ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

ik heb ook weer wat geleerd.
VSS en VDD zijn niet hetzelfde, oftewel einde LCD scherm.

Op 2 juni 2008 11:15:24 schreef SparkyGSX:
Het verschil met amateuristisch en professioneel blunderen, is dat de laatste meestal veel kostbaarder is, maar ook dat het de baas geld kost in plaats van jezelf.

Dat is zo. Op het werk staat een Weller WR3M rework station, prachtding om mee te werken Info Fijne soldeerbout (zelfde als op de WSD80), tinzuigbout, hotair pencil en een vacuumpipet om SMD ICs en dergelijke mee van de PCB te plukken als je met hetelucht desoldeert, je kan niets kapottrekken want dat pipet werd op onderdruk, die loslaat bij te veel trekkracht.
Vanmorgen schroef ik de tinverzamelaar van de tinzuigbout eruit, om deze te reinigen, en het doorzichtige buisje valt in 1 stuk op de grond....en ik raap het in 4 stukken weer op. Tis hittebestendig glas, maar blijkbaar niet schokbestendig... Gelukkig zijn er altijd nog reserveonderdelen meegeleverd, het werken kon verdergaan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 31 mei 2008 22:00:36 schreef big bang:
Met welke middelen wordt zo'n voeding ontkoppeld?

- - big bang - -

voor een PIV is dat dik 10.000 uF. Maar !! die voedingen zijn speciaal ! . dat zijn multiphase switchers.
ST maakt daar onderandere chips voor. 1 van die hakkers heeft maar liefst 7 kanalen aan boord. ( je moet dat zien als een x cyclinder motor. ) je maakt een 7 fase spanning ... elke aparte gelijkrichter en aparte onkoppelcap. Gelijkrichters zijn synchroon. ook de koppeling tussen de kanalen gebeurt met powermossen.
per uitgang staat er 1500uF op 3.3 volt. ( das een piepklein capje .

de rimpel van dergelijke hakker is heel klein ( gewoon omdat er zoveel fases zijn )

en over kasten met zwarte draad ... in MIR hadden ze alleen maar rode draden ....

En over blunderen : ervaring in electronics is recht evenredig met de hoeveelheid opgestookte componenten.

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 3 juni 2008 01:47:25 (11%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Das wel goed gezien, een multifase systeem. Ze gaan de toer op van vermogenelectronica.

En ruimtestation Mir, heeheee, het is niet zomaar dat ze het uit zijn baan gestuurd hebben om het te laten opfikken in de atmosfeer. Ik denk dat je zo'n technisch voorbeeld niet in je museum wil. Ze hebben er wel respectbel veel mee bereikt, maar de manier waarop was naar verluidt niet altijd cosher.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

MIR was anders wel het meest robuuste station tot nu toe.
Van die goeie ouwe russische technologie die misschien wel vaker kapot ging, maar weer even makkelijk te herstellen was.
Vergeet niet dat de oudste module maar liefst 25 jaar in de ruimte heeft gehangen!
Ik zou jou graag beter zien doen ;)

-Toine

Beter zien doen? Waar ik al mee zou beginnen is, als er nieuwe modulen bij aangekoppeld worden, de pakken kabels niet langs de binnenzijde door de sluitluiken te leggen, en de bewoners konden er ook maar nauwelijk langs.

Ze hebben er eens een brand aan boord gehad, ze konden die module niet afstoten doordat de kabels er alle mee verbonden waren, en de sluitluiken konden niet dicht. Ze hebben er bijna het leven van alle kosmonauten bij ingeschoten, want de brand woedt alleen daar waar zuurstof aanwezig is. Je kan uitstappen en voor het vacuum kiezen, maar dat lijkt me toch ook geen grote overlevingskans.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Correct, het station had zeker zijn fouten, maar met "beter willen zien doen" bedoel ik: had jij aan zoiets op voorhand gedacht?
Serieus, ik heb een tijdje terug gepraat met iemand die instaat voor lifesupport aan boord van het ISS, en je houdt het niet voor mogelijk waar je allemaal mee moet rekening houden. Naast de dingen die hier op aarde gelden, moet je ook nog eens aan extra dingen denken die gebeuren door de zero-G omgeving. Bijvoorbeeld luchtcirculatie: door het gebrek aan zwaartekracht heb je geen convectie, en dus hoopt warmte, CO2, ... zich allemaal op. Probeer jij maar eens in een rack vol draden een goede circulatie te garanderen. En dat is nog maar 1 klein probleempje.

Hé, het is allemaal niet zwaarmoedig bedoeld hoor, ik besef heel goed dat het een huzarenstukje moet zijn, het is in luchtvaartindustrie al zo complex.
Wat ik bedoelde is, dat Russen meestal hun eigen aanpak hebben, en die is ... tja, Russisch. Het werkt allemaal wel, maar hun aanpak geeft het soms een vreemde draai.

Om nu maar even te vernoemen, Tchernobyl, elders in de wereld was overal geweten dat in Rusland kernreactoren gebruikt werden, waarvan het basisprincipe een onstabiliteit vertoonde. Ze waren thermisch wankel, en een grote onbalans kan de zaak snel laten escaleren. Daar is mee te werken, en dat is ook gedaan, maar het was blijkbaar niet de meest veilige manier.
Das ook zo'n voorbeeld.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Voor een klein projectje besluit ik gebruik te maken van een oud trafo'tje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/12tr2.jpg
Het etiket mag dan vergeeld zijn, bij normaal gebruik verslijt zo'n ding toch niet. Ik sluit hem aan zoals rechtsboven is aangegeven, zodat een low-drop spanningsregelaar daar een nette 5V van kan maken. Zoals gebruikelijk plaats ik eerst trafo/bruggelijkrichter/bufferelco op de print, en zet er even spanning op om de ruwe gelijkspanning te meten.

Tot mijn grote verbazing was dat maar 0.7V! Bruggelijkrichter desolderen en testen: OK. Bufferelco: OK. Zou de trafo dan toch stuk zijn?
Nou, stuk is hij niet. Maar blijkbaar zit er een wikkeling tussen de pinnen 6 en 7. Ik meet daar niet alleen een ohmse weerstand van 2R3, maar ik meet er ook een wisselspanning van 430mV, die maar enkele mV zakt als ik ze belast met 100R.
Om de verwarring kompleet te maken, levert wikkeling 5-6 6V~, terwijl 7-8 maar liefst 8V~ levert. Ga dat maar eens parallel schakelen...

Vermoedelijk betreft het een fabrieksfout, die nooit opviel omdat de wikkelingen bij een vorig project in serie geschakeld werden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Belgische trafo zo te zien :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Kan het zijn dat de belgen de pennummers anders tellen dan dat jij doet? [edit] Ik verwacht ook dat 5-6 1 wikkeling is en 7-8 de andere, dus hoe jij dacht het eerst aan te moeten sluiten weet ik niet, maar volgens mij ben je het NU zo aan het doen zoals volgens mij op het plaatje staat aangegeven.... [edit2] Oh. Als er verschillende spanningen uit twee wikkelingen komen, is het mischien niet zo handig om ze kort te sluiten/parallel te zetten... De stromen worden dan normaliter gauw te veel.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 11 juni 2008 14:07:06 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

@pros: Ik heb ook nog een dik tiental identieke ingegoten EREA trafootjes liggen met vermogens tussen 4 en 36VA uit de jaren 70-90 van vroegere projectjes (en ook een paar open frame trafo's met groter vermogen).

Het verwondert mij tenzeerste wat je daar constateert.
EREA in Wijnegem was en is nog steeds een bekende fabrikant van duurzame kwaliteitstrafo's (je betaalt er ook naar).

Ik denk eveneens dat het om een fabrieksfout gaat want tussen pin 6 en 7 zou je i.i.g. geen wikkeling/spanning mogen meten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Met een 10Mohm ingangsimpedantie volt-meter en 220 op de primaire kan het zijn dat je capacitieve koppeling meet, toch? Dus wat meet je voor DC weerstand tussen die twee?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals ik al aangaf: 2.3Ohm tussen pin 6 en pin 7. En de wisselspanning tussen beide pinnen zakt maar miniem als ik er een belastingsweerstand van 100R op aansluit.

@Turbokeu: EREA-trafo's gebruik ik ook al tientallen jaren, nooit problemen mee gehad. Dit exemplaar zal wel op een maandag het levenslicht gezien hebben, zeker?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb een tijd terug een 1,8 inch 20 gb externe schijf gehad die het niet meer deed, de usb kabel was zo'n ding wat je terug kon schuiven in de behuizing, dus dikke kans dat het daar aan lag.
Dus ik een nieuwe usb kabel eraan solderen, even tail -f /var/log/kern.log doen en in mijn pc prikken.

Ik kreeg allemaal meldingen over een low speed usb device wat een bepaald address niet accepteerde, huh low speed? Dat lijkt me niet voor een harddisk.

Had ik groen en wit verwisseld :D

Ik had een rgb controller gemaakt die met knopjes bediend kan worden en zijn waarden opslaat in de eeprom, alleen het uitlezen werkte de ene keer wel en de andere keer niet, na een hoop gedebug en zelfs de eeprom uitgelezen te hebben op de pc kwam ik er achter dat ik een nop instructie vergeten was voor het uitlezen van de eeprom, terwijl dat toch zo duidelijk in de datasheet staat.

