Dank nog voor de overige reacties. Heb de pomp gisteren kunnen vervangen. Dat vervangen op zich is nog geen twee minuten werk. Het grootste probleem was het naar voren halen van de vaatwasser aangezien het een inbouwmodel is. Het zat erg vast tussen de kastjes ingeklemt en heb het naar voren kunnen trekken door een touw achter de achterste pootje langs te halen. Na een ferme ruk kon ik het ding eindelijk helemaal er tussen uittrekken. Uiteraard staat zo'n ding dan ook nog eens op blokjes. Het terugschuiven heb ik opgelost door twee planken (op gelijke hoogte met de bestaande keukenvloer) in de lengte er onder te leggen.
De pomp van de Handyman was geen probleem. Het was exact hetzelfde model als wat er ook in zat en ook de bajonetsluiting was goed.
Van de oude pomp was domweg de rotor vastgeroest, waarschijnlijk door een eerdere lekkage. Ik vond het sproei/zeef en afvoer -deel niet echt geweldig zitten en heb deze losgeschroeft en opnieuw gemonteerd. Het rubber zelf was verde nog in orde.
Heb het twee maal buiten de kastjes laten proefdraaien kon er verder niets bijzonders aan ontdekken.
Hup terug tussen de kastjes...moeder weer blij...ik ook 
Thnx iedereen!