Voor de duidelijkheid, als je het monosignaal aansluit op zowel links of rechts dan krijg je _geen_ stereosignaal maar gewoon mono.
Stereo krijg je alleen als het linkerkanaal afwijkt van het rechterkanaal.
Als je twee fasedraaiers bouwt en je sluit op beide ingangen je monosignaal aan, dan krijg je aan het einde geen stereosignaal maar 2 gelijke uitgangen die een 180 graden gedraaid signaal hebben in vergelijking tot de ingang. Het blijft dus mono...
Als je 1 fasedraaier maakt en die op het linkerkanaal aansluit (terwijl rechts gewoon zonder fasedraaier wordt aangesloten), dan krijg je 'psuedo-stereo'. Dan krijg je een soort nep-stereo-achtig signaal. (Het linkerkanaal wijkt van het rechterkanaal af!)
Persoonlijk vind ik dit zelf niet mooi klinken. Het geeft ongeveer hetzelfde geluid dat als je speakers verkeerd (uit fase) zijn aangesloten.
Maar ff over je gitaareffect wat je wilt maken: chorus krijg je niet met fasedraaing.
Het effectpendaal dat met fasedraaing werkt heet een Phaser. Bovendien wordt dan het signaal niet statisch 180 graden gedraaid, maar de draaing varieerd (met een LFO -> Low Frequenty Oscillator als modulator). Dan kun je ook de variatiesnelheid instellen etc.
Chorus werkt met ontstemming van het oorspronkelijke signaal. Ff een korte geschiedenis van het effect:
Acoustisch gezien zijn alle instrumenten niet gelijk gestemt. Daarom klinkt het, wanneer er meerdere eenzelfde instrumenten spelen, voller dan als er maar 1 instrument speelt.
Dit effect probeert men electronisch ondermeer met een chorus na te bootsen. Het choruseffect wekt dus de illusie op dat er 'meer' is.
Chorus ontstemt het ingangsignaal en telt het aan het einde op bij het ingangssignaal. Je krijgt dus Chorus = Origineel + Ontstemingseffect.
Zoals je misschien wel weet kan je op een choruspendaal instellen hoeveel ontstemming je wilt en hoe snel (LFO als modulator) je deze ontstemmingswaarde wilt varieren.
Helaas moet ik je mededelen dat choruspendaaltjes niet echt makkelijk zijn om te maken. Tenzij je een speciaal ic vind dat normaal in een commercieel pendaal wordt gebruikt.
Kijk je bijv. naar pendaaltjes zoals Tremolo en Phaser, dan zit daar veel minder electronica in dan in een chorus.
Schema's van choruspendaals heb ik voor je, maar simpel zijn ze niet.