Waterpomp vaatwasser vervangen

Bij mijn ouders is de waterpomp van de vaatwasser kapot. Het ding is 10 jaar oud. Heeft het nog zin om het te vervangen en is dit een grote klus? Het gaat om een inbouwvaatwasser van Pelgrim (GVW 755). Iemand enige ervaring met dit soort klussen? Wasmachines heb ik al regelmatig kunnen repareren maar een vaatwasser nog nooit.

The best way tune up a VW Golf is 9.8 m/s^2
Shiptronic

Overleden

vroeger veel pelgrim gemaakt, weet niet welk type nr.

pomp zat toen achter het plint rechts onder, bajonet sluiting, pomp 1/4 slag draaeine en uitnemen.

simpel klusje , nieuwe pomp geschat +/- 50,-- €

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een waterpomp vervangen is niet echt een grote klus maar wel een dure.
Ik heb de mijne (Siemens) eens willen vervangen wegens een lek aan de mechanische dichting van het pomphuis.
Een nieuwe kostte 6j geleden >250 euro compleet, dat was mij toen al teveel omdat de vaatwas al +-10j oud was.
Men stelde dan voor, als ik het zag zitten , om enkele het pomphuis (zonder motor) te vervangen...prijs 75 euro.
Dat "risico" heb ik toen wel genomen en terzelfde tijde ook de lagers van de motor vervangen, ze draait nu nog altijd.

@Shiptronic, 50 € lijkt mij een koopje voor zo'n pomp, ben niet op de hoogte van prijzen maar dat lijkt mij zeer goedkoop.

LDmicro user.

mocht intresse hebben in de pomp neem dan even contact op via mail.

wij hebben op de zaak deze pompen tweedehands. Nieuw is niet aan te komen of erg duur +/- 300 euro.

vervangen stelt geen zak voor.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Turbokeu

Golden Member

Let op: In de meeste, zoniet alle, vaatwasmachines worden er twee pompen gebruikt:
- De (grotere en dure) circulatiepomp die het in de kuip aanwezige water met kracht naar de onder-en bovensproeier stuwt.
- De (kleinere) 50 à 100W afvoerpomp die het vervuilde/gebruikte water na elke cyclus (voorwas, hoofdwas, spoeling, ...) naar de afvoer pompt.
Deze pomp is identiek aan de types die in wasmachines gebruikt worden.

De circulatiepomp bestaat uit een krachtige (+-1pk) motor en een pomphuis.
Na een aantal jaren gebruik gebeurt het courant dat de dichting tussen motor en pomphuis versleten is en dus lekt.
Indien het lek op tijd geconstateerd wordt volstaat een kitje (waaronder dichting + pompschroef) om het probleem te verhelpen.
Indien het lek pas na langere tijd ontdekt wordt is er meestal al schade aan de kogellagers van de motor (ik heb zelfs dikwijls meegemaakt dat ook de motoras zover aangetast/geroest dat er geen nieuwe pompschroef meer op paste.
Dan is het natuurlijk einde oefening en helpt alleen vervangen van de hele motor).

Vervangen van de kogellagers wordt door 'merk'technici niet toegepast (bestaat meestal zelfs niet als beschikbaar vervangonderdeel voor de vaatwasser).
Als knutselaar kan je dit natuurlijk wel als je de juiste lagers hebt kunnen vinden.

Edit: Herinnerde me het Nederlandse woord voor "pompe de vidange" (=afvoerpomp) niet meer, dus met deze gecorrigeerd.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Indien het lek pas na langere tijd ontdekt wordt is er meestal al schade aan de kogellagers van de motor

Ik heb dit reeds na 4 jaar gehad met een Zanussi inbouwding.

Maar in Brugge is er een winkel waar je allerlei stukken voor huishoudapparatuur kan kopen. En die verkoper zei me dat voor Zanussi, Zanker, AEG en al die gelijklopende merken, steeds diezelfde drukpomp wordt gebruikt. Voor slechts 100 euro heb ik er een nieuwe ingezet; Dat was inderdaad heel makkelijk te fixen.

When all else fails, there is always my big hammer...
Shiptronic

Overleden

ok welke Pomp? zat te denken aan de afvoerpomp.
maar je hebt idd. ook nog de omwals pomp , die zal ook wat duurder zijn.

Turbokeu

Golden Member

Op 26 mei 2008 15:42:59 schreef steve c:
[...]
Ik heb dit reeds na 4 jaar gehad met een Zanussi inbouwding.

Zanussi is een Italiaans 'low budget' merk, dus dat verwondert me totaal niet.

Maar in Brugge is er een winkel waar je allerlei stukken voor huishoudapparatuur kan kopen. En die verkoper zei me dat voor Zanussi, Zanker, AEG en al die gelijklopende merken, steeds diezelfde drukpomp wordt gebruikt. Voor slechts 100 euro heb ik er een nieuwe ingezet; Dat was inderdaad heel makkelijk te fixen.

Haha, dat verwondert me ook niet.
Ten tijde van mijn loopbaan als huishoudtechnicus bij Bosch (1976-1979) hoorde ik dat Bosch een fabriek (te Gingen, in Duitsland) met montageband voor vaatwasmachines had opgezet waar een 40-tal verschillende merken vaatwasmachines uitrolden (meestal was enkel het voorpaneel/logo verschillend volgens het type van geproduceerde machine...)

Edit: Ik wil hierbij niet zeggen dat een Indesit vaatwasser van pakweg 350 Euro hetzelfde is als een Miele van 1000 Euro, of uit dezelfde fabriek rolt.
Kwaliteit betaal je (meestal niet proportioneel).

Ik heb tot in de jaren '90 een Miele vaatwasser gehad (gekocht door mijn schoonouders in 1975 voor +/650 Euro).
Toestel had misschien nu nog gewerkt indien mijn schoonmoeder toen in een zatte bui niet op de open deur was gaan zitten...;)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 26 mei 2008 17:40:45 (19%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 26 mei 2008 17:30:00 schreef Turbokeu:
.....Ik wil hierbij niet zeggen dat een Indesit vaatwasser van pakweg 350 Euro hetzelfde is als een Miele van 1000 Euro, of uit dezelfde fabriek rolt.
Kwaliteit betaal je (meestal niet proportioneel).
......

Misschien even offtopic maar ik heb nog nooit zoveel problemen gehad als met een Miele vaatwasser.
Na 1 jaar gilde de omwalspomp als een speenvarken. Volgens de monteur kwam dat doordat we teveel afwasmiddel gebruikte. Terwijl we gewoon de door de fabrikant aangegeven hoeveelheid gebruikte (1 tab per beurt).
Verder gebeurt het regelmatig dat de machine zijn wasbeurt niet afmaakt, of (nog veel erger) in een oneindige lus komt. UIteraard kiomen we hier pas s'morgens achter als we weer opstaan de vaatwasser nog steeds aan het lopen is (van 11u s'avonds) Miele servicemonteur is hier kind aan huis (we hebben al eens een bed aangeboden) alle electronica vervangen en nog steeds dezelfde klacht.
Nu zijn is de verlengde garantie (10 jaar) afgelopen en bij de eerste echte storing vliegt dat ding eruit.

Dus verhouding prijs/kwaliteit is volgend mij een utopie.

Nieuwe Miele vaatwasser en droger, die bovenrand vrij snel gebarsten. Van de droger is de knop al afgebroken. Ja, zeker hun geld waard :)

In antwoord op de originele vraag: een afvoerpomp vervangen (als het water niet meer wegloopt) is niet zo moeilijk en niet zo duur. Meestal kan je die pompjes vrij goedkoop "alternatief" krijgen. Bovendien is de oorzaak van het niet-wegpompen vaak gewoon een stukje glas oid dat de pomp blokkeert, en na wegname van de oorzaak draait ze terug.

Als het een circulatiepomp is - zoals gezegd: meestal veel te duur om de moeite te zijn.

Wat Miele betreft: elk merk heeft zijn "maandagse" machines. Daarvoor dient de tweejarige waarborg in eerste instantie, en daarna kan je je altijd nog tot je verdeler of hun consumentendienst wenden voor een tussenkomst (al lukt dat ook niet altijd). Ik kan - als technicus 'alle merken' - wel met 100% zekerheid zeggen dat Miele op gebied van witgoed qua degelijkheid zeker koploper is, zowel qua service-vriendelijkheid (eens je de toestellen een beetje kent) als qua degelijkheid van onderdelen.
Ik kom erg vaak klanten tegen die denken dat een wasmachien van 400€ "ook wel 10 jaar zal meegaan", wel, dat doen ze dus echt nièt. Terwijl de Mieles toch erg vaak hun belofte van 15 à 20 jaar wassen zonder noemenswaardige problemen waar maken.
Alle andere merken (Bosch/Siemens/Neff, AEG/Electrolux/Zanussi,...) zijn op korte tijd allemaal héél veel van hun kwaliteit verloren om de prijzen te laten zakken.

