Waterpomp vaatwasser vervangen

Arco

Special Member

Vaak zijn vooral de wat goedkopere afvoerpompen van een bedenkelijke kwaliteit. Heb in het verleden enkele malen een moeten vervangen omdat 'ie lekte. De waterkeerring om de as lekte. Niet omdat die (kunststof) keerring versleten was, maar omdat de metalen as was ingesleten!... Toch wel bedenkelijk als de metalen as veel harder slijt als de keerring...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank nog voor de overige reacties. Heb de pomp gisteren kunnen vervangen. Dat vervangen op zich is nog geen twee minuten werk. Het grootste probleem was het naar voren halen van de vaatwasser aangezien het een inbouwmodel is. Het zat erg vast tussen de kastjes ingeklemt en heb het naar voren kunnen trekken door een touw achter de achterste pootje langs te halen. Na een ferme ruk kon ik het ding eindelijk helemaal er tussen uittrekken. Uiteraard staat zo'n ding dan ook nog eens op blokjes. Het terugschuiven heb ik opgelost door twee planken (op gelijke hoogte met de bestaande keukenvloer) in de lengte er onder te leggen.

De pomp van de Handyman was geen probleem. Het was exact hetzelfde model als wat er ook in zat en ook de bajonetsluiting was goed.

Van de oude pomp was domweg de rotor vastgeroest, waarschijnlijk door een eerdere lekkage. Ik vond het sproei/zeef en afvoer -deel niet echt geweldig zitten en heb deze losgeschroeft en opnieuw gemonteerd. Het rubber zelf was verde nog in orde.

Heb het twee maal buiten de kastjes laten proefdraaien kon er verder niets bijzonders aan ontdekken.

Hup terug tussen de kastjes...moeder weer blij...ik ook :-)

Thnx iedereen!

The best way tune up a VW Golf is 9.8 m/s^2
hobby-ist

Honourable Member

Meestal resulteert het loshalen van een rubber dat er hierna een lekkage optreedt. Vaak wordt de rubber dan vervangen.

Er ist wieder da...

Ik ben bezig met een reparatie van een Siemens circulatiepomp van de vaatwasser. Ik wilde even mededelen dat je op youtube een filmpje kunt vinden hoe je een bosch vaatwasser circulatiepomp kunt repareren, dit heeft me zelf erg geholpen om de klus aan te vangen.
Verder kwam ik er ook achter dat na demontage van de bewuste circulatiepomp dat de pomp afdichtingsring was versleten en dat de waaierhelft was losgelubberd.
Om dit te verhelpen heb ik de standaard reparatieset besteld bij een onderdelenhuis, prijs €74.
Om zeker te zijn dat de electromotor nog in goede conditie was heb ik hem om mijn werkbank aangesloten op de 2 aansluitstekkertjes, waar ik tijdens het demontage proces een foto van had gemaakt met m'n mobieltje. Het bleek dat het kogellager aan de pompkant van de electromotor was uitgelopen en lawaai maakte, een gierend geluid.
Ik heb de electromotor uit elkaar gehaald, door de 2 torck bouten te verwijderen, even van te voren met verf de pasdelen markeren. Het kan zijn dat je omdat het lager aan de pomphuiskant wat roest vertoont, je de schroefas van de electromotor even op de kop moet tikken met een lichte hamer om hem uit het lager te kunnen verwijderen.
Het kager is van het type 608Z, koolstofstaal (het is magnetisch dus het is niet van rvs), 22 mm diameter, 8 mm asgat en 7 mm dikte. Je kunt dit voor €2 online bestellen bij de webwinkel van Neita lagertechniek in Utrecht. Het is het stofdichte type.

the best companies in the world do their basics very well