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog