Licht sluis

Ik wil een lichtsluisje maken die een paar centimeter kan overbruggen. Toen kwam ik het volgende schema op internet tegen:

http://members.home.nl/yja.wolters/Coilgun/wpe2.jpg

Ik gebruikte IR-led en foto-transistor in deze schakeling heb ik besteld bij de Conrad:
MINI-IR-EMITTER Type: SFH409/Q62702 Bestelnummer: 154070 - 89
PHOTO-TRANS Type: SFH309-5/6/Q627021 Bestelnummer: 153870 - 89

Nu werkt deze schakeling goed. Maar de afstand is wat krap. Binnen een centimeter werkt hij perfect maar de afstand iets groter niet meer. Toen heb ik de spanningsval over de IR-led gemeten en dit was 1.15 volt

Nu kan ik niet goed in de datascheet vinden wat nu de maximale stroom en spanning van de IR-led zij.
Ik dacht 1,3 volt bij 100mA maar mijn lijkt de 100mA nog al veel?

Datasheet: http://datasheet.digchip.com/216/216-09787-0-SFH409.pdf

Wat zijn de waardes van de IR-led?

Ik heb de voorschakel weerstand van de IR-led iets verandert en toen werd de afstand al groter.
En toe ik het nog een keer veranderde was hij stuk. Nu wil ik berekenen wat nu de beste voorschakel weerstand is voor deze led. Maar ik kom er niet aan uit. De voedende spanning is 12 Volt net zo als in het schema.

En als de IR led al optimaal brand hoe kan ik dan de afstand nog iets vergroten? Centimeter of 2 is het maximale wat ik moet overbruggen.

misschien interessant om mijn topic eens door te kijken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/59840/1/

we hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad met een iets andere schakeling

Van twee reepjes papier (2 cm breed ofzo) twee buisjes rollen. Van de buisjes lijm je er eentje over je led, en de andere over je fototransistor. Zo kan je ze richten.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Is er iemand die kan bevestigen of de IR-led 1,3 Volt 100mA is ???

Zo niet wat dan wel? Begrijp de datasheet niet.

Als dat de juiste datasheet is kun je gewoon 100 mA door die LED sturen, mits de temperatuur hoogstens 25 graden celsius bedraagt.

Op 3 april 2008 12:13:53 schreef kipmans:
Als dat de juiste datasheet is kun je gewoon 100 mA door die LED sturen, mits de temperatuur hoogstens 25 graden celsius bedraagt.

Oke. Maar 100mA lijkt me nog al veel voor een led. is dat normaal bij IR-leds?

Ik heb hier op een modelbaan hetzelfde setje (SFH409 en SFH309) staan.
De stroom door de IR-LED heb ik uitgerekend op 90 mA met een voeding van 5 V.

Ik overbrug er probleemloos een afstand mee van circa 8 cm. Misschien haal ik wel meer, maar voor mijn toepassing is die afstand voldoende.

Je moet ze wel goed uitlijnen, zodat de één netjes in de snuffert van de ander schijnt. ;-)

Vervangen DOOR.

Als ik de stroom door de led uitreken is dat:

12-1,3=10,7 Volt over de weerstand, delen door 390 Ohm, is dan 27mA

Dus kan ik de weerstand beter veranderen in 110 Ohm. 12-1,3=10,7 volt delen door 110 is dan 97mA ?

Nu nog even wachten op mijn conradbesteling en dan kunnen we weer gaan testen.

De bestelling is intussen binnen gekomen en de lichtsluis werkt perfect.

Ik had niet anders verwacht... ;)

Vervangen DOOR.