hobby-ist

Honourable Member

Als je via internet (en alle hulp hier) niet aan een pomp kunt komen, haal je gewoon de oude pomp eruit, en installeert een andere pomp uit een andere tweedehands vaatwasser. Ben je handig?
Misschien een paar extra motorsteuntjes maken zodat de handel goed vast zit etc. altijd weer leuk als je het hele zaakje weer hebt gemaakt voor tien euro ofzo, en wat oude spareparts.

Toch zit vaak gewoon de motor vast door een tandenstoker ofzo. Ik heb nog NOOIT een vaatwasser gehad met een defecte turbopomp. Altijd die kleine pomp die het vuile water wegpompt. Dit kwam dan doordat er water over de motor had gelekt, en de zooi was weggeroest en vastzat.

Pelgrim is volgens mij gelijk aan ATAG, wat een ZEER goed merk is.

Ga eerst maar eens kijken of de pomp werkelijk defects is.
We horen er nog wel wat van.

We zijn hier trouwens dol op foto's!

Er ist wieder da...
Turbokeu

Golden Member

Op 26 mei 2008 19:48:18 schreef driessens_nl:
[...]
Misschien even offtopic maar ik heb nog nooit zoveel problemen gehad als met een Miele vaatwasser.

Zoals Stefaan zegt: Maandagse machines vind je in alle merken.

Ik heb voor mijn firma in 2003 drie Citroën C5 exclusive 2.2D aangekocht (met full options, aankoopprijs/stuk 32.000 Euro).
Van de 3 werden er 2 op dezelfde dag gefabriceerd (serienummers volgen elkaar op).
Twee hebben nooit problemen gehad, de mijne heeft continu problemen met sensoren die vals alarm geven, GPS/telefoon/radio waarvan de koelfan gilt, kleurenLCD waarvan de backlight het al tweemaal begeven heeft, elektrische ramen die blokkeren, irritante trilgeluiden in dashboard en deuren, ABS/hydropneumatische vering die regelmatig de kluts kwijt raakt, HID lampen die springen, achterspoiler op kofferdeksel die steeds loskomt...

Dus verhouding prijs/kwaliteit is volgend mij een utopie.

Die is er wel degelijk, maar niet proportioneel met de betaalde prijs.
Je moet maar de kwaliteit van de gebruikte materialen/onderdelen tussen witgoed van Duitse en Spaans/Italiaanse makelij eens vergelijken (en ja, de meeste goede/bekende/dure witgoedmerken laten hun instapgamma in Spanje/Italië fabriceren).

Op 26 mei 2008 22:47:49 schreef hobby-ist:
Als je via internet (en alle hulp hier) niet aan een pomp kunt komen, haal je gewoon de oude pomp eruit, en installeert een andere pomp uit een andere tweedehands vaatwasser. Ben je handig?
Misschien een paar extra motorsteuntjes maken zodat de handel goed vast zit etc. altijd weer leuk als je het hele zaakje weer hebt gemaakt voor tien euro ofzo, en wat oude spareparts.

Toch zit vaak gewoon de motor vast door een tandenstoker ofzo. Ik heb nog NOOIT een vaatwasser gehad met een defecte turbopomp. Altijd die kleine pomp die het vuile water wegpompt. Dit kwam dan doordat er water over de motor had gelekt, en de zooi was weggeroest en vastzat.

Ga eerst maar eens kijken of de pomp werkelijk defects is.
We horen er nog wel wat van.

We zijn hier trouwens dol op foto's!

beide uit de bosch stal en beide machine`s zijn in mijn ervaring slecht.

veel kappote spoel/turbo pompen(is een bosch kwaaltje)

Op 26 mei 2008 22:47:49 schreef hobby-ist:
Ik heb nog NOOIT een vaatwasser gehad met een defecte turbopomp. Altijd die kleine pomp die het vuile water wegpompt. Dit kwam dan doordat er water over de motor had gelekt, en de zooi was weggeroest en vastzat.

Sorry dat ik even lach, voor zover ik weet heeft ATAG nog nooit zèlf een vaatwasser gemaakt. Het enige wat atag zelf 'zou' maken zijn hun inductiekookplaten, al de rest komt van andere merken, met een atag-labeltje op. Als Atag dus per ongeluk eens een goed toestel heeft, is dat te wijten aan de toeleverancier.

Kapotte circulatiepompen vallen helaas vrij vaak voor op goeikope vaatwassers, de roulementjes lopen vast, ofwel omdat het brol-roulementjes zijn ofwel omdat de dichtingen waardeloos zijn en de boel oproest. Je kan proberen die roulementen apart te vervangen maar meestal is dat een hopeloze zaak.

Op 27 mei 2008 09:12:04 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]

Sorry dat ik even lach, voor zover ik weet heeft ATAG nog nooit zèlf een vaatwasser gemaakt. Het enige wat atag zelf 'zou' maken zijn hun inductiekookplaten, al de rest komt van andere merken, met een atag-labeltje op. Als Atag dus per ongeluk eens een goed toestel heeft, is dat te wijten aan de toeleverancier.

Kapotte circulatiepompen vallen helaas vrij vaak voor op goeikope vaatwassers, de roulementjes lopen vast, ofwel omdat het brol-roulementjes zijn ofwel omdat de dichtingen waardeloos zijn en de boel oproest. Je kan proberen die roulementen apart te vervangen maar meestal is dat een hopeloze zaak.

ik lach mee!!

het zijn inderdaad 9 van de 10 keer de keering van de spoelmotor/turbo pomp.

hobby-ist

Honourable Member

weer wat geleerd.
Wist niet dat ATAG zijn vaatwassers inkocht. Hoor je vaker tegenwoordig die praktijken.
Bagger inkopen, en er een "mooi-merk-plaatje" oplijmen.
Je weet gewoon niet meer wat je koopt.

Er ist wieder da...

Nou nou...bij EWE tel weten ze ook wel wat storingen zijn... :-(

Enfin...we zijn weer online...bij deze hartelijk dank voor alle nuttige bijdragen. De afvoerpomp is inmiddels besteld en zit inderdaad met een bajonetsluiting vast...zal allemaal wel lukken...

Nogmaals dank iedereen!!

:-)

p.s. Ik was enigzins onduidelijk...het ging inderdaad om de afvoerpomp en niet om de circulatiepomp.

[Bericht gewijzigd door Rokossovski op dinsdag 27 mei 2008 20:28:55 (15%)

Op 26 mei 2008 11:33:09 schreef shiptronic:
vroeger veel pelgrim gemaakt, weet niet welk type nr.

pomp zat toen achter het plint rechts onder, bajonet sluiting, pomp 1/4 slag draaeine en uitnemen.

simpel klusje , nieuwe pomp geschat +/- 50,-- €

Pomp kost 29,95 inc BTW bij de Handyman (in dit geval Veendam)

Shiptronic

Overleden

ha ha , lager's eruitgerot zeker ? :)

(die "blikken" veertjes)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 27 mei 2008 21:12:42 (27%)

hobby-ist

Honourable Member

29,95 ?
Nou, daar valt overheen te komen.
Nu nog een uurtje sleutelen en draaien maar.

Er ist wieder da...
Shiptronic

Overleden

ik dacht al , zal het hoog aan houden, heb je een meevaller :)

apparaat staat er ook om bekend dat het front eraf brand, ookzaak is de klok, controleer de stekker op slechte contacten

Ik weet nog niet wat er exact aan de hand is...Ik woon zelf in Duitsland en moet er nog langs...zal ergens begin volgende week worden...

De bevindingen post ik uiteraard nog... ;-)

trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs

Rokossovski, vooraleer je de pomp bestelt, afhaalt en betaalt: demonteer eerst de oude (als je dat nog niet gedaan hebt). In 75% van de gevallen is de oorzaak een stukje glas, een tandenstoker, harde maïskorrels,... en eens die verwijderd zijn kan het zijn dat die pomp terug werkt. Dat is een stuk goedkoper ;-)
Bovendien, als je de oude meeneemt naar die Handyman kan je ineens controleren of de bajonet-aansluiting wel degelijk dezelfde is (ik ben al 3 verschillende systemen tegengekomen), anders kan je nog eens terugrijden als het niet past...