Nieuw project aanvangen

bprosman

Golden Member

Ik ken genoeg mensen die met een heleboel regeltjes, schema's, technische specificaties en weet ik wat nog steeds een enorme berg spaghetti kunnen schrijven,

Klopt maar ik blijf bij het feit dat het gemakkelijker is gestructureerd werken tijdelijk los te laten om zo af en toe "meters te maken" dan iemand die zn hele leven ongestructureerd bezig is te laten documenteren.

Dat deden ze dus niet dus ik heb net een nieuwe baas die ontzettend blij is

*slaat een kruisje voor diegene die je oude project over moet nemen*

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op 11 juni 2008 13:44:34 (19%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@GJ:
Lekker veel strucktuur, dat werkt voor anderen maar ook voor jezelf lekkerder dan een spinneweb/wirwar boel:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Voor zij die een digitale voorbereiding maken, kunnen jullie eens een voorbeeld posten?

bprosman

Golden Member

Ik kan je om copyright redenen helaas geen document posten maar hier staat een link die aardig gestructureerd te werk gaat :

http://www.airborn.com.au/method/index.html
http://www.airborn.com.au/spec/index.html

Groeten , Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb maar gaat het om een bepaalt soort project of is het meer in het algemeen? Een printje voor de hobby vereist toch een wat andere aanpak dan een komplete machine.

Overigens ben je bij die machine (bij bedrijfsmatig gebruik) zelfs verplicht om uitgebreid te documenteren.

Henry S.

Moderator

-hersenscheten, ontstaan op de meest vreemde momenten, ook in het kleinste kamertje ;)
-kladje met eisen
-veel bestaat al dus het archief door en online zoeken, zoeken, en zoeken
-bestaande ontwerpen vergelijken indien aanwezig, anders 'from scratch'.
-datasheets doorneuzen, en meteen controleren op beschikbaarheid.
-ruwe tekening op papier
-indien nodig de eerste bestellingen
-breadboarden of op gaatjesprint ideen uitwerken
-tekening aanpassen tot het aan de eisen voldoet (of op de plank gooien wegens tijdgebrek/onvolkomenheden, de hersenscheten werken door dus vaak later een vervolg)
-eventuele bestellingen plaatsen
-net schema + layout (als het de moeite waard is natuurlijk)
-daarbij aan de behuizing denkend!
-print(en) bouwen & testen
-eventueel finetunen
-inbouwen, gebruiken
-en vervolgens weer die verrekte hersenscheten... versie 2... (of niet ;)).
-Documentie: Alle aantekeningen bij elkaar in een map houden, maar dat blijft er vaak bij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 juni 2008 18:01:28 schreef GJ_:
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb maar gaat het om een bepaalt soort project of is het meer in het algemeen? Een printje voor de hobby vereist toch een wat andere aanpak dan een komplete machine.

Overigens ben je bij die machine (bij bedrijfsmatig gebruik) zelfs verplicht om uitgebreid te documenteren.

Meer in het algemeen, geen hobbyprintje..

ik pas over het algemeen voor projecten 2 manieren toe, een is die zoals henry zo'n beetje beschrijft, eerst alles bedenken, vervolgens ontwerpen, testen, uiteindelijke ontwerp maken, onderdelen bestellen e.d. en dat maken. Echter, als je niet de tijd of het geld hebt om de meest geschikte onderdelen te kopen pas ik een andere methode doe, de engelse "wing it" methode :). Daarbij bedenk ik iets, vervolgens loop ik 1 van mijn werkplekken binnen, zoek geschikte dingen uit en begin met bouwen, stukje bij beetje. Soms ontkom je er dan niet aan om iets te kopen, maar met creatief denken kom je ver.
Uiteindelijk staat er dan iets wat jij hebt gemaakt, enigzins aan je eisen voldoet en werkt. Veelal zien je eerste projecten er niet zo best uit en zullen misschien niet eens (goed) werken, maar naarmate je verder komt zul je beter worden en gaat het er steeds beter uitzien. Echter is dit "on the fly" maken van projecten niet echt geschikt voor iets buiten hobbymatige dingen, en als je wat meer geld hebt is het beter om alles van tevoren te ontwerpen.

Overigens is het wel ontzettend leerzaam en erg leuk :).

Take a parachute, and jump!
GJ_

Moderator

In het geval van een eenvoudige machine:
1)met alle partijen bekijken wat het doel van de machine is
2)een grof plan maken (met de bijbehorende calculatie en planning)
3)samen met de WTB mensen een uitgewerkt plan maken:
-hoeveel initiatoren
-actuatoren
-enz
-en uiteraard de exacte werking min of meer vastleggen.
-veiligheid, voorschotje op TDC, wie gaat de CE verklaring ondertekenen enz.

vanaf hier zijn er twee parallele processen: ET en WTB waarbij uiteraard veel overleg is (dagelijk met veel koffie)

ET:
4)schakelkast enigineeren
5)schema's tekenen
6)materiaal bestellen (sommige delen al eerder ivm levertijden)
7)bouwen
8)programmeren

WTB:
4)engineering
5)tekenen (3D)
6)materiaal bestellen
7)fabricage
8)montage

Hier zit je zo'n beetje op het punt dat e.e.a weer samen gaat vallen

9)aansluiten
10)proefdraaien
11)aanpassen/wijzigen
12)de nog onbehandelde delen coaten, hardverchromen, veiligheidsvoorzieningen monteren enz

13)installatie bij de klant
14)opstarten

intussen moeten de manuals en de rest van de documentatie natuurlijk wel op orde zijn, evenals de CE verklaring (als dit nodig is tenminste)

15)opleveren

Ik vind het "on the fly" maken (voor hobby werk) veel leuker dan alles netjes te doen. Vooral het gebruiken van de onderdelen die je toevallig voorhanden hebt, maken het een uitdaging. Soms ga ik zover dat ik zelfs de weerstandjes van een sloop print soldeer, zodat een klein projectje echt helemaal uit gerecyclede onderdelen bestaat, terwijl ik de benodigde weerstanden gewoon nieuw op de schap heb liggen.

Dat vind ik gewoon veel leuker dan ontwerpen, tekenen, etsen, onderdelen bestellen en zo. Je kunt dan ook nog veel gemakkelijker iets aanpassen als dat nodig is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Dat gebeurt hier bij hobbyprojectjes net zo. En dat kun je aan het eindresultaat meestal wel zien ook :)

free_electron

Silicon Member

in volgorde

1) pen en papier.
2) I/O , connectoren , protectie ,
3) raming van 'voeding' budget : hoeveel watts
4) user interface ( display en user input :toetsen , encoders etc).
5) memory benodigdheden.
6) cpu / fpga
7) tune de digitale voeding in. ( ga op zoek naar datasheets voor bruikbare switchers . je hebt digitaal achter de rug )
8) tijd voor analoog ...
9) tune de analoge voeding in

hier gekomen heb je alle datasheets van alles wat je gaat gebruiken.
schematic editor opstarten en tekenen maar.
het echte designwerk gebeurt tijdens schematic entry.
ik krijg de beste ideeen terwijl ik met het schema van een bepaald blok bezig ben. schema tekenen is rustgevend voor mij. ik denk helderst op dat moment.
ditto voor pcb layout.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Okay,

bedankt voor de reacties; ik ben odt ad slag met MS Visio en MS Word. Ik post later wel eens wat!

edit:

Eerste poging van een blokschema voor 't nieuw project:

http://users.pandora.be/chs/Temp/Blokschema_1st.pdf

[Bericht gewijzigd door Tech_Makes_Sense op 17 juni 2008 15:54:17 (37%)]