Batterijen in serie/parallel

Hallo,

Als ik 2 batterijen van dezelfde capaciteit van 9V neem en deze in serie plaats,dan zal de totale spanning 18V worden.
Maar wat gebeurd er dan met de totale capaciteit? Als ze allebei 1Ah zijn , word dit dan 0.5Ah? Of blijft deze dezelfde?

En als ik 2 batterijen van dezelfde capaciteit in parallel zet, dan blijft de spanning 9V.Maar wat gebeurd er dan met de capaciteit? Deze zal toch verdubbelen neem ik aan?

En als ik aan die batterijen van 9V die in parallel staan (met dezelfde capaciteit) aansluit op een weerstand van 10 Ohm zal er 0.9A vloeien. Van welke batterij komt deze stroom dan?
Of levert de ene 0.45A en de andere ook 0.45A,maar dan geldt de wet van Ohm toch niet meer?

Wat gebeurd er als ik 2 batterijen van dezelfde spanning van verschillende capaciteit in parallel zet? En van verschillende spanning? Levert de ene batterij dan stroom aan de andere?

Alvast bedankt.

Turbokeu

Golden Member

Batterijen NOOIT parallel plaatsen!!!
Altijd in serie, en liefst identieke batterijen (spanning/capaciteit).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als de batterijen echt gelijk zijn kan ook parallel. In mijn laptopbatterij zitten de li-ion accu's 2 aan 2 parallel, In die gele knipperlampen die ze bij wegenwerken gebruiken zitten gewoonlijk 2 6-volt batterijen parallel, en ik heb hier een draaglamp met 6-volt batterij waar 8 cellen inzitten, dus ook parallel. Je capaciteit verdubbelt zo op deze manier. Over het wel of niet gezond zijn voor de batterijen spreek ik me niet uit.

Maar als er 2 parallel staan, leveren ze allebei de helft van de stroom die er moet geleverd worden? Zodanig dat ze allebei even snel leeg zijn?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Capaciteit is lading. Lading is stroom maal tijd.
De tijd is steeds gelijk, dus daar hoeven we niet naar te kijken.

Als je serie schakelt, blijft de stroom gelijk en dus de capaciteit ook. De spanning is het dubbele van wat een enkele cel levert.

Als je parallel schakelt, is de stroom het dubbele van wat een enkele cel levert, en dus de capaciteit ook. De spanning blijft gelijk.

Aangezien energie = spanning maal capaciteit, zie je dat in beide gevallen de energie het dubbele is van die van een enkele batterij. Logisch ook, eigenlijk.

Ongelijke spanningsbronnen kun je niet parallel zetten. Wat zou de spanning dan moeten zijn?
Als je het in de praktijk toch doet, gaan er grote stromen tussen de spanningsbronnen lopen, zodat de spanningsval over de inwendige weerstanden zorgen dat de klemspanningen gelijk zijn. "De ene bron laadt de andere op".
Voor twee gelijksoortige autoaccu's waarvan de ene iets verder ontladen is dan de andere maakt het niet zoveel uit (hoewel het wel even schrikken is: het zijn vette vonken bij het aansluiten). Maar in het algemeen: niet goed.

Zo goed mogelijk gelijke cellen mogen wel parallel. Ze leveren dan ongeveer gelijke stromen. De wet van Ohm geldt nog steeds! Die geldt voor de spanning op, en de stroom door, de weerstand!
Als de éne cel iets voller is dan de andere, levert hij ook een iets groter aandeel in de stroom. Zodoende blijft de lading ongeveer gelijk afnemen in de cellen. Helemaal kloppen doet het nooit, maar voor de praktijk kun je zo'n combinatie toch een hele tijd goed gebruiken, zie @roadrunner.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat gebeurd er eigenlijk als ik 2 batterijen van 9V met dezelfde inwendige weerstand anti-parallel over een weerstand aansluit? Dan zal er toch geen stroom vloeien? Maar als de inwendige weerstanden niet gelijk zijn, zal er dan wel stroom vloeien? Hoe zit dit juist?

Op 26 maart 2008 16:49:38 schreef Ahoyyy:
Wat gebeurd er eigenlijk als ik 2 batterijen van 9V met dezelfde inwendige weerstand anti-parallel over een weerstand aansluit? Dan zal er toch geen stroom vloeien? Maar als de inwendige weerstanden niet gelijk zijn, zal er dan wel stroom vloeien? Hoe zit dit juist?

B O E M ! ! ! ! ! !

Dan sluit je de batterijen in serie, en dan sluit je die
serieschakeling kort.
Die weerstand ertussen maakt dan niet meer uit.

Batterijen van het zelfde merk, type en etc
kunnen en mogen wel degelijk parallel of serie geschakeld worden
zelfs combinatie van de 2 is niet uitgesloten

dit is zelfs standaard in telecomtoepassingen

fred101

Golden Member

De Ri van 9V batterijen is denk ik niet hoog laag ;-) genoeg om ze te kunnen laten klappen.

Zioek eens naar jeri ellsworth. Deze dame heeft vreselijk veel filmpjes en in eentje zet ze een enorme hoeveelheid 9V blokjes in serie en maakt mooie streamers, Geen boem dus, maar ze zet er ook een aantal parallel. Met twee parallel gebeurd er weinig, maar ze zet er meer parallel, net zolang tot het kortsluit draadje gaat gloeien. Ook geen boem. Ik kon het zosnel niet vinden.

Wat niet wil zeggen dat dit niet kan gebeuren als je ze maar lang genoeg laat zitten.

Als je batterijen parallel zet die niet gelijk in klemspanning en lading zijn dan gaat de ene de andere proberen op te laden. Bij oplaadbare cellen niet zo'n probleem. Die zal het worst wezen wat hem laadt, maar gewone batterijen vinden dat niet zo leuk, maar gevaarlijk zal het niet snel zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 26 oktober 2013 12:45:54 schreef radiofreak:
Batterijen van het zelfde merk, type en etc
kunnen en mogen wel degelijk parallel of serie geschakeld worden
zelfs combinatie van de 2 is niet uitgesloten

dit is zelfs standaard in telecomtoepassingen

Er werd niet gevraagd naar parallelschakelen, maar ANTIparallel.
Dat is een regelrechte kortsluiting !
Dus de plus van de ene batterij aan de min van de andere.

code:

Maar wat gebeurd er dan met de totale capaciteit?

Als je 2 identieke batterijen van 9V 1Ah in serie zet heb 1 bat. van 18V 1Ah
Zet je 2 identieke batterijen van 9V 1Ah parallel, dan heb je 1 bat.
van 9V 2Ah.

Ik kijk waarschijnlijk er overheen, maar ik zie de orignele vraag niet beantwoord.

Bij serieschakeling tel je de spanning op, de capaciteit verandert niet. 2x 9V 1Ah in serie: 18V 1Ah (=18Wh).

Bij parallelschakeling tel je de capaciteit op, de spanning verandert niet. 2x 9V 1Ah parallel: 9V 2Ah (=18Wh).

Waar Turbokeu bang voor is, is dat ongelijke accus elkaar onbegrenst gaan lopen laden. Vooral bij LIPOs moet je daar een beetje voor uitkijken: Een 3Ah 40C accu kan officieel 120A leveren. De spanning zakt als ie vol is naar iets van 4.1V of zo bij dat soort stromen.

Een lege 3Ah 40C accu zal bij de max laadstroom (bij de mijne 15A) er zeker 5-10 minuten over doen voordat ie de 3.8V overgaat.... Sluit je dat op mekaar aan, kan de ene >100A leveren bij > 4V en de andere zal dat moeten opnemen, ver boven spec! De "lege" accu houdt dat enkele seconden tot minuten vol alvorens BOEM!

Zijn ze ongeveer even veel geladen, voor mijn part 4.1V en 4.2V dan zal er even een vereffenings stroom lopen en gaat het verder prima. Gewoon steeds samen ont- en op-laden.

STEL nu dat ik twee accus heb die NIET gelijk zijn, maar toch parallel staan.

STEL ik vereenvoudig de ontlaadcurve even als drie rechte lijnen. Stel ze zijn 1000mAh, en bij de eerste zakt de spanning gedurende de eerste 200mAh liinear van 4.2 naar 3.7V. Daarna zakt ie gedurende 700mAh niet, en daarna zakt ie van 3.7V naar 3.0V in de laatste 100mAh.

Stel de tweede zakt in 100mAh van 4.2 naar 3.6V. Daarna blijft ie 800mAh 3.6V totdat ie op de laatste 100mAh weer verder zakt naar 3.0V.

Zet je deze twee parallel, dan leveren ze op het 4.2->3.7V traject samen 200mAh (de eerste) en 0.5V/0.6V * 100mAh door de tweede. Totaal 283mAh. De stromen zullen zich dan ook 200:83 verhouden! Dan bij 3.7V zal de eerste batterij de komende 700mAh leveren. Dan tussen 3.7 en 3.6 levert de tweede 17mAh, en de eerste 0.1V/0.7V*100mAh = 14mAh. Samen 30. En 14/16 stroomverhouding. Dan levert de tweede batterij 800mAh (met dus alle stroom voor ZIJN rekening) en vervolgens op het laatste traject 86mAh door de eerste en 100mAh door de tweede in 86/100 verhouding.

Effe controle: (200+83)+(700+0)+(14+17)+(0+800)+(86+100) = 2000 Klopt.

Je ziet dat het bij "verschillende" accus helemaal niet gegarandeerd is dat ze de belasting precies delen. Officieel als je niet identieke accus hebt, zal je er voor moeten zorgen dat iedere accu in z'n eentje de volledige stroom kan leveren. In de praktijk zal het zelden zo'n vaart lopen. Dit is een extreem voorbeeld. "extreem" voorbeeld wat je zou kunnen doen is: 3 NiMh (Low self discharge) accus in serie naast een LIPO zetten. Laden als een LIPO (NiMh mogelijk niet vol bij 1.4V). Ik denk dat je dan wel een eind in de richting gaat van mijn theoretisch extreem....

De Ri van 9V batterijen is denk ik niet hoog genoeg om ze te kunnen laten klappen.

Ik denk dat de Ri van 9V batterijen JUIST zo hoog is dat ze niet klappen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/