Nieuw project aanvangen

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Dat is bij ieder project toch anders.
In ieder geval moet je beginnen met je probleem. Wat wil ik maken?
Als het een project is waar je een microcontroller voor nodig hebt dan zou ik altijd beginnen met een flowchart.

Dan is het ontwerp tijd!:D schema's maken, googlen naar schema's, datasheets lezen en simuleren.

Eindontwerp testen (breadboard/testprint).
En dan je eindprint en evt inbouwen.

Het ligt vooral aan de complexiteit van het project en je eigen kennis en ervaring. Voor een simpel schakelingetje op een experimenteerboard teken ik met de hand even een schema, en de layout komt wel goed terwijl ik aan het solderen ben.

Flowcharts voor software teken ik eigenlijk nooit, ik heb de grote lijnen in m'n hoofd en de details werk ik uit terwijl ik de code aan het schrijven ben. Verder werk ik veel met textfiles met ongeordende gedachtes en aantekeningen.

Als je nog niet zoveel ervaring hebt, is het beter om iets meer structuur aan te brengen, voordat je begint met de implementatie. Eerst onderzoek doen, schema's en flowcharts tekenen, proberen op breadboard of iets dergelijks, en dan pas een print gaan tekenen en maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

-ik noteer wat het moet doen
-welke gebruiker interface er moet zijn
-welke ingangen en uitgangen er moeten zijn
-ik verdeel het probleem in basisblokken
-ik gebruik openoffice draw voor eens een flowchart of blokschema te tekenen, dit is een goed, gratis, gebruiksvriendelijk en veelzijdig tekenprogramma.
-als het schema zo ongeveer in orde bouw je eens een prototype
-ik test zowat in de meeste gevallen de opbouwende deelschakelingen appart
-maak verbeteringen door baantjes door te knippen, om te leiden, een tweede printje met verbetering er tussen te brengen, enzovoort tot je het gewenste resultaat hebt
-als uw prototype op punt staat en uitvoerig getest is, teken je de definitieve schema's en printen met alle wijzigingen er in vervat

Als er me nog wat invalt, zal ik het erbij zetten.

beperk verder zo veel mogelijk het gebruik van simulatieprogramma's waar je kan en werk in plaats daarvan zoveel mogelijk op experimenteerprinten, breadboards, gaatjesprinten en meet echte elektronische signalen.

Simulatieprogramma's geven nooit een 100% waarheidsgetrouw beeld van de realiteit.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ik hang vooral ook de KIF methode aan.

Of ik begin met een brainstorm, veel datasheet lezen als er een speciale functie IC nodig is en dan gewoon onderdelen op een breadboard prikken.
Op internet wat principe schakelingen opzoeken in datasheets indien nodig en on-the-fly de software voor bijv. een pic inmekaar bakken.

Software flowcharts ben ik nog nooit aan toe gekomen voor microcontroller projectjes.

Waar GJ een sterk punt heeft t.a.v. bijvoorbeeld PLC toepassingen, moeten we ons realiseren dat er een groot verschil is met professionele electronica en hobbywerk.
Bij mij komen veel projecten ook niet helemaal af bijvoorbeeld...(of blijven on-ingebouwd) dat gaat professioneel ook ff niet lukken zegmaar.

Ik ben al 15 jaar C/C++ programmeur en maak behoorlijk gestructureerde programma's waar ik aan de oudste al 14 jaar gewerkt heb. Klanten uitbreidingen, nieuwe protocollen; het houdt nooit op. Ik heb echter nog nooit een flowchart gemaakt buiten dan tijdens mijn opleiding omdat het moest en toen heb ik ook eerst het programma geschreven en toen de flowchart gemaakt, moest natuurlijk andersom. Kreeg wel het compliment dat mijn programma precies deed wat er in de flowchart stond en een 9 als eindcijfer ;-)

Als ik van mijn programma (die van 14 jaar) flowcharts moest gaan maken werden dat er vele tienduizenden. Daarbij is het een behoorlijk dynamisch geheel met threads/multitasking enzo, maak daar maar eens een flowchart van.

Kwa elektronica ga ik ook lekker experimenteren, breadboard meeps en als ik klaar ben en het werkt maak ik er een print voor. Het moet wel hobby blijven...

Henry S.

Moderator

-hersenscheten, ontstaan op de meest vreemde momenten, ook in het kleinste kamertje ;)
-kladje met eisen
-veel bestaat al dus het archief door en online zoeken, zoeken, en zoeken
-bestaande ontwerpen vergelijken indien aanwezig, anders 'from scratch'.
-datasheets doorneuzen, en meteen controleren op beschikbaarheid.
-ruwe tekening op papier
-indien nodig de eerste bestellingen
-breadboarden of op gaatjesprint ideen uitwerken
-tekening aanpassen tot het aan de eisen voldoet (of op de plank gooien wegens tijdgebrek/onvolkomenheden, de hersenscheten werken door dus vaak later een vervolg)
-eventuele bestellingen plaatsen
-net schema + layout (als het de moeite waard is natuurlijk)
-daarbij aan de behuizing denkend!
-print(en) bouwen & testen
-eventueel finetunen
-inbouwen, gebruiken
-en vervolgens weer die verrekte hersenscheten... versie 2... (of niet ;)).
-Documentie: Alle aantekeningen bij elkaar in een map houden, maar dat blijft er vaak bij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.