Het lukt maar niet.

Elke keer als ik iets wilt maken, dan denk ik dat lukt wel.
Maar dan ben ik bezig en dan zit ik naar dat shema te kijken en dan snap ik er niks meer van.
Ik soldeer ook meestal op een gaatjes print... maar het wil maar niet lukken.
Dus hebbn jullie nog tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?

klein is fijn

Moderator

Met duidelijke vragen komen als iets niet lukt? Dit is zo wazig, hier kan ik niets mee.

Enne, gewoon die hard doorgaan.. ;)

1) Zorg dat je goed begrip hebt van de basisbeginselen.
2) Niet beginnen aan iets waar je niets van begrijpt. Begin met eenvoudige projecten.
3) Volhouden!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Maak me niet gek, ik ben al gek.
High met Henk

Special Member

begin simpel!

ik ben begonnen met een bouwpakket met 5 componenten op mijn 12e: het werkt nog steeds niet!!!

ik heb inmiddels wel hele mooie andere dingen gemaakt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@ klein is fijn, ik ben een wazig figuur anders had ik hier deze vraag niet gesteld.

@ high met henk, ik heb de "zeer eenvoudige" potplant voeler gemaakt.
En raad is hij werkt niet ..

Mij hebben ze geleerd: Draadjes volgen!

Wil dus zeggen dat als je een schema hebt, je kijkt welk 'draadje' naar welk component toegaat en naar welke aansluiting, en dat soldeer je dan (als dat nodig is).

Solderen is niet moeilijk. Ten eerste aan de goede kant solderen, zorgen dat de soldeerbout warm is en dat je tin hebt. Component plaatsen (en zorgen dat 't blijft zitten), beetje verwarmen en tin toevoegen.. klaar :P

chuckie

Honourable Member

Misschien eerst je schakelingen maken op een breadboard?
Doe ik ook altijd, dan is het makkelijk om fouten te herstellen.
Op gaatjesprint wordt het anders zo'n vreselijk braadwerk waardoor je van de regen in de drup komt.

En zoek de data-sheets van alle halfgeleiders (zelfs zoiets common als de BC547) erbij en print ze uit.
Je leert er van en je vindt de fouten sneller.

Gaat hier ook regelmatig fout hoor, net nog, voor de tweede keer dezelfde fout gemaakt.
Bij een CD4543 zitten b.v. alle drive lijnen netjes op volgorde van a naar g alleen zitten f en g resp.15 en 14 gedraaid.
Op een breadboard prik je dan zo je weerstanden om en klaar is chuckie.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Shiptronic

Overleden

begin je post met :

wat je wil maken , korte omschrijving
post een link naar het schema , of een site waar je jouw idee vandaan hebt.
een duidelijke foto van wat je gemaakt hebt , lijfst boven en onderkant (geen telefoon foto !!!)

en dan zijn er hier genoeg lief hebbers om je de goede kant op te helpen.

bezit je een multimeter, nee zonder ben je bijna hulpeloos, en voor 5€ heb je er tegenwoordig al een.
geen super ding , maar voor de schakelingen (zoals de potplant voeler) in jouw niveau nauleurig en funtuncties genoeg. de kosten zijn het niet , tja een als je de electro hobby leuk vind kan je egenlijk niet zonder (al is het maar om te meten of er wel spanning uit je batterij komt) en de kosten zijn het niet.

deze dus: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/56

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000056.gif

zo een paar ding en heb ik al voor je gedaan, post eens een paar foto's

wat gebeurt er als je de voelers tegen elkaar houd ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

laag vermogen => testen op breadbord
voor een definitieve opstelling mag gaatjesbord wel.

maar voor je aan gaatjesbord begint teken je eerst eens de componentopstelling op papier. met de datasheets kan je dan de klemmen benoemen (nog steeds op papier).

en als dat gedaan is, moet je enkel nog maar de draadjes te volgen.

En voor ik het vergeet: als je klemmen van componenten overtekent, kijk dan eerst na of je het boven of onderaanzicht van de component hebt. Ikzelf zondig hier ook nog tegen en dan mag die component in de vuilbak.

