is deze print ok?

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een versterker + digitale keuzeschakelaar voor geluidsbron,
maar weet niet goed hoe ik mijn banen het best leg.

hieronder staan de afbeeldingen van wat ik nu heb:

onderlaag + banen + unrouted
http://www.uploadarchief.net/files/download/routing.jpg

bovenlaag + banen + unrouted

http://www.uploadarchief.net/files/download/topvolumeregelaar.jpg

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it

Geen 90 graden hoeken, enkel 45 graden.

Er zijn ook schuine printbanen die zeker geen 45 graden zijn

Er zijn vertakkingen in printbanen waar het niet nodig is.

De bovenste componenten kunnen wat meer naar beneden.

De voedingsbanen wat dikker maken.

Aan de ratslijnen te zien moeten er nog 3 banen gerouted worden.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Een paar algemene opmerkingen:

- Probeer bochten van 90 graden te verkomen.
- Probeer bij T kruisingen ook 90 graden bochten te verkomen, dus de bijkomende baan onder een hoek van 45 samen laten komen met de doorlopende baan.

- En puur optisch. Het ziet er een stuk netten uit als je je baantjes alleen vertikaal, 45 graden, en horizontaal laat lopen. Elke andere hoek gaat er dan een beetje slordig uitzien.

Ook tegenwind gaat liggen.

er zijn inderdaad 3 banen niet gerout

deze vallen op dezelfde laag gewoonweg niet te verbinden en worden vervangen door draden

Ik zal proberen zoveel mogelijk hoeken van 45 ° te maken,
en mijn banen zo goed mogelijk uit te lijnen, maar mijn SMD-package past niet op het standaard raster

zijn er verder dingen waar ik speciaal rekening mee moet houden omdat het audio is?

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it
klein is fijn

Moderator

Nee, deze print is totaal niet oke. Vooral omdat het IC een MAX5486 is, een audio toepassing dus.
Als die chippies iets nodig hebben dan is het wel een goede voeding en een goede layout.

welke verbeteringen raad je me aan?

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it
klein is fijn

Moderator

Kortere banen, bredere banen voor de voeding, ontkoppelcondensatoren, minder bochten en als het kan een groundplane dat op 1 (!) plek aan de ground hangt (puur ter afscherming, niet voor stroomvoering).

eigenlijk kan deze schakeling maar 0.25W vermogen geven. ze dient om de eigelijke versterker aan te sturen.

Nu ik met de voeding bezig ben zie ik trouwens dat de max5486 nog andere spanningsniveaus moet hebben

maar effe verder waarmee we bezig waren

wat is er mis met de ontkoppeling? dit zijn die 4 condensatoren op de print

en banen krijg ik enkel nog korter als ik met de voedingskabel rechtstreeks op de print kom (dus zonder de connectors)

edit:

nog even het schema toevoegen

http://www.uploadarchief.net/files/download/volumeregelaar.jpg

[Bericht gewijzigd door dalai.lamah op zaterdag 29 maart 2008 22:12:29 (12%)

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it

'en als het kan een groundplane dat op 1 (!) plek aan de ground hangt (puur ter afscherming, niet voor stroomvoering)'

Kan iemand dit nog s verduidelijken?
Wil dit zeggen uw printje maar op 1 plaatsen aarden? ongewenste grondstromen voorkomen ofzoiets?

Op 29 maart 2008 22:07:00 schreef dalai.lamah:
Nu ik met de voeding bezig ben zie ik trouwens dat de max5486 nog andere spanningsniveaus moet hebben

De MAX5486 is inderdaad een 5V IC, en moet gevoed worden met 5V enkelzijdig, of + en - 2.5V symmetrisch. Door deze lage voedingsspanning is de maximale AC ingangs- en uitgangsspanning beperkt tot ca 4.2V peak-peak, dwz ca 1.5Vrms.

Hou er rekening mee, dat CD spelers meestal een uitgangsspanning leveren van ca 2Vrms. Hiermee zou deze volumeregelaar dus overstuurd worden! Verder vind ik de 31 stappen van 2dB aan de grote kant. Ik zou liever stappen van 1dB zien.

Er zijn alternatieve volumeregelaars die met een hogere voedingsspaning kunnen werken, zoals de PGA2311 (+ en -5V) of de PGA2310 (+ en - 15V). Verder is de stapgrootte van deze IC's naar keuze 1dB of zelfs 0.5dB. Het risico op oversturing is bij deze IC's veel minder groot. Nadeel van deze alternatieven is dat je een micro-controller nodig hebt voor de volumeregeling. De MAX5486 heeft als voordeel de push button besturing.

PS: Ik zie nu in dit topic dat je van plan bent om het ingangssignaal voor de volumeregelaar te verzwakken. Zeker voor de CD-speler ingang is dit noodzakelijk.

En ik vindt sommige banen wel erg dicht langs de soldeer pads gaan, terwijl je ruimte zat hebt aan de andere kant.

Het kan niet echt kwaad maar je maakt het jezelf alleen maar moelijk bij het solderen.

Ook tegenwind gaat liggen.
Henry S.

Moderator

-Connectors verkeerd om en waarschijnlijk ook de verkeerden
-Verkeerde schakelaars, je hebt momentschakelaars nodig.

Op 29 maart 2008 22:07:00 schreef dalai.lamah:
eigenlijk kan deze schakeling maar 0.25W vermogen geven. ze dient om de eigelijke versterker aan te sturen.

het vermogen is helemaal niet relevant voor de layout. Je moet dit scheiden in een audio en een digitaal gedeelte.

Btw, wat is nu het nut van de twee afzonderlijke lijntjes naar de mute en shutdown als die toch samen laat komen?

Op 30 maart 2008 11:11:06 schreef Kirk:
'en als het kan een groundplane dat op 1 (!) plek aan de ground hangt (puur ter afscherming, niet voor stroomvoering)'

Kan iemand dit nog s verduidelijken?
Wil dit zeggen uw printje maar op 1 plaatsen aarden? ongewenste grondstromen voorkomen ofzoiets?

Heeft 0,0 met aarding te maken. We hebben het hier over massa.
Is idd tegen ongewenste stromen, maar het zelfde geldt voor de voedingsspanningen (dat wordt nog wel eens vergeten).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb de print deels aangepast.

Voedingsbanen verbreden en nieuwe symbolen voor de schakelaars ontwerpen moet nog gebeuren.

ziehier het resultaat

http://www.uploadarchief.net/files/download/printvolumeregelaar.jpg

nb. Er zijn aanpassingen gebeurt in het schema, hiermee valt dus niets meer te vergelijken

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it

ik zie nog een aantal 90 graden hoeken;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ik weet niet of je het al hebt aangepast, maar ik zou de LED iets op schuiven zodat hij niet zo vlak naast het pootje van R5 staat. Boven C1 zit een onnodige knik.
Succes ;)

Edit: ik zie nu dat je de voedingsbanen ook nog niet hebt verbreed, zeker doen!

[Bericht gewijzigd door Douwe W op zondag 30 maart 2008 22:32:43 (19%)

Dat ziet er al veel beter uit.

Nog enkele printbanen gladstrijken.

Niet alle 90 graden hoeken zijn er uit.

Het zou mooi zijn moest connector X3 op gelijke hoogte staan als connector X2.

En connector X1 uitlijnen met S1, S2 en S3 zou ik persoonlijk ook doen.

De reference designators van S1, S2 en S3 en nog wat andere componenten een betere plaats geven (boven of in de componenten). Nu is verwarring mogelijk.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
marcob

Golden Member

Ik ben niet thuis in audio schakelingen zelf bouwen, maar volgens mij zijn dit toch niet de juiste keuze wat betreft connectoren. Audio sluit je touch niet aan met schroef verbindingen? Ik zou gaan voor soldeer vebindingen of aansluitbussen voor print montage.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Henry S.

Moderator

Waar is de audio gnd? En de digipots zweven ook nog tov gnd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Post eens een duidelijke print screen. In PNG formaat, zonder componenten, alleen met koper.

Dan kunnen we ook even zien hoe de layout er onder die chip uit ziet, want daar kan nog wel even even zwaar aan gesleuteld worden. Momenteel kan ik amper zien welke baan waar naar toe gaat.

Mag ik vragen waarom er geen 90 graden hoeken in mag zitten? Omdat het netter staat ofzo?

Groeten, Lampie ;)

klein is fijn

Moderator

Twee 45°, eigenlijk 135°, hoeken geven

  • een kortere baan
  • een nettere print
  • minder problemen bij het etsen
  • minder reflecties

Al zal je van het laatste weinig merken bij zo'n toepassing.

nieuwe schakelaars en scherpe afbeelding

http://www.uploadarchief.net/files/download/printvolumeregelaar.png

wat vinden jullie ervan?

en wat is het nut van bredere voedingsbanen, want dan kunnen mijn printbanen niet meer overal tussen?

[Bericht gewijzigd door dalai.lamah op maandag 31 maart 2008 17:49:52 (26%)

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it
Henry S.

Moderator

-Zet je DRC aan, sporen gevaarlijk dicht bijelkaar
-Bevestigingsgaten of wordt dit een zwevende print?

En dingen die ik eerder heb aangehaald.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Als jij moeite doen om een fatsoenlijk plaatje te posten, dan wil ik best even moeite doen om wat aantekingen te maken:

http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/dalai_lamah_1.png

De paars gekleurde stukjes baan lijken even totaal de weg kwijt te raken. Er zijn overgens nog veel meer banen die korter en mooier kunnen.

Die ontkoppelcondensatoren, die kan je wel ruimtelijk zo dicht mogelijk bij het IC zetten, maar die dingen moet electrisch zo dicht mogelijk bij het IC! Zie nu in het voorbeeld het dunne paarse lijntje, dat is de weg de de stroom moet afleggen van de ground pin naar de ontkoppelcondensator. Dat is zowat die complete print over.

Printklemmen zijn 9 van die 10 keer koppelbaar. Lekker koppelen dus, ziet er netter uit, neemt minder plek in en is steviger. Die printklemmen aan de linkerkant, hoe ga je daar fatsoenlijk een draadje in krijgen? Kijk eens of het mogelijk is om die klemmen aan de linker en rechterkant van de PCB te zetten, daar is nog plek zat. Kan je de voorkant vrijhouden voor drie knopjes. Momenteel zitten je knoppen naast de aangesloten draden, geen handige situatie.

Even een greep uit de datasheet, pagina 7, pin descriptions:

  • 1: Digital Logic Power Supply. Bypass VLOGIC to ground with a 0.1µF capacitor as close as possible to
    the device.

  • 11: Midbias Voltage Output. VBIAS = (VDD + VSS) / 2; connect a 100pF capacitor from BIAS to VSS.
  • 12: BIASCAP Bias Generator Bypass. Connect a 1µF filter capacitor from BIASCAP to VSS.
  • 13: Analog Power Supply. Bypass VDD to ground with a 0.1µF capacitor as close as possible to the
    device.

  • 14: Negative Power Supply. Bypass VSS to ground with a 0.1µF capacitor as close as possible to the
    device.
    Connect to GND for single supply operation.
  • 18-22: LED Indicator Open-Drain Output 0-LED Indicator Open-Drain Output 4. Connect a 1MΩ resistor from LEDIND4 to VLOGIC to enable these LED inductor drivers. LEDIND0-LEDIND4 form a bar graph indication of the current volume or balance. In volume mode, all LEDs off indicate mute and all LEDs on indicate maximum volume. In balanced mode, LED2 on indicates centered or balanced. Connect LEDIND0-LEDIND4 to GND when LED indicator drivers are not used.

Hieruit kan ik dus zo afleiden dat je totaal de datasheet niet doorgelezen hebt. Doe dat eerst eens voordat je verdergaat.

bedankt voor de hulp

Nu was mijn plan eigelijk om voor VDD en VLogic dezelfde spanning te gebruiken. Ik dacht dan ook om slechts 1 condensator te gebruiken, van 0.22µF

deze zal ik vervangen door 2 individuele condensators.
Het kan toch geen kwaad dat ik dezelfde voeding gebruik voor VDD en Vlogic dacht ik

De biascompensatie snap ik niet.

Ik had hierover reeds een vraag gesteld in dit topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/59727

kan iemand dit verduidelijken?

if at first the idea is not absurd, then there's no hope for it