ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 6 juni 2009 01:59:14 schreef Henry S.:
[...]
Ze hebben daar geen koffie,

kuch. je vergeet dat ST een franco-italiaans bedrijf is.
Der staan hier wel 20 expresso automaten van lavazza ...
daar komt expresso uit die metalen lepels opvreet als je er te lang laat instaan...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Je moet je diodes ook niet in de expresso gooien.. Kunnen ze niet tegen en gaat de verflaag eraf...

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Tidak Ada

Golden Member

Wat is dat, expresso? Een nieuwe koffiezetmethode uit de VS?

We kennen in Italië alleen iets wat er in naam op lijkt:
ESPRESSO

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

@Free, maar man, aan het spelen geweest met dracula diodes, die kunnen niet goed tegen licht hé ;-)

Bon, ik heb zelf al zoiets eens voorgehad, van die 50Hz brom, met een zelfgebouwd detectortje voor een klant. Zijn afzuiging moest aangaan als hij begint te lassen. Das allemaal wel te koop maar in dit geval iets specifiek. LDRs zijn niet zo gevoelig voor UV, maar een lasvlamboog kan dat ding zeker beroeren.

Schakeling staat ineen: testen, merde, het triggerpunt klappert. Een lagere weerstand van uit naar ingang op de comparator: nog steeds. Ik ben nog lager gegaan: los steeds. Hoe kan dat nu? Toch eens gaan meten met de scoop: zie je die 50Hz golf op het signaalniveau dat van de LDR komt. Na een tijdje kijk je op, naar die 400W ontladingslamp die boven tegen de muur hangt, die pulseert dus licht, zichtbaar licht en daarvoor is de LDR veel gevoeliger.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 6 juni 2009 12:38:14 schreef Tidak Ada:
Wat is dat, expresso? Een nieuwe koffiezetmethode uit de VS?

Ik vroeg me al af: schrijft hij dat nou perongeluk of expres-zo?

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

expresso espresso. tomeeto tomaato poteeto potato ..
espresso is ene algoritme om logische vergelijkingen te minimaliseren.

ik drink geen koffie. ik kan niet goed slapen van koffie.
trouwens je moet gek zijn om koffie te drinken.
De watermaatchappij wringt zich in bocheten om water door allerhande filters, reverse osmosis , uv sterilisatoren, ozon inblazers en andere complexe dingen te sturen om water eprfect proper en drinkbaar te maken an dan gaan de koffiedrinkers daar het gruis van gemalen, verkoolde (en dus hoogstwaarsxchijnlijk ook carcinogeen) bonen ingooien ...

Ik snap ook gene wijndrinkers of bierdrinkers.
wijndrinker : je hebt een prachtige vrucht met zoet sap en dat ga je dan laten gisten tot het zuur geworden is ...

en bier is hetzelfde als koffiedrinkers. Ze gooiene er vanalles in tot het de kleuer van 'in het menselijk lichaam gerecycleerd water' heeft , schuimt gelijk zot en zo bitter is als maar kan... en dat drinken ze dan..

Geef mij maar een glas San Pellegrino als digestief of een groot glas Arrowhead met een ijsklont of 3 in..

over digestief gesproken. tijd om een stuk dood koebeest op de gril te poefen en de frieten nog eens op te schudden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Damn, geen koffie, geen wijn, geen bier... wat heb jij een zwaar leven!

* SparkyGSX drinkt het laatste slokje uit zijn flesje bier en gaat een paar uurtje zijn bed inspecteren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Dat stuk koeienlijk op de grill, waarvan de temperatuur niet goed kan worden gecontroleerd ([ontopic]Ooit een houtskoolgrill met proportionele temperatuurregeling gezien??[/ontopic]), zal meer dioxine bevatten dan die koffiebonen, die procesmatig zijn geroosterd (niet verkoold!!) Voordeel van de koffie is de kleine hoeveelhied cafeïne, die de drinker alert houdt.

Ik zal het nog maar niet over de prionen hebben, die die gegrilde koeienspier mogelijk kan bevatten. Maar het is wel lekker! :9
Ik moet gelijk denken aan de steak, die ik ooit op een camping in Monticello (UT) heb verorberd. :9:9~

Dat bier is ontstaan uit de voorloper van het door f-e genoemde waterzuiveringsproces. Geeft echter bij matig gebruik prettige bijverschijnselen ;9

Expresso staat niet in van Dale. Die verbetert dat tot espresso :)

Praat me niet van het van Cockney en plat-Iers afgeleide taaltje dat me Amerikaans-engels pleegt te noemen.

Geen wijn, bier en koffie? Does that mean "Latter Day Saint"??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
High met Henk

Special Member

Op 8 juni 2009 02:45:55 schreef SparkyGSX:
Damn, geen koffie, geen wijn, geen bier... wat heb jij een zwaar leven!
[...]

ik heb een dito leven: bleek dat ik niet tegen alcohol kan, dus dan maar niet en houd niet van zoet en cola smaakt niet zoet: na 3 maanden kon ik geen caffeïne (dus ook geen koffie) meer verdragen... decafe heb ik niet meer durven proberen, daar ik als het misgaat een 12 uur durend bezoek aan het toilet doorbreng en het er via zowat elke lichaamsopening in vloeibare vorm uitgooi.

enfin nog een mooie blunder:
alle interrupt lijntjes op gewone I/O lijnen binnenbrengen en dan via een OR een interrupt aanroepen.

leuk alleen dat alle interrupt lijnen POSITIEF werden op een interrupt en mijn interrupt lijn op de uC als volgt ingesteld kon worden: positive edge, negative edge en low level.... WHAAAAAAAAAAAAAAAA BONK.... (en de interrupts kwamen zo snel dat edge triggering niet mogelijk was, dan had je kans om dus actieve interrupts te missen, omdat de I/O lijn nog hoog kon blijven door een andere interrupt)

enfin oplossing bleek een spoortje doorkrassen logic level fet eraan al open collector en de pull-up in de uC aan. was ff paniek op een spoed project waarvan alleen de printen > 100 euro / stuk waren....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 juni 2009 10:11:47 schreef High met Henk:
...bleek dat ik niet tegen alcohol kan...

:D Word je licht van in je hoofd en krijg je bij een overdosis last van je maag in die mate dat alles er terug uit komt? En geeft het je de dag erna hoofdpijn? En misschien nog storingen aan je ... euh ... je weet wel ... euh ... reactievermogen.

Hint: Dat verschijnsel heeft bijna iedereen.

Nuja ... er zijn genoeg mensen die zweren bij een 'gezond' leven en dus ook al die dingen proberen te laten.

[Bericht gewijzigd door kluyze op maandag 8 juni 2009 11:29:14 (11%)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
High met Henk

Special Member

gezond leven is niet een optie voor mij: wordt er niet zweverig van, maar op zijn zachtst gezegd zwaar depressief.... en das HEEL voorzichtig uitgedrukt!!!

dat verhaal van mijn maag sloeg op caffeine: ik ben van alcohol maar 1x over mijn nek gegaan. en dat was niet de aanleiding. Hoofpijn enzo heb ik er nooit van gehad.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik leef zowat op koffie, cola en bier. 's Ochtends koffie, 's middags cola, en 's avonds bier (de avond begint hier om 15:00 uur, ok?).

En mijn versie van "gezond(er) leven" is stoppen met roken: 18 days and counting!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 juni 2009 12:38:14 schreef Tidak Ada:
Wat is dat, expresso? Een nieuwe koffiezetmethode uit de VS?

We kennen in Italië alleen iets wat er in naam op lijkt:
ESPRESSO

je weet toch dat ze daar geen koffie of echte espresso kunnen zetten ? :)

Af en toe een biertje of glas wijn is overigens gezond.

/Edit: Ontwerptip: Color in een quote gaat mis.. :)

[Bericht gewijzigd door RoelA op maandag 8 juni 2009 16:47:26 (12%)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Henry S.

Moderator

We gaan maar weer eens ontopic, niet?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Heel erg ontopic met een uurtje foutzoeken waarom mijn knopjes bij een ATtiny2313 het niet deden..

Nee, gek he, als je PORT registers probeert uit te lezen ipv PIN registers! WHA~!
Dit is echt DE grote tegenhanger van het PIC RMW probleem, de PORT PIN programmeer instinker.

@kif: dat heeft de 18F serie dus ook(en ik had een soort zelfde probleem, namelijk PORT register weg schrijven ipv LAT register)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

KIF: wees gerust, dat is mij ook al eens gebeurd hoor, toen ik net met de AVRs begon. Daarna ook nog wel, maar omdat ik er al een keer in getuind was, weet ik dat foutje meestal vrij snel te vinden.

Maar wat is het "RMW" probleem?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Iedereen kent de truuk wel, om een laserafdruk op transparante film extra-zwart te maken: wat chinese inkt er over wrijven, laten drogen, met een vochtig doekje de chinese inkt op onbedrukte delen verwijderen.
Edoch, het busje chinese inkt was leeg - maar wat rondrommelen in de schuif met teken-materiaal bracht nog een busje Rotring-inkt te voorschijn. Dat dan maar gebruikt...
Nou moe, dat spul laat zich niet meer van de folie verwijderen. Soms maken ze de dingen gewoon tè goed!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Naast de fouten nog eens een tip:

De klokkenbouwers onder ons gebruiken vaak de netfrequentie als tijdbasis. Dat is op zich een goed idee, maar er kunnen problemen optreden in een onrustige omgeving. Ik denk daarbij aan de nadelige invloed van dimmers, motoren, enz...
Nu kan je stoorpulsen wegfilteren door een opamp o.d. in het circuit op te nemen, en er voor te zorgen dat diens ingang een flinke hysteresis heeft.

Echter, als een microcontroller de klok stuurt, en die heeft nog een pin op overschot, kan het ook zo:

http://prosje.be/CO/Schemas/uC-hysteresis.png

Hierbij wordt de ingangspin zodanig geconfigureerd, dat er zowel bij de opgaande- als bij de neergaande flank een interrupt gegenereerd wordt. Bij een opgaande flank maakt de ISR de uitgangspin hoog, en bij een neergaande flank wordt die pin laag gemaakt.
Op die manier beschikt de schakeling over een vrij grote hysteresis.
Een testopstelling toont aan dat de trafospanning tot +8V moet stijgen om een opgaande interrupt te veroorzaken, en vervolgens terug tot -4V moet dalen alvorens een neergaande interrupt optreedt.
Dat klopt natuurlijk niet. Ik had even een test gedaan met een losse trafo, maar zodra je de trafo als voeding gebruikt, kan diens uitgangsspanning nooit -4V worden tov. de GND.
Het moet dus zijn:
Opgaande flank bij +6V
Neergaande flank bij ±0V

Toch niet slecht, al met al. Wie het onderste uit de kan wil halen, kan R3 en D6 toevoegen. Hierdoor moet de trafospanning tot 9V stijgen om een interrupt te veroorzaken.

Het is wel verstandig, om enkel de opgaande flanken (of enkel de neergaande flanken) als tijdbasis te gebruiken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Handige tip van flip! Ehh.. van pros!

If you want to succeed, double your failure rate.

Nog een tip.
Diacs worden geclaimd een symmetrische U/I karakteristiek te hebben. Tja, tot je er eens ene hebt die zich niet gedraagt volgens zijn datasheet. Das dan heel handig in een ingewikkelde inductieve laststuring, die bijgevolg ook scheef begint te lopen. Daar heb ik me eens scheel op gezocht, tot ik erachter kwam dat het aan een diac lag die een verschillende doorslagspanning had positief tegenover negatief.
Daarmee krijg je dan een DC component door die inductie, verzadiging treedt op en de rest ken je wel.

En twee andere typen uit het voorraadbakje deden niet echt beter (slechte batch?). Ik dacht dat het een ER100 was.
Onthouden dus: diacs kun je verdenken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Tja, bij een lamp-dimmer ga je er niets van merken. Maar bij een inductieve last kan zo'n diac --zoals je schrijft-- flink wat roet in het eten strooien.
Hoe groot was dat verschil?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Oh Pros, ik schat iets van een 22V tegenover 37V ofzo, is al een hele poos geleden hoor. Het was in alle geval veel te veel. Die spoel werd in no time heet, wat het dan ook weer moeilijker maakt om te gaan meten. Op 10 sec kom je niet veel te weten.
Het was ook niet mogelijk om een resistieve dummy te gebruiken want dan werkte de regeling daarop niet meer, of om de wisselspanning te verlagen. Dan wordt het nadenken.
En als je dan een deel weerstanden en dioden vervangt (ook Diacs!) om het verschil eens te zien en dat boeltje doet juist hetzelfde, dan verwacht je dat het uit een andere hoek komt. Natuurlijk, zoals ik al zei, achteraf bleek dat meerdere diacs die spreiding bleken te hebben. Tja.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ik schat iets van een 22V tegenover 37V ofzo

Jawadde! Dat is geen klein beetje!
Een klein verschil (1 à 2V) is niet ongewoon, maar dit is bijna het dubbele.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten