impedantie aanpasser

ik wil dus de impedantie van mn speakers aanpassen van 8naar800 ohm voor mijn buizenradio
iemand een schema? of moet dit met een trafo?

Hugo Welther

Moderator

Is je radio 800 ohm en de speaker 8 ohm?
Amroh maakte daar vroeger trafotjes voor: typenr 804. 800 ohm naar 5 ohm. 8 ohm bestond toen nog niet.
Misschien dat je die nog op een rommelmarkt tegenkomt of anders op een van de veilingsites.

In iedergeval zijn er nu geen trafofabrikanten die dit soort trafotjes nog standaard maken.

Vraag het eens voorzichtig bij AE Europe in Schagen. http://www.ae-europe.nl/audio.htm
Dit bedrijf maakt trafo's voor buizen versterkers en zit bij jou in de buurt.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

de radio is is 800 ohm en mn vader zegt dt de speakers 8 ohm zijn
nu wil ik het niet te duur maken.
kan het kwaad om er direct een 8 ohm speaker op aan te sluiten???

Hugo Welther

Moderator

Ja, die gaat gewoon stuk.
Op een 800 ohm uitgang staat de volle hoogspanning van de radio of versterker, dus een 250V tot 300V DC.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

De nostalgie gaat natuurlijk wel verloren, maar je kunt er een versterkertje aanknopen. Let wel, dat de uitgang van de radio waarschijnlijk hoogspanning is, je dient dus een verzwakker (= weerstandsnetwerkje) te gebruiken.

No pain no gain

Hoi
Je kan ook zogenaamde 100v uitgangs trafo's daar voor gebruiken deze zijn nog wel te koop.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hugo Welther

Moderator

Conrad bijvoorbeeld of elke ander goede electroboer, ACE?.