Henry S.

Moderator

Serieus gevallen ESR/condensator-meter...

ESR gedeelte geeft vreemde waarden en software loopt steeds vast.
Schakelaar met daarop 9V heeft het 5V gedeelte geraakt, behuizing lag al uitelkaar wegens een modificatie...
Ik vrees dus voor de ADC van de PIC.
Vervangen met nieuwere software, zelfde probleem, verder meten, vreemde spanningen uit een opamp.
Andere opamp er in, nog vreemdere waarden, zelfs negatieve.
Raaarrrrr...
Nieuw IC-voetje, nu een echte met gedraaide contacten, hey... realistische waarden.
Maar nog steeds de verkeerde uitlezing, consequent Short ESR: 25.6Ω R:0.0
Probes doormeten op sluiting, geen!
Multiplexer vervangen (4066), geen resultaat, wel een kloksignaal aanwezig...
Frustratie alom en de boel aan de kant gegooid.
Gisteravond kriebelde het weer, nog eens meten.
En ineens een helder moment: 4-draads meting... En jahoor, een draadje in een van de probes los.

Al het werk om 1 draadbreuk. :+

Nu is het wel zo dat ik de modificaties weer oppak: soepelere meetkabels, extra aansluitpunten om zonder clips de capaciteit te bepalen.

En omdat 9V batterijen snel 'schijnbaar'leeg zijn, het lo-bat systeem aanpassen plus de 78L05 vervangen door een LP2950-5.0 LDO.

En de nieuwe software werkt beter :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 juni 2008 19:29:48 schreef Henry S.:
....En omdat 9V batterijen snel 'schijnbaar'leeg zijn, het lo-bat systeem aanpassen plus de 78L05 vervangen door een LP2950-5.0 LDO.

Als je op zoek bent naar een lowdrop regelaar voor 5V, die echt low drop is (max. 0.4V over totale stroom, bij halve belasting maar 0.16V), je kan kiezen in spanningen van 1.3V...6V in stapjes van 0.1V en een ruststroom van 2µA(!!) dan is de XC6201 reeks van Torex je maatje. Ik heb ze ook al toegepast, prachtige dingetjes voor zuinige handheld applics.

Torex XC6201 reeks

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Shiptronic

Overleden

@Pros, is die trafo niet uit elkaargebarsten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ook leuk:
in een print ontwerp een diode als omkeer beveiliging vergeten te zetten.
Er word gebruik gemaakt van een behoorlijk zware externe 24V voeding.
Als de voeding nu verkeerd om aan gesloten word is er een hoop schade.
Dat word een SMD diode plaatsen onder de voedingsconnector

Life is waiting!

Op 11 juni 2008 22:58:58 schreef shiptronic:
@Pros, is die trafo niet uit elkaargebarsten ?

Nee, maar hij werd wel goed warm, toen ik beide wikkelingen parallel schakelde.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

PIC16F877A op breadbord, kristalletje erbij, CTjes vergeten, kopen, knipperled laden, werkt niet.
Denken... Geen MCLRE_off in de config gezet -> erin zetten - wil niet compileren -> O ja, dat ding kan dat helemaal niet! Pull-upje -> LED knipperd nog steeds niet.
4mhz Xtal eens als HS_OSC proberen -> no go
als LP_osc -> nog go
terug naar XT_osc -> no go
ander XTal+ bovenstaande nog een keer.
nóg een ander Xtal
Ctjes nameten -> keurig 22pF
aan pullup prutsen: led gaat heel even knipperen, pullup loslaten -> doet het weer niet meer.
100nF erbij zetten: hé werkt! Ja, zolang ik die condensator stevig vasthad wel...

Filmpje van gemaakt, editor zoeken, niks gevonden, dus filmpje kan ik niet plaatsen. Maar het is wel erg spooky

Oja: ik was LVP_off vergeten in de config te zetten, en dat loste het op.

Dus: mocht een PIC zich spooky gedragen -> check of je LVP niet toevallig aan hebt staan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Op 12 juni 2008 06:31:31 schreef pros:
Nee, maar hij werd wel goed warm, toen ik beide wikkelingen parallel schakelde.

Hij is wel gebarsten, ik zie duidelijk een scheur op de foto. Net een week geleden een opgeblazen transformator (was waarschijnlijk even oud) gedesoldeerd, die had ook een mooie scheur aan de onderkant.

Bedoel je het stukje dat weg is, linksonder? Dat is ooit door ondergetekende aangebracht... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik denk eerder de scheur onder de bovenste 2 pinnen (en boven de onderste 4...)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Daar zit geen scheur, hoor. De giethars "golft" daar een beetje, maar dat is niet uitzonderlijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten