Opamp circuit hoogohmige voorversterker

Ik ben bezig aan een sensor en ik heb een hoogohmige voorversterk nodig. Het sensor element moet nl. niet te hoog belast worden. Dit kan met een mooie opamp schakeling gebeuren. Mijn voeding dat ik aanbied aan de sensor is minimaal 6V en maximaal 15V. Het moet dus ook werken onder deze gehele range.

Het sensor element kan een spanning afgeven van -2V tot +2V. Voor het gemak zal ik deze spanning beschrijven als U=2sin(t).

Wanneer je niet eerst zorgt dat het sensor element een positieve spanning geeft (door een extra spanning erbij op te tellen) voordat je hem bewerkt met een opamp, ben je de negatieve spanning kwijt, wegens de asymmetrische voeding.

Kan ik met een opamp schakeling op een eenvoudige manier de offset van het sensor element verhogen?
Dus,

Sensor element (-2V - 2V) => OPAMP => Uitgang (0V - 4V)
De offset hier is dan van 0V naar 2V gegaan inprincipe.

Bij de microfoonvoorversterker bij de schakelingen wordt er ook met een opamp gewerkt. Volgens mij geeft zo'n microfoon een spanning af van -1V - 1V. Ongeveer hetzelfde probleem. Ik begrijp ook niet precies wat er gebeurt in die schakeling. Vooral waarom er de halve voedingsspanning op de +ingang van de opamp moet staan? Is dat misschien om de negatieve spanning van de microfoon niet kwijt te raken?

Ik hoop dat iemand mij hierover kan inlichten wat voor soort opamp schakeling ik nodig heb. Alvast bedankt.

Je kan met een Opamp alle omzettingen doen. Alleen moet de
sensor een spanning leveren binnen de grenzen van de voedingspanning.
Dus als de Opampvoeding +6 en - 6 is , mag de sensor
geen -8 Volt afgeven( zal waarschijnlijk wel niet).

beetje gek

Bedankt voor de snelle reactie,

Mijn voeding is asymmetrisch 0V - 12V.
De sensor kan een spanning afleveren van -2V tot 2V, dus wel een spanning die onder de 0V zit.

Is er een opamp schakeling, met de bovenstaande voorwaarden, die het sensor signaal van -2V - 2V naar 0V - 4V kan brengen?

Je hoeft dus alleen maar 2V op te tellen bij het sensorsignaal. Dat doe je door een 2V referentiespanning (dus wel stabiel) met een weerstand aan het sensorsignaal te knopen (ook via een weerstand). Op het knooppunt van de weerstanden heb je dan 0 .. 4V i.p.v. -2 .. +2V. Daarachter een niet-inverterende opamp als buffer en opnieuw is Klara klaar.

O ja, wel belangrijk: de 0V van de sensoruitgang moet wel gelijk zijn aan de 0V van de opamp, maar dat had je vermoedelijk al wel begrepen ...

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Heeft die sensor een voedingsspanning nodig ?
Indien niet is het voorstel van Menno ok, ander moet je wel opletten.

beetje gek

Harstikke bedankt jongens. Ik ben er helemaal uit. Ik superponeer een extra spanning op de sensor, voordat hij de opamp in gaat.

macman