Ik ben bezig met het klussen van een eenvoudig lichtsluisje. Ik heb als uitgangspunt de eenvoudige lichtsluis gebruikt van de site en aangepast tot het volgende: (werkt overigens op 12V)
Deze werkt niet goed om 2 redenen; de sensor werkt maar over kleine afstand en omdat de BC547B niet genoeg stroom kan leveren om het relais van prik te voorzien.
De IR-LED is afkomstig van Dick Best, werkt op 940 nm (bijna de piek van de BP104 fotodiode en krijgt nu zo'n 20 mA. Is dit te weinig? Volgens Dick Best kan ik er ca.35 mA opknallen.
De Datasheet van de BP104 zegt overigens het volgende:
Reverse Light Current Ee = 1 mW/cm2, ë = 950 nm, VR = 5V, Ira= min 40 en typ45 uABetekent dit dat hij niet meer dan 45 uA doorlaat als hij geleid? Of dat hij bij meer dan 45 mA kapot kan gaan?
Als alternatief heb ik het volgende bedacht:
De BC639 kan de hoge stroom leveren voor het relais. En een lagere voorschakelweerstand voor de IR-LED zodat deze feller brandt.
Wat misschien ook mogelijk is, omdat het voor het relais niet uitmaakt of ik de aan te sturen schakelin op de NO of NC plak, is het volgende:
Ik neem aan dat deze voor zich spreekt.
Ik zou graag weten welke oplossing de voorkeur geniet en eventuele op- en aanmerkingen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat voor afstand moet je overbruggen?
Voor afstanden meer dan een paar mm kom je met een statische lichtbron bijna niet weg. Vroeger op school een keer met een hoop moeite 5cm gehaald. Voor grotere afstanden zul je toch echt de lichtbron moeten moduleren en aan de ontvangende kant een band-pass filter moeten maken, zodat de ontvanger veel gevoeliger gemaakt kan worden omdat je geen last meer hebt van omgevingslicht.
Dit is eenvoudiger dan het klinkt: maar en 38kHz oscillator om de LED aan te sturen, en zet een TSOP1783 of zo aan de overkant, die regelt die gevoeligheid en filtering allemaal zelf. Dit kan overigens alleen als je niet te hoge eisen stelt aan reactietijden.
Anonieme Gebruiker
Hier kan ook uw advertentie staan!
Als je bij dat bovenste ontwerp die 10k kleiner maakt, dan zal die bc547 ook mee stroom leveren. Misschien even uitproberen. Maar zoals Sparky al zei is het bij meer dan een paar cm beter om met modulatie te werken. Die tsop-opstelling haalt met gemak een meter, meer heb ik nog nooit uitgeprobeert, maar ik denk dat zelfs meerdere meters geen probleem zal zijn.
Ik zal me eens verdiepen in die tsop-opstelling.
Probleem met de BC547 is dat hij maar 100mA mag leveren en er 130 moet leveren
dus dat vindt hij niet zo lekker. Ik heb er al 1 om zeep geholpen middels die 10k te verkleinen.
Ik zoek nog steeds naar de beste manier om die BP104 (icm tsop) te schakelen naar dat relais toe.
Wie biedt?
edit: ahh met die tsop heb ik die BP104 niet nodig. maar waar verkopen ze de 38khz oscillator? die vindt ik alleen in de orde grootte van 10mhz
pcnerd
Take a parachute, and jump!
neem dan een darlington transistor die die stroom wel kan leveren, dan zijn je problemen iig deels opgelost. De tip-serie zal wel uitkomst bieden denk ik.
Op 27 maart 2008 17:05:36 schreef pcnerd:
neem dan een darlington transistor die die stroom wel kan leveren, dan zijn je problemen iig deels opgelost. De tip-serie zal wel uitkomst bieden denk ik.
die had ik al geklust in de tekening
zie laatste plaatje topicstart
Anonieme Gebruiker
Een darlington transistor gaat waarschijnlijk toch je probleem niet echt oplossen. Hij kan het relais wel aan, maar de afstand die gehaald kan worden zal problematisch blijven. Probeer in ieder geval om de zender en ontvanger een soort kokertje te doen dat matzwart is (bijv. papier). Dit zal misschien iets helpen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die 38kHz oscillator ga je niet kant-en-klaar vinden denk ik, wat je zou kunnen doen, afhankelijk van de toepassing, is een oude afstandsbediening pakken die een knop vast zetten, maar dan heb je wel steeds korte puls treintjes, dus daar schiet je niet zo veel mee op.
Een oscillator maken, met bijvoorbeeld een NE555 of zelfs met twee transistors (wel een frequentieteller nodig voor het afstellen, met de NE555 ook trouwens).
Let wel op reflecties als je de TSOP gebruikt, dat ding is erg gevoelig, en die gevoeligheid kun je niet instellen (regelt hij zelf, zolang hij geen signaal krijgt wordt hij steeds gevoeliger). Ik heb het ooit eens geprobeerd met een gewone afstandsbediening, en over een meter of 10, inclusief 2 reflecties heen-en-weer tegen de muur, deed ie het nog. Het ding is ook niet echt voor zulke toepassingen bedoelt, maar voor het ontvangen van signalen van afstandsbedieningen.
Ik het er ooit een afstandsmeter mee gemaakt, door de gevoeligheid helemaal terug te regelen, door er met een IR LED vol in te schijnen, die LED uit te zetten en een andere aan, en dan te meten hoelang het duurt voordat ik een signaal kreeg. Die tijd is dan een maat voor de lichtsterkte, en dus indirect voor de afstand tot het object. De LEDs waren natuurlijk wel met 38kHz gemoduleerd.
Je kunt trouwens de gevoeligheid wat verminderen door de stroom in de LED te regelen, of opzettelijk iets naast die 38kHz te gaan zitten.
EDIT: voor het probleem met de stroom door het relais, kun je natuurlijk een darlington nemen, maar een BC337 kan ook 1A leveren, en dat is meer dan genoeg. Je kunt ook beter een diode in sper over de relais spoel zetten, om de spanningspiek bij het uitschakelen weg te werken, die is ook dodelijk voor transistors (ik gok zo dat dat je vorige transistor heeft gekost).
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
Een oscillator maken, met bijvoorbeeld een NE555 of zelfs met twee transistors (wel een frequentieteller nodig voor het afstellen, met de NE555 ook trouwens).
Volgens mij heb je die frequentieteller voor het afstellen niet echt nodig; die tsop is niet zo kritisch. Als je een oscillator maakt die er qua frequentie 5% a 10% naast zit doet i 't ook nog wel volgens mij...
SparkyGSX
Op 27 maart 2008 21:02:44 schreef KaRaMBa:
[...]
Volgens mij heb je die frequentieteller voor het afstellen niet echt nodig; die tsop is niet zo kritisch. Als je een oscillator maakt die er qua frequentie 5% a 10% naast zit doet i 't ook nog wel volgens mij...
Ja, dat is ook waar, maar met de afwijkingen van een paar weerstanden en condensators zit je met een beetje pech ruim buiten die 10%. Je kunt natuurlijk een variabele weerstand nemen en daar aan draaien tot je het maximale bereik hebt gevonden, of gewoon tot hij het goed doet op het bereik dat je wilt hebben.
Uit de datasheet van de TSOP wordt ik uit 1 ding niet echt wijs en dat is het output signaal. Er staat het eea over blokjes op de uitgang. Werkt het ding nou zo dat wanneer hij geen signaal krijgt de uitgang omhoog gooit (zonder blok) en als hij wel signaal heeft is de uitgang gewoon laag.
Verder zit ik met een spanningsbron van 12V, dus ik moet een voorschakelweerstand gebruiken, maar de stroom die dat ding consumeert verschilt nogal, wat kan ik hier het best voor nemen?
Wat die transistors betreft ben ik er wel uit
bedankt! Om de frequentie van de 38khz oscilator te regelen wou ik een 555 pakken met wat kleine pots om af te regelen.
Anonieme Gebruiker
Gewoon een potmetertje voor de IRled, en de sluis met tsop is heel mooi af te stellen, enige probleem wat je hebt met een tsop is de 'vertraging'. Wanneer een TSOP constant pulsjes op zijn frequentie krijgt zal hij op een gegeven moment geen signaal meer geven. Hij verwacht pulstreintjes, en geen constante stroom 38khz pulsen. maar door deze pulstreintjes zal je sluis niet reageren als er iets met een flinke snelheid langsschiet. Hij is dus voor een racebaan bijv. minder geschikt. Maar hierdoor kun je ook geen 555 toepassen. Althans dit is mijn ervaring ik weet niet of iemand anders het hier niet mee eens is.
/edit
de tsop is trouwens actieflaag, dus er komt een geinverteerd signaal uit, ontvangt hij IR dan sinkt hij, dus waarschijnlijk even een pullup plaatsen.
[Bericht gewijzigd door Anonieme Gebruiker op (12%)]
aan wat voor vertraging moet ik dan denken?
wat is actieflaag en een pullup?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (85%)]
Anonieme Gebruiker
actieflaag betekent, dat wanneer hij geen ir signaal ontvangt, hij een hoog signaal geeft, dus er + 5 volt op de uitgang staat. En wanneer hij wel signaal ontvangt word dit naar de - getrokken, en staat er dus 0 volt op de uitgang.
Maar waarschijnlijk kom je er niet met een 555, aangezien je dan konstant achterelkaar 38khz pulzen stuurt. Maar je mag max 70 pulsen achter elkaar sturen. Daarna moet er minimaal 17 pulsen geen signaal verzonden worden. Dit is om stoorsignalen te kunnen negeren. Met één ne555 gaat je dit dus niet lukken.
Een pullup-weerstand zet je bijvoorbeeld op de basis van een transistor, een waarde van ongeveer 10k. Hierdoor word de transistor hoog. Maar zet je de basis nu via bijv. een andere transistor aan de min, dan word de volledige stroom van die pullupweerstand naar de min getrokken. Dan spert de transistor. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk uitgelegd is.
ok ik snap em.
dan zit ik alleen nog met een soort van voorschakelweerstand. Omdat mn Vcc 12V is en dat ding op 5V werkt.
Ook vond ik deze schakeling, deze werkt ook met een enkele 38khz oscillator en de TSOP1738, en geeft vervolgens 30 seconden signaal. http://www.electronicsforu.com/EFYLinux/circuit/nov2004/CI-05-Nov04.pd…
Anonieme Gebruiker
je zult voor die tsop de 12 volt naar 5 volt moeten stabiliseren, omdat een voorschakelweerstand geen strakke spanning van 5 volt kan leveren aan de tsop. Je kunt dit met een 7805 doen, hier is op het forum genoeg over te vinden.
SparkyGSX
Ik heb een TSOP nog nooit lang achter elkaar signaal gegeven, ik heb altijd de LEDs aangestuurd met een microcontroller, en zodra ik een signaal kreeg van de TSOP startte ik een nieuwe cyclus. Daarbij komt dat ik twee sets had, die ik om beurten aan zetten, om interferentie te voorkomen, dus ze waren ook steeds lang genoeg uit.
Je zou het met 2 555jes kunnen doen en een beetje combinatorische logica kunnen doen, maar eigenlijk begint dit toch wel te lijken op een taak voor kleine microcontroller.
Misschien is die TSOP bij nader inzien toch niet zo geschikt voor deze toepassing, tenzij je toch al een microcontroller gebruikt voor andere taken.
Anonieme Gebruiker
Je gebruikt een 555 om de 38 khz te maken en eentje om deze pulstreintjes te laten sturen als ik het goed begrijp. (ik heb niet zo veel kaas gegeten van 555). Je kunt zo in theorie wel je TSOP aan sturen ja. Nadeel nu is echter dat wanneer je het signaal niet onderbreekt, het relais staat te klapperen. Omdat de TSOP door die pulstreintjes wel gewoon hoog en laag geeft. Ik denk dat als je echt een tsop wilt gebruiken je niet aan een simpele microcontroller ontkomt.
Die 7805 moet je trouwens even met een ontkoppelcondensatortje uitrusten, er staat wel een schema in de datasheet ervan.
Je bedoelt dat die 23% van die 500Hz, 0.5 ms dat relais probeert te schakelen? Valt dat niet op te vangen door een condensator achter de 10k weerstand achter de TSOP te plaatsen? Als hij voor 0.5 ms hoog wilt worden vangt de condensator dat op zodat hij binnen die tijd niet boven de 1.2V komt. Wordt de schakeling echt onderbroken dan bouwt die condensator lang genoeg op om die 5V te geven.
edit: die condensator moet zich dan ook weer ontladen wanneer het signaal laag is? Kan/mag dat zomaar terug richting de tsop of vindt deze dat niet zo lekker?
zo..
de 330nF laat de spanning fluctueren tot max 1.6V.. dankzij diode komt deze niet boven de 1V uit dus wordt de darlington niet getriggerd. Als er iets tussenkomt is de C binnen een paar ms opgebouwd. En wordt het relais getriggerd.
Zo helemaal goed dan?
edit:
en dan wou ik het liefst nog dat mn relais een seconde 0f 5 blijft werken nadat het lichtsluisje onderbroken is.. dus aan de hand daarvan dit ervan gemaakt:
gaat dat werken?
Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq eens door zonder allemaal posts te plaatsen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
SparkyGSX
knap relais dat in 0.5ms af kan vallen (aangenomen dat het een mechanisch relais is dan). Wat je eigenlijk doet, is het relais een duty-cycle geven van 77%, en daar blijft hij wel van aan.
Die TSOP is toch active low? Dat betekent dan toch dat zolang er IR op schijnt het relais maar een duty cycle van 23% krijgt waardoor hij uit blijft?
In het laatste schema is hier geen sprake meer van omdat er een 3e 555 timer getriggerd wordt die monostable 5 seconden is ingesteld. De condensator achter de TSOP moet dit samen het de diodes en de tor opvangen.
De tor (BE) en de 2 diodes genereren een spanningsval van ongeveer 2 V dus wordt de tor niet getriggedd door de TSOP.
Is dit alles correct? Dan kan ik nieuwe componenten gaan bestellen
Of is die 330nF toch te licht en moet daar een zwaardere tor voor komen?