Jvc receiver heeft kuren

Beste mensen ik heb een probleem met mijn Jcv RX-ES1 home theater receiver.

Tijdens het beluisteren van gewoon radio viel ineens de receiver op stand-by.
Sindsdien doet hij bijna niks meer.
Als ik op power druk dan hoor ik de voedingsrelais schakelen en het rode ledje gaat uit en de neon vooraan gaat branden.

Dit is normaal maarrrrr........het display blijft uit en ook geen geluid. en na 5 seconden springt hij weer op stand-by.

hij schakeld dus alleen..heb al eens eerder iets derglijks gehad toen lag de eindtrap eruit.... iemand enig idee waar ik eens zou moeten zoeken.

Henry S.

Moderator

De eindtrap, de voeding, etc.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

even een kleine update, op de voedingsprint zitten 2 zekeringen 1 van 500mA en 1 van 1,6A de laatste lag eruit.
Deze net vervangen door een 2A (had niet anders) en deze lag er ook meteen uit.

Nu even de voeding los leggen en dan zien wat hij doet maar vermoed dat het i.d.d. de eindtrap is......

hoe kan ik dit het makkelijkste testen?
tis nog zo'n bagger plat ding ook, dus een hel om te demonteren.

Het komt wel eens vaker naar voren hier, een geplofte zekering is niet de oorzaak van de storing maar het gevolg van.
Het zomaar vervangen (ook nog door een zwaarder exemplaar) kan nog meer schade veroorzaken.

Eerst uitzoeken wat de oorzaak is van het ploffen van de zekering.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Ben al een stap verder, heb de zekeringen op de print van de amp. torren losgehaald en waarempel het display komt op en de zekering in de voeding blijft goed.

Nu zitten er 6 torren op (5.1)
Nu wil ik deze doormeten en als ik mij niet vergis kan ik dat door aan de massa (middenpoot) en de fases een multimeter te hangen met piepstand.
als het goed is moet hij dan kort 1x piepen per kant.

correct me if i'm wrong......

maar dan moet ik de toren wel lossolderen toch???

Henry S.

Moderator

Heb je m'n link gelezen? (Retorische vraag)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja heb ik aandachtig doorgelezen, allen vreemd dat ik andere type mosfets erin heb zitten als hij (ik heb o.a. de D2395.

ik heb naast elke mosfet 1 staande elco en een smd.

dus msschien is dit een oudere/nieuwere versie.

wil ze i.i.g. doormeten. aar kan ik deze trouwens evt. bestellen??? en zijn deze prijzig?

[Bericht gewijzigd door klabam op maandag 16 juni 2008 21:48:03 (22%)

Henry S.

Moderator

Dat is een hele ander amp, blijkbaar meerdere mogelijkheden.
Wat op zich raar is omdat de mosfets in klasse D gebruikt worden en je dat met transistors (2SD2395 is het type dat je noemt) niet snel doet. En dat scheelt heel veel in benodige koeling.

Eerst maar uitsolderen, datasheet erbij en doormeten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb ook mijn vermoeden dat de koeler het niet doet, dit moet ik nog even checken.
omdat deze amps gebouwd zijn voor design en dus plat en stijlvol komt dat niet de koeling ten goede.

affijn ik heb de datasheet gevonden maar mijn electronica kennis is nog te gering om hier mee uit de voeten te kunnen helaas..........

ik vergelijk de waardes van de conductors onderling wel dan kan ik i.i.g zien welke conductor in sluiting ligt.
Ik vervang dan tevens de elco en smd mee.

op hoop van zegen.......

Crosspost

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 oktober 2008 16:09:20 (96%)

heb het zelfde gehad. mijn fout lag bij de voeding relais

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Beste mensen,

Ik heb ook zo'n RX-ES1 reciever en heb nu dus ook het probleem dat steeds die T 1,6AL zekering eruit gaat. Heb ondertussen even wat getest met ( een 1amp) en tot de conclusie gekomen dat als ik het laatste stekkertje van de print met de eindtrappen insteek de zekering eruit vliegt.
Er is helaas niets optisch te zien dus zal er gemeten moeten worden.
Is er iemand die goed is in het repareren hiervan en enige indicatie kan geven wat dat zou kunnen kosten als het 1 eindtrap is.
En wat zijnde kosten van zo'n setje met eindtraponderdelen...en wie heeft die misschien nog, of heeft vervangende alternatieve onderdelen hiervoor.?
En wie , als er al iemand genegen is hiernaar te kijken woont in het zuiden des lands.?

Met vriendelijke groeten , Inus.

Hoi allemaal!!

Ik heb ook een home cinema set met de JVC RX-ES1 en voor de 2e maal begint het apparaat te knisperen en te kraken...

Dit is ook al eens onder garantie vervangen en nu is dus de garantie verlopen...

Iemand een idee wat het is en wat het kost??

Dit knisperen was bij mij ook het begin...hier hebben ze naar gekeken maar niets kunnen vinden. Er is bij mij ook al eens iets van de voeding vervangen....dit omdat thuis eens de bliksem op bezoek is geweest..hierna heb ik er ongeveer 1 jaar en 2 maanden plezier van gehad en toen was het weer over en ook geen garantie op de reparatie...ben nu dus eigenlijk op zoek naar iemand die deze dingen vaker heeft gerepareerd en dit ook zou willen doen...ik heb er eigenlijk altijd wel plezier van gehad maar na 3 jaar alles stuk lijkt me wel erg snel.

grtjs, Inus.

Vorige week nog met zo'n receiver bezig geweest.
Daarvan waren enkele fet's defect van één van de uitgangen, die ver van de (slechte) koeling zat.

De receiver is vervangen, omdat wij geen vertrouwen in deze slechte koeling hadden...

Enkele FET's
Gaan er dan meerdere tegelijk stuk.?
En wat zijn de kosten om zoiets te repareren.?
Wat kost zo'n FET.?

De eerste keer dat ie gerepareerd is was onder garantie en "het analoog" is vervangen??

Gaan er dan meerdere tegelijk stuk.?

Er zit een FET tussen de + en de uitgang, en een FET tussen de massa (-) en de uitgang.
Beide FET waren doorgeslagen.
(er was dus een kortsluiting)

Wat de FET's kosten weet ik niet (niet opgezocht)...

Op 20 januari 2009 12:09:52 schreef MMSoft:
Vorige week nog met zo'n receiver bezig geweest.
Daarvan waren enkele fet's defect van één van de uitgangen, die ver van de (slechte) koeling zat.

De receiver is vervangen, omdat wij geen vertrouwen in deze slechte koeling hadden...

Hoi,

Ligt dat knisperende probleem in de fet's??

Luitzen

De receiver die ik bedoel was er spontaan mee gestopt (Kortsluiting).
Net van te voren gaf deze nog perfect geluid...

@Klabam:

heb ook mijn vermoeden dat de koeler het niet doet, dit moet ik nog even checken.
omdat deze amps gebouwd zijn voor design en dus plat en stijlvol komt dat niet de koeling ten goede.

Bij mij op de dagactiviteitencentrum in de kantine hebben we ook zo'n platte JVC-home theatre ontvanger. Ik vind dat die in bedrijf ook erg warm wordt, ook als die zachtjes op de achtergrond speelt. Het wordt te heet om hem langdurig vast te pakken. Ik vraag me dus af of dat wel goed is.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Dat is zeer zeker niet goed, vooral elco's verouderen zeer snel door deze warmte....