Verkeerd aangesloten halfgeleiders nooit opnieuw gebruiken, tenzij je zeker weet dat ze nog goed zijn. METEN dus

High met Henk

Special Member

3 componenten... weet je zeker dat de aansluitingen van alles kloppen?

alle componenten in dit schema kun je verkerd aansluiten: maak eens een foto van je opstelling waarom de ansluitingen DUIDELIJK te zien zijn.

wellicht is er en simpele verklaring...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

zoek van de transistor (die met drie pootjes) eens uit welke pootjes de BASIS (B), EMMITER (E), en COLLECTOR (C) uit en van de LED de ANODE (A) en KATHODE (K).

@"iemand" die EBC en AK in het schema kan zetten?

is dat gelukt ? de potmeter , daarvan is die met de pijl meestal het middelse pootje.

+ en - van je batterij goed aansluiten , en het kan bijna niet fout gaan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

edit....

aan een schema met EBC en AK heb je niets; je weet immers niet waar ze op de behuizing zitten...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 23 april 2008 22:34:17 (75%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

probleem gevonden :)
veel te hoge weerstand in de potmeter.

Op 23 april 2008 22:15:51 schreef shiptronic:
[afbeelding]

Volgens bij moet hier nog ergens een weerstand bij om de stroom door de LED te begrenzen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Iedereen moet het leren.

Ik ben bijvoorbeeld niet goed met gaatjesprintjes.

De componenten krijg ik wel vastgesoldeerd, maar dan komt er een klodder tin ergens tussen waardoor ik kortsluiting krijg.

Als ik dan die klodder tin weghaal dan heb ik een paar eilandjes losgebrand.

Daarna soldeer ik er maar een klodder tin op, want aan een eilandje kan dan niet meer. Maar dan is er een halfgeleider kapot gegaan:(.

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

@vuurkat: gaatjesprinten met eilandjes van 3 gebruiken. Veel handiger om verbindingen te maken en om IC's te verbinden.
Met wat oefenen en een goede soldeerbout en temperatuur (320°C) maak je zelfs printbanen door met een klodje tin de eilanden te verbinden.
Ik heb hier nog nooit(ongewild) een eilandje van losgesoldeerd

Ik heb de goedkoopste gaatjesprint van de Okaphone gekregen, daar kan het ook aan liggen.

@stefan: goed idee:p

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

Eilandjes verbinden met klodders tin is vragen om problemen, afgezien van het feit dat het ook nog eens gigantische hoeveelheden tin kost en er niet uit ziet. Soldeertin is om dingen aan elkaar te solderen, niet om sporen te maken. Eilandjes doorverbinden doen we met koperdraadjes, dan ben je verzekerd van een goede verbinding.

@vuurkat
Je kunt het beste een rolletje goede desoldeerlitze aanschaffen, daarmee haal je overtollige tin zo weg.

Breadbord kan een hulp zijn, als het solderen niet zo goed moest lukken. Je kan er snel mee opbouwen, en gemakkelijk veranderen. Maar das om te experimenteren, solderen moet je uiteindelijk wel kunnen. Je kan met eenvoudige dingen beginnen. Een draadje vastsolderen aan bvb. een oogje of een ander draadje wat ingeklemd zit. En dikwijls oefenen.
Of pootjes van componenten door een gaatjesprint.

Nadien kan je proberen, 2 losse draden met de hand te solderen, zonder ze in te klemmen. Of drie draden bij elkaar. Het lijkt simpel, maar vergt oefening.

Begin met simpele led projectjes, weerstandjes, en zo verder naar condensators, en zelfs transistoren. Eenmaal je dit doorhebt zijn de mogelijkheden zeer ruim!.

Veel succes.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 25 april 2008 12:42:52 schreef Mr. SnuGGelS:

Je kunt het beste een rolletje goede desoldeerlitze aanschaffen, daarmee haal je overtollige tin zo weg.

Chemtronics !

@Ts. de vraag is waarmee je problemen hebt. is het solderen ? dat is handvaardigheid. oefening baart kunst ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Chemtronics, das inderdaad allerbeste kwaliteit.
En dat mag je bepotelen tijdens het werk en terug wegleggen, dat oxideert niet, waardoor het moeilijk gaat werken.
Ik heb ook eerst andere merken versleten, van die smerige bucht dat niet wil opzuigen, oxideert terwijl je erop staat te zien, stinkt e.d.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten