Chorrus effekt

Ik had een vraag over een (gitaar effekt). Een chorrus effekt zet een mono kanaal (gitaar) om naar een stereo uitgang en haalt er meestal ook een toon filter over.
Nu is mijn vraag: kan je van die Fase draaier (bij schema's) een soort chorrus maken??
Ik bedoel dat je de fase draaier 2x maakt en de 0°(1) op de 180°(2) en 0°(2) op 180°(1) aansluit.
Bij mijn weten zou je dan een gelijke uitgang hebben (stereo).
Of zou je 0°(1) op 180°(2) zou aansluiten en dan 180°(1) en 0°(2) als uitgang gebruiken? Ik vraag dit omdat 1 fase draaier niet een mooi geluid geeft (als chorrus). En voordat ik mijn versterker(s) opblaas met probeersels met 2 fase draaiers.
Heeft iemand een idee? of heeft iemand een simpel chorrus schema'tje??
Tnx

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Van een monosignaal een echt stereosignaal maken zal niet lukken. Wel kan je natuurlijk het monosignaal zowel op links als rechts aansluiten.

Die fasedraaier doet niets anders dan de fase 180 graden draaien, daar krijg je geen chorus effect mee.

Zoek nou gewoon eens met google. Daar krijg ik met de juiste steekwoorden toch al zo'n 362 hits.

[color=##0000cc]Marcel[/color]

Voor de duidelijkheid, als je het monosignaal aansluit op zowel links of rechts dan krijg je _geen_ stereosignaal maar gewoon mono.

Stereo krijg je alleen als het linkerkanaal afwijkt van het rechterkanaal.

Als je twee fasedraaiers bouwt en je sluit op beide ingangen je monosignaal aan, dan krijg je aan het einde geen stereosignaal maar 2 gelijke uitgangen die een 180 graden gedraaid signaal hebben in vergelijking tot de ingang. Het blijft dus mono...

Als je 1 fasedraaier maakt en die op het linkerkanaal aansluit (terwijl rechts gewoon zonder fasedraaier wordt aangesloten), dan krijg je 'psuedo-stereo'. Dan krijg je een soort nep-stereo-achtig signaal. (Het linkerkanaal wijkt van het rechterkanaal af!)

Persoonlijk vind ik dit zelf niet mooi klinken. Het geeft ongeveer hetzelfde geluid dat als je speakers verkeerd (uit fase) zijn aangesloten.

Maar ff over je gitaareffect wat je wilt maken: chorus krijg je niet met fasedraaing.

Het effectpendaal dat met fasedraaing werkt heet een Phaser. Bovendien wordt dan het signaal niet statisch 180 graden gedraaid, maar de draaing varieerd (met een LFO -> Low Frequenty Oscillator als modulator). Dan kun je ook de variatiesnelheid instellen etc.

Chorus werkt met ontstemming van het oorspronkelijke signaal. Ff een korte geschiedenis van het effect:

Acoustisch gezien zijn alle instrumenten niet gelijk gestemt. Daarom klinkt het, wanneer er meerdere eenzelfde instrumenten spelen, voller dan als er maar 1 instrument speelt.

Dit effect probeert men electronisch ondermeer met een chorus na te bootsen. Het choruseffect wekt dus de illusie op dat er 'meer' is.

Chorus ontstemt het ingangsignaal en telt het aan het einde op bij het ingangssignaal. Je krijgt dus Chorus = Origineel + Ontstemingseffect.

Zoals je misschien wel weet kan je op een choruspendaal instellen hoeveel ontstemming je wilt en hoe snel (LFO als modulator) je deze ontstemmingswaarde wilt varieren.

Helaas moet ik je mededelen dat choruspendaaltjes niet echt makkelijk zijn om te maken. Tenzij je een speciaal ic vind dat normaal in een commercieel pendaal wordt gebruikt.

Kijk je bijv. naar pendaaltjes zoals Tremolo en Phaser, dan zit daar veel minder electronica in dan in een chorus.

Schema's van choruspendaals heb ik voor je, maar simpel zijn ze niet.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op za 30-03-2002 11:09:10 schreef Laurens:

Kijk je bijv. naar pendaaltjes zoals Tremolo en Phaser, dan zit daar veel minder electronica in dan in een chorus.

Schema's van choruspendaals heb ik voor je, maar simpel zijn ze niet.

Dat Tremolo en Phaser minder werk zijn weet ik. Ik heb namenlijk mijn eigen Phaser "verzonnen" met inplaats van 8 to 10 trapjes 20 trapjes. En tremolo ja dat zit meestal al in versterkers.
Die schema's van chorrus pedaaltjes daar ben ik wel geintreseerd in. Ik weet niet of die schema's ook van merk pedalen zijn??
Als ze merkloos zijn maakt het mij niet uit welk je opstuurd. Zijn ze wel van merken, dan heb ik het liesft Boss of Vox (anderen mogen wel, maar liever niet). Boss CE- collectie heeft het beste geluid.
Je mag ze sturen naar driess94@dolfijn.nl, alvast bedankt.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op vr 29-03-2002 23:59:35 schreef Marcel:
Van een monosignaal een echt stereosignaal maken zal niet lukken. Wel kan je natuurlijk het monosignaal zowel op links als rechts aansluiten.

Die fasedraaier doet niets anders dan de fase 180 graden draaien, daar krijg je geen chorus effect mee.

Zoek nou gewoon eens met google. Daar krijg ik met de juiste steekwoorden toch al zo'n 362 hits.

[color=##0000cc]Marcel[/color]

wat zijn die woorden dan??

Moet je zoeken op 'Chorus schematic'. En dus niet op chorrus want het is chorus, met 1 'r'.

Kwam ik onderandere deze tegen:

http://www.lazyfinger.com/effects.htm
http://www.lazyfinger.com/pdf/chorus.pdf

Die laatste is wel leuk. Compleet met PCB layout, hoef je weinig meer aan te doen dus. Alleen ff printje maken, componenten kopen en solderen.

Op do 04-04-2002 20:56:09 schreef Laurens:
Moet je zoeken op 'Chorus schematic'. En dus niet op chorrus want het is chorus, met 1 'r'.

Kwam ik onderandere deze tegen:

http://www.lazyfinger.com/effects.htm
http://www.lazyfinger.com/pdf/chorus.pdf

Die laatste is wel leuk. Compleet met PCB layout, hoef je weinig meer aan te doen dus. Alleen ff printje maken, componenten kopen en solderen.

Ik wil nie lullig doen hoor, maar Chorrus is wel met 2 R'en. Als je een keer in de buurt van een muziek winkel ben moet je het maar vragen :) En over die PCB printjes, weet iemand een site waar je de PCB lay-out opstuurd en ze daar voor je etsen? tnx, mzll

Ik ben geen taalkundige, maar in het engels is het iig met 1 r. Google vind ook niets met chorrus, maar wel genoeg met chorus.

Marcel

Ik weet niet welke muziekzaak jou wijs heeft gemaakt dat chorus met 2 R'en is maar dat is volstrekt onjuist. Het is echt maar met 1 'R'.

PCB's laten maken door een fabriek is erg duur. Meestal willen ze niet eens een 'ruw' plaatje maar een ontwerp uit bijv. Ultiboard. Dat kunnen ze dan rechtstreeks in hun CNC-machine laden.

Ik maak printplaaten zelf, das veel goedkoper. Tis niet eens zo moeilijk.

Bedankt over je info over de PCB. Of ik heb me vies vergist of jullie hebben een ander woord voor jullie. Chorrus wordt uit gesproken als G-O-R-R-U-S-H. Niet als T-S-J-O-R-R-U-S wat refrein betekend.
Maarja ik zal wel ff kijke Mzll.:)

Ik heb iets gevonde wat net zo goed is :p Ik heb nu een Yamaha delay systeem. Je zet het directe gitaar geluid met een beetje delay op bv links en het gehele delay op rechts. Werkt perfect, maar ieder bedankt voor deze info.
En Laurens ik blijf toch wel geintreseerd :)