Jongensradio anno 2007 Deel5

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Yes, en hij heeft een first :-)

Je geloofd het nooit, ik heb twee moderne sets. Een FT897 welke defect is en nu een condor gekocht voor NOS in de shack. Deed die ook ineens niets meer. Blijkt de microfoondraad bagger te zijn. Vooral het soldeerwerk, alsof het door een blinde met autogeenbrander is gedaan. Maar hij doet het weer. Vandaag met de racal gespeelt. Ik hoor stations met dat ding die ik zelfs met de FTdx niet hoor. Maar je hebt zoveel preselectie dat je ook regelmatig alles kwijt bent. Je moet drie preselectors goed hebben staan. Zo'n isb unit is erg handig.
Produceert wel aardig wat warmte.
De AGC lijkt niet helemaal lekker, verder niets vreemds ontdekt.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Dt waren wel heel mooie spinnenweb spoeltjes, dat hele ding van jou deed het trouwens erg goed.

Ach ik ben gewend met rare ontvangers te werken. Mijn 0V1 in heilo0 bracht ook pas na een uur draaien geluid voort, de hydrodyne is ook zo'n ding waarbij je alles toevallig goed moet hebben dus die racal is al heel vriendelijk. Gister ging hij voor het eerst aan. Toen vroeg en vriend om even naar hem te luisteren op 80 en dat via 70cm terug te koppelen. Ik dacht eerst dat het ding defect was, heeft 5 minuten geduurd voor ik signaal kreeg. Met de RF gain en AF gain vol open kwam er alleen een zacht ruisje uit. Dus dat was even schrikken toen ik ineens wel signaal had :-) Vanmiddag gewoon op HF zitten zenden met iets van 300W. Dan zat ik te luisteren via de racal en te zenden via de FTDx, best handig zo'n preselector-protector unit.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aah, fijn, dankje Fred. Handig zo'n sheet. Ik heb gecontroleerd, en mijn berekeningen klopten!:)

Toch handig als je met elektronica bezig bent, goed zijn in wiskunde:) Maar zo'n sheet gaat toch wat sneller...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

@Piet: die berekening klopt. Maar houdt er rekening mee dat de spoel dan dus ook een Xl moet hebben van precies 200 Ohm. (want bij de resonantiefrequentie zijn Xc en Xl gelijk).

@Fred: Ja, dan kom je uit op zo'n toverdoos die ik dus laatst gekocht heb. En zelfs die moet je dan nog aanpassen.
Maar die zijn zeldzaam.

Je kunt een oscillator bouwen die in een paar bereiken van 100kHz tot 30MHz gaat. Maar dat is ook niet echt praktisch. In dat apparaat van mij lossen ze het op door te werken op 100-120MHz, en heel veel mengtrappen. (4 verschillende MF frequenties).

Ik zou er wel eentje kopen met scherm, dat is toch echt een stuk praktischer. Dan zie je tenminste live wat je doet, en moet je niet eerst aan een knop draaien. Prijs lijkt me dan wel een nulletje meer.

Simpelste zou zijn om een 1MHz-1.010MHz VCO te bouwen, en dat dan te mixen met een meetzendertje. Dan kun je er dus wel mee wobbelen. Maar het blijft een hoop gedoe.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@Fred: als het er zo uitziet, dan wobbel je te snel. Dan krijg je kleine wubbeltjes die er niet zijn. Neem een lagere wobbelfrequentie, en/of een kleinere frequentiesweep.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ja zowel op papier als pdf. Ik heb echter geen manual van de MA79, alleen de schema's en daar ben ik nu mee bezig.
Ik krijg van Henk nog wat pdf-manuals.
Maar ik moet denk ik eerst werk van een wobbulator maken wil ik die racal goed krijgen. Daar zitten zo giga-veel filters in. Heb al op internet wat gezocht maar erg veel zijn ze er niet of het worden van die dure gevallen en ik heb nu even genoeg uitgegeven.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Fred, als je een tracking generator bij de Spectrum Analyzer bouwt dan kun je ook doorlaatcurve's meten/zichtbaar maken.

Een tracking generator is een sweepgenerator welke in de pas loopt met de spectrum analyzer. Er zij vele zelfbouw schema's op internet te vinden.

Maar met een wobbulator gaat het ook goed.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Gisteren een bericht gehad ivm de laatste ontwikkelingen (3 man zijn met het ontwerp en een gemoderniseerd prototype bezig). Hij gaat werken vanaf 3MHz. In theorie 1MHz maar dat doet mijn zelfbouwsel ook en daar is hij stokdoof (die heeft echter nooit helemaal lekker gewerkt), ik heb er gisteren nog wat aan gewerkt maar daar zit iets fout. Hij is het gevoeligst van 0-50Hz. Van de 10 slagen heb ik er 8 nodig om tot 200KHz te komen en tussen 0 en 200KHz zitten mega signalen. Met de orginele tuner werkte hij wel maar dan had ik drie bandbereiken. En de laagste begon bij 48MHz. Daar heb ik niets aan.

Ik moet dus toch iets hebben voor lage frequenties vanaf 100KHz. Te koop is het zo te zien niet dus dan maar zelf bouwen. Hoop dat er in zo'n oude electron iets staat want alle schema's die ik vind gebruiken IC's enzo.

Ik zit anders te denken aan een wunderhorn met bv een ecc81 als oscillator. In bv 9 bereiken van 5MHz. Eventueel een tweede varco als fijnafstemming. Ik heb nog een frequentieteller liggen (kent bouwpakketje tot 45MHz, welke ik erin kan bouwen) Een zaagtand zal ook niet zo lastig zijn maar hoe koppel ik die twee aan elkaar. Met een varicap neem ik aan, dat werkt ook in de hydrodyne. Hoe deden ze dat vroeger? Ik ken geen varicap buizen en toch waren er FM zenders. En dan zal er een bufferversterker na moeten komen met regelbare uitgang en iets van een regelbare impedantie. Dat zal wel door middel van weerstandnetwerkjes kunnen. bv 50, 75, 100, 250, 450, 600 ohm ofzo (weet alleen niet hoe je dat berekent)

Ik heb gemerkt bv bij dat ssb filter, dat de impedantie van het spul blijkbaar uitmaakt. Als ik het filter direct voor en na het filter afregel krijg ik een heel ander beeld dan wanneer ik hem op de uitgang van de modulator zet en meet op grid 1 van de volgende trap. Ik denk dat de impedantie van mijn nood-wobbulator de karakteristiek van het filter beinvloed. Dat effect had ik ook bij de murphy waardoor ik de fijnafregeling met een significante verbetering, toch op mijn gehoor heb gedaan (een gratis en erg gevoelig meetinstrument)

En dan moet die zaagtand de scoop in, wat voor nivo moet dat zijn en welk frequentie bereik is zinvol voor die zaagtand. Ook moet het ding een ingang en uitgang krijgen voor het meetobject zodat ik gewoon twee draden naar de scoop en twee naar het filter heb. De gelijkrichter voor het scoopsignaal kan dan gewoon in het kastje, dat scheelt weer bedrading.

Gaat mij dat lukken met wat hulp van jullie ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In het algemeen iets over filters etc. doorfluiten in verband met Fred's wensen:

De impedanties waarmee een filter aan in- en uitgang te maken heeft hebben een grote invloed op de prestaties, zie de eerdere berichtenwisseling tussen FET en mij op het vorige forum!

De zaagtand heeft dus twee functies:
1) hij fungeert als tijdbasis voor je scoop, hij schrijft dus een lijn die overeenkomt met het doorgefloten frequentiebereik, en wel op het horizontale kanaal.
2) hij verandert de frequentie van je generator. Die frequentiemodulatie krijg je nu makkelijk met een varicap, vroeger ging dat met een reactantiebuis, een pentode in een speciale schakeling, niet vreselijk ingewikkeld trouwens.
De output van het filter gaat dus naar het verticale kanaal van je scoop.

De amplitude van de zaagtand moet voldoende zijn om het horizontale kanaal van de scoop goed uit te sturen, de tijdbasis moet dus bijna het hele scherm van links naar rechts volschrijven. Maar er zijn een paar speciale overwegingen:

1) het hoeft helemaal geen zaagtand te zijn, een driehoek is zelfs prettiger en ook met een sinus gaat het prima omdat de uitslag van de tijdbasis en de frequentie van de generator gekoppeld zijn. Je sweept dan gewoon heen en weer. Ik deed het vroeger zelfs gewoon met een gelijkspanning en een potmeter plus een klein varco'tje op één as gekoppeld en dan met de hand een sweep geven.
2) de sweep MOET ABSOLUUT vreselijk langzaam zijn, 1 Hz is lekker. Bij een snelle sweep denkt het filter dat er een puls inkomt en vanwege de grote Q's gaat het dan uitslingeren ("ringing"). Je krijgt dan hobbels op de curve die volkomen vals zijn. Vandaar dat een driehoek of sinus prettig zijn, een zaagtand gaat wel langzaam heen, maar de terugslag is zeer snel en dat kan nog uitslingeren veroorzaken.
3) dat betekent ook dat je een DC gekoppelde scoop nodig hebt, horizontaal en verticaal. Bovendien heb je een scoopbuis met een lange nalichttijd nodig, of zelfs een storage scoop. Bij een normale "groene" scoop blijft de curve immers niet lang genoeg staan om hem in zijn geheel te zien.

Nou het signaal dat uit het filter komt:
1) vermijd oversturing door te hoge RF output van je oscillator. Ook hele goede scherpe filters vertonen nare niet-lineaire verschijnselen bij te hoge input, wat vaak onvoldoende wordt vermeld.
2) op een scoopscherm kun je nog redelijk verticale uitslagen over een bereik 1:10 meten, zeg een volle verticale uitslag van 5 cm en een minimale van 5 mm of zo. Een filter doorlaat wil je echter over een bereik van MINSTENS 40 dB (beter 60 dB) bepalen. Daarom zit in de echte spullen een LOGARITHMISCHE verticale versterker.
3) achter het filter zul je een detector hangen (hoeft niet, je kunt ook de HF meten als je scoop dat aankan). Die detector is ook niet lineair!! Je kunt een logarithmische detector nemen, dan kan er een lineaire scoopversterker achter.

Allemaal niet zo simpel dus, er is heel wat nodig om zeker te zijn dat een gemeten uitslag met een bepaalde dB waarde correspondeert. Voor de oscillator is bij een groot aantal gewenste sweepfrequenties (b.v. een MF van 100 kHz, maar ook rond 450 kHz en ook 1600 kHz enzovoorts) een goede oplossing om uit te gaan van een mengsysteem. Je neemt dan één oscillator die b.v. op 1 MHz staat en 12 kHz wordt gevarieerd, die meng je met een signaal dat over een groot bereik instelbaar is en je telt op/trekt af (voor 100 kHz bijvoorbeeld) in een mixer. Daar zijn wel schakelingetjes voor gepubliceerd, o.a. in het RSGB Handbook.

Heel belangrijk: als je Racal goed op die 1 MHz punten "lockt" moet je ABSOLUUT van die filters in de eerste oscillator afblijven! De kans dat die fout staan is zeer gering, tenzij iemand is gaan rotzooien en dan ben je de cigaar.

Een point-to-point meting is een langdurig werkje, maar het bouwen van zo'n wobbulator is ook niet in een weekend gebeurd... In die tijd heb je een aardig aantal point-to-point metingen gedaan. Met een BC-221 gaat dat goed bijvoorbeeld, maar priegelwerk.

De Grote Hellehond Zelve.

Om smalle filters door te meten kan je natuurlijk ook de PC gebruiken. Dan moet je een 0-30MHz ruisgenerator hebben, en een 0-30MHz DC-ontvanger (mixer).

Voordelen:
De mixer is een vrijwel lineaire detector. (nee, niet weer de discussie of een mixer lineair is, FET :P :P)
Op de computer krijg je een mooi logarithmisch plaatje
Het is snel, in vergelijking met sweepen.
Het is waarschijnlijk eenvoudiger te bouwen.

Nadelen:
Je moet een goede ruisgenerator bouwen. (ik weet niet of dat realistisch is met een bereik van 0-30MHz, dan houdt je misschien niet genoeg vermogen over)
Je hebt een computer met audiospectrummeetprogramma nodig. En die zijn lastig te vinden. Ik weet ook niet wat de bandbreedte van de microfooningang van je laptop is.

Voor het sweepen: Neem een driehoek of sinus. Zaagtand is ongeschikt. Bij een driehoek of sinus zie je het meteen als je sweepsnelheid te groot is, wat ook handig is.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op zaterdag 28 juni 2008 11:33:36 (10%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Zelfbouw en betrouwbaar resultaat is dus niet zo makkelijk. Dat idee had ik al gezien mijn ervaring met de murphy. Ik kreeg hem redelijk goed in de buurt maar moest hem op het gehoor toch nog bijstellen. Dat heeft waarschijnlijk met de impedanties te maken maar hoev weet je nu wat die impedantie moet zijn als je geen manual maar alleen een schema hebt.

De racal waar ik mee bezig ben is de MA79. Er is daar flink in gespit. Wel netjes maar als je een weerstand vervangt en dan ipv 1000 Ohm er 100 ohm in zet gaat het fout. Dat soort acties geven mij niet veel vertrouwen in de rest van het werk. Voor zover ik nu ben is de EK90 een beetje dood. Eerst maar eens in de tester, de aanhangende componenten bestuderen en spanningen daar meten. Ik heb nog een EK90 liggen gelukkig maar ik weet niet hoe goed die is.

Iemand heeft overigens een net NordMende UWM346-U2 wobbulator te koop aangeboden. Gelijk maar terug gemaild dat ik die wel wil want ik heb al werk genoeg liggen. Is een mooi ding met veel buizen. Redelijk compact ook nog want hij weegt maar 22 kilo. Zo'n ding begint bij 3,9MHz zodat de filters daaronder toch nog behelpen blijft. Zal wel beter gaan als ik een betere driehoekgenerator maak. In ieder geval deze regelbaar zodat ik dat ringing kwijt ben. Maar misschien kan ik een soort omlaagmix voorzet ding maken ofzo. Het moeilijkste filter in de racal is echter 40MHz en voor mijn FT225RD moet ik ook hoog meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 juni 2008 11:32:52 schreef (Z)weetvoetje:
Je moet een goede ruisgenerator bouwen. (ik weet niet of dat realistisch is met een bereik van 0-30MHz, dan houdt je misschien niet genoeg vermogen over)

Het kan wel, al moet je wel draadjes kort houden enzo. Maar het is niet zo erg als het uitgangsniveau niet overal even hoog ligt! Meet gewoon één keer "rechtstreeks". De hobbelige lijn die je dan krijgt had eigenlijk recht moeten zijn. Hindert
niet: je slaat hem gewoon op.
Nu meet je via je meetobject. Het verschil (in dB's natuurlijk) met je "nullijn" is de eigenlijke doorlaat. programma's als dat van DL4YHF (dat hebben we morgen trouwens toch nodig om SAQ te ontvangen ;)) kunnen dit zelf.

Je hebt een computer met audiospectrummeetprogramma nodig. En die zijn lastig te vinden. Ik weet ook niet wat de bandbreedte van de microfooningang van je laptop is.

DL4YHF bijvoorbeeld, maar er zijn er nog wel meer. Wel even aan het gebruik wennen.
De bandbreedte zou eigenlijk beperkt moeten zijn tot 20 kHz ongeveer, maar is dat soms niet. Dan zou je last kunnen krijgen met aliasing omdat je voorbij de halve samplefrequentie gaat.
Als je dit soort metingen serieus met de PC wilt gaan doen, loont het de moeite een echt goede geluidskaart (desnoods USB) ervoor te kopen, bijv. de Audigy (die kan ook hoger sampelen, dus ook leuk voor SDR). Je hebt dan gelijk stereo, wat moderne laptops vaak van zichzelf niet meer hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Geluidskaartsoftware heb ik al. Maar ik heb een geschiedenis van ruzie met mixers. Ik heb dat mixertje van FAS nog. Ik heb signaal generators dus daar zit een mogelijkheid. Alleen geen idee hoe ik dat aan elkaar knoop. Maar het idee is zeker de moeite waard, dat zal best heel precies zijn.

Ik namelijk ben gisterenavond weer aan het experimenteren geweest.

De Marconi meetzender kan FM en AM gemoduleerd worden. Ik heb een generator die een driehoek en sinus kan produceren vanaf 1Hz. Dat is dus geen succes. Dat trekt de scoop niet. Dat is dus zo'n gewone philips 2 kanaals 10MHz (PM3223 uit mijn hoofd) met een Ya=X functie en DC gekoppeld. Maar hij licht dus niet lang genoeg na. Daarnaast is moduleren niet de bedoeling want dan maak ik zijbanden maar het was om te zien wat de scoop doet bij 1Hz. Het mooiste leek me de interne FM modulatie alleen mis ik dan het X signaal dus dat lukte niet. Daarnaast is de zwaai 25KHz of 75KHz.

Toen heb ik mijn externe generatortje waar ik mijn LF generator mee sweep gemeten. Met het veranderen van de spanning wordt de zaagtand hoger in amplitude en vergroot ik dus de sweepbandbreedte van de generator, de frequentie blijft echter 50-56 Hz. Dus dat verklaart het ringing effect.

Op doorlaatcurve afstellen gaat wel door te gokken dat de eerste bult de goede is maar het probleem is dat het filter niet alleen van doorlaat kan veranderen. Het kan ook verschuiven. Ik heb diverse afstellingen gedaan en daarna met de hand gesweept. Dat is een mooie controle in ieder geval. Alleen zo afstellen lukt niet. Dat filter heeft 8 regelbare spoelen. (Er zitten filters in met nog meer kringen)

Ik moet dus een goede regelbare sweepgenerator maken die 1 tot 20 Hz ofzo regelbaar is. Daarmee mijn signaalgenerator sweepen. Maar ik heb dan ook een marker nodig om te weten of het filter op de goede plaats zit en mijn scoop zal niet werken bij zo'n langzame sweep, kortom I'm stuck. Er heeft een mooie schakeling met marker in de electron gestaan. Deze was echter voor audiofrequenties en met IC's waardoor ik geen idee had of dat die frequentie omhoog kan worden gebracht. Op de site van die japanner staat een wobbelaar. Misschien kan ik die aanpassen voor lagere frequenties maar ik ben bang dat mijn scoop dan weer te kort schiet.

Denk dat die racal een beetje te hoog gegrepen is zonder high-tech network analyser. Nu ken ik wel iemand met zo'n ding :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Ik ben thuis vandaag dus dat zou wel leuk zijn.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

OK , ben ik ook weer eens ,
Even drukte met een aantal andere dingen gehad , maar nu , nadat ik een uurtje gelezen heb , ben ik weer een beetje op de hoogte van wat er zich de laatste tijd heeft afgespeeld .
Ook op zolder in mijn hobbyhoekje is nu weer een vorm van orde ontstaan , dus als de temperaturen en de vrouw het toestaan is er weer een mogelijkheid om opnieuw een chaos te creëren ...

Maar even serieus , ik geloof dat een buizen-superhet nog wat te hoog is gegrepen voor mij .
Na alle uitlegsels van deez' en genen zijn er altijd nog te veel open uiteindjes die mijn nuchtere verstand de conclusie doen trekken dat ik mij eerst nog wat meer hf-ervaring dien op te doen met een aantal eenvoudigere schakelingen ( het eerst-rennen-dan-pas-leren-lopen-syndroom ).

Ook de opmerking , een stuk terug , over modulair denken en bouwen heb ik over nagedacht , en ik heb wel wat leuke ideetjes dacht ik :
*1) een versterker in/op een achterham conservenblik ( een (H)amplifier )
*2) een "viserijband"radio in/op een Haring-in-Tomatensaus blik
*3) een soort "koektrommel"-voeding ( ik denk dan aan een soort SpritsenSpanning , maar dan zonder KrakelingenStoring )

Verder Nijneman , veel succes met je DC ontvanger en je hebt mail , als het goed is .

Groeten Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

:-)

Een door mij gemaakte radio: een superfred
Als nijntje zijn DC ontvanger van een luchtspoel voorziet gewikkeld om een toiletrolletje heeft hij een WC-ontvanger
Een opamp waar rook uit is gekomen: een op-amp
Een made in china radiotje: een degenererende ontvanger.
De datum op een moderne set heeft niets met garantie/productie datum te maken. Dat is de uiterste houdbaarheidsdatum.

Sorry, ben een beetje melig

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Hierbij presenteren Zweetvoetje en ik de PH1NE-PA4TIM Filter Fluiter. Na een dag bloed, zweet en tranen. Uren durende discussies over mogelijke oplossingen zijn we er uit. Creatieve oplossingen als de door hondenstaart aangedreven sweepgenerator (alternatief voor handeffect) hebben het niet gehaald omdat je de snelheid van de staart alleen kun regelen door de hond meer of minder te aaien en je dan geen handen vrij hebt om af te regelen.

Voor mij een nieuwe ervaring met kleine plastic onderdeeltjes en erg leerzaam omdat ik zelf de bias moest berekenen van de collectorschakeling en voor zweetvoetje hopelijk ook een beetje leerzaam. Hij heeft namelijk de hele dag moeten aanhoren dat hij niet het hele pootje van het component hoeft te gebruiken, uitstekende stukjes moet afknippen en hij moest het zonder gaatjes print doen :-) :-)

Het is een ruisbron geworden met twee LM386's, een gebalanceerde mixer met als VFO een meetzender. Dan een collectorschakeling om een hoogohmige uitgang te maken naar het filter toe. Na het filter een 1:10 probe, hoogohmige ingang, mixer, voorversterker en 741 opamp. Het audio eindsignaal gaat dan naar de soundcard. Zowel ruisbron volume als uitgangsvolume is regelbaar.
Op de PC draait dan een spectrum analyzer programma.

Het werkt op zich mooi. De frequentie, demping, doorlaatkarakterestiek is allemaal best mooi te zien. Tenminste in de average stand. Dat geeft dan ook gelijk de beperking aan. Die is veel te traag. Ik heb hem nu in een kastje zitten. Andere software maar nog niet getest. Ik denk dat hij nog wat PH1NE-tuning nodig heeft want er staat nu een perfecte zaagtand op de audio uitgang als er niets aangesloten is. Deze staat overal dus ik denk dat de voeding wat aandacht verdient. Gisteren zat hij op een grote voeding gevolgd door een 7806. Nu heb ik een 9VAC adaptertje er aan hangen en over de brugcel twee Ctjes van de AC ingang naar aarde. Denk dat dat wel eens niet goed zou kunnen zijn en dat die de zaagtand produceren.
(dan is dat overigens de mooiste lowcost-zaagtand generator want hij geeft een perfecte, ultralineaire rise, valt dan daarna stijl omlaag) (of is het driehoek: in ieder geval zo /|/|/|/| )

Fototjes op mijn site (Handig zo'n site, is makkelijker dan uploaden :-) )
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=552

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo ,
proficiat met de " fijne - vader voor TIM " Filter Fluiter . Ziet er veelbelovend uit .

Nog even een volgend conserven-projectje :
*4) Mijn Corned B(e)(e)F O , een soort BFO maar dan op rundvlees basis dus ...(een Frithjof Runderhorn ???)

En die meligheid is jullie uiteraard vergeven Beste Fredden , ik was er ook niet vrij van toen ik dat postte . Hoewel ik moet zeggen dat het idee mij wel aanstaat om ze te maken en ik denk dat ik er nog heel veel van kan leren , zeer zeker op HF niveau .

Maar ik stuitte op een ander probleempje ( RAAAAAAAAH !!!! ) , en ik weet dat dit off topic is , dus sorry daarvoor beste Moderatoren , maar ik dacht even een grafiekje te tekenen met twee curves : Cmax tov aantal windingen , en met een tweede curve van Cmin tov het zelfde aantal windingen uit gezet tegen de frequentie ( het is toch zo dat de verhouding zich gedraagd als : 0,5*aantal windingen = 4*de frequentie , ik begin nu al overal aan te twijfelen ). Het zal wel te vinden te zijn op het Net , maar ik wilde zo'n grafiek zelf maken .
Viel dat even tegen !(dat tekenen dan ...)
Ben ik even een aantal basics kwijt van mijn MAVO wiskunde .
Dus mijn vraag is of er misschien hier op dit forum nog een oud wiskundeboek te vinden is dat ik die kennis weer een beetje kan ophalen . Of misschien een koorknaapleider / opperpriester / FET -achtig iemand die mij er even op kan wijzen wat ik fout doe .
De bedoeling is dus een grafiek met twee curves .
Op de x-as de frequentie .
Op de y-as het aantal windingen .
Curve 1 : Cmin= bv. 50 pF
Curve 2 : Cmax= bv. 500 pF

Deze grafiek wilde ik op een A-4tje tekenen met mm ruitjes . En zeg maar met een f max van +/- 8MHz en een max wdg van 160 als bij Cmax//80 wdg = 500 kHz .

Ik ben nu 4 uur verder en nog geen steek opgeschoten , dwz tuurlijk krijg ik drie punten op het veld , maar daar kan je nog geen mooie en enigzins kloppende kromme lijn mee tekenen. Maak ik een "waarheids tabel "en zet die dan uit , dan staat de kromme verkeerd om ...

Ik ben bang dat ik iets heel simpels over het hoofd zie , maar ik weet het niet meer ... te lang van school af denk ik .

Groetjes van een door overpeinzingen vermoeide tube-o-fiel
Evert .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat klinkt als een interessante opgaaf, maar ik snap de beschrijving niet goed. Het lijkt alsof je twee verschillende dingen beschrijft. Eerst zeg je:
'Cmax (en Cmin) als functie van het aantal windingen',
maar verderop zeg je dat de x-as voor de frequentie is, en de y-as voor het aantal windingen; dat zou dus zijn:
'het aantal windingen als functie van de frequentie'.

Beetje rare vraag, maar "wat is het probleem dat je met de grafiek gaat kunnen oplossen?"

Enne, Fred en (Z), gefeliciteerd met het nieuwe meetinstrument. Al vind je het traag, het is al een enorme vooruitgang denk ik; het lijkt me tenminste heel interessant zo de filterdoorlaat voor je ogen te zien ontstaan.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 1 juli 2008 12:39:13 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@ FET : Dan bedoelde ik dus het aantal windingen in functie van de frequentie . Dit bedoel ik dus met het kwijt zijn van een aantal elementaire dingen die hierbij nodig hebt .
En het probleem wat ik dacht te gaan oplossen is het uit die grafiek af te kunnen lezen waar je evt. een aftakking kan maken voor een ander frequentie bereik . De grafiek is dan natuurlijk alléén maar geschikt voor één bepaalde spoel . Ik dacht even aan het voorbeeld van een luchtspoel van 80 windingen // 500pF afstem C op de middengolf zo ongeveer uit moet komen op 500 kHZ . Die zelfde spoel met de varco op minimale capasiteit moet ongeveer uitkomen op een 1600 kHz .
Maar waar moet ik nou een aftakking maken om met 500 pF op die 1600 khz uit te komen . Als je dan het aantal windingen hebt gevonden , dan kijk je op de curve van Cmin bij het zelfde aantal windingen natuurlijk , en weet je ook wat dan de hoogste ontvanst frequentie wordt .
Dat is wat mij wel makkelijk leek als je dat uitzet in een grafiek .

@ Fred : Dat nomogram heb ik al , en uitgebreid en uitvergroot op een A3 papier met alle formules en tabellen erbij . Maar dan kan je wel heel mooi aflezen hoeveel micro of millie Henry dat spoeltje moet zijn , maar dat is dan weer lastig terug te rekenen naar het aantal windingen . Het lijkt mij gewoon makkelijker als ik dat in een grafiek af kan lezen .

En ja ik begrijp heel goed dat zo'n grafiek maar opgaat voor 1 spoel . Al zullen die curves in verhouding opgaan voor alle spoelen , lijkt mij .

Maar zat ik dan nog wel goed met de bewering dat een halvering van het aantal windingen een verviervoudiging van de frequentie oplevert ? Ik meen mij nog te herinneren dat zoiets kwadratisch gaat en dan kom je daar dus op uit .

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geworden met mijn "probleem" , maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet eerder iemand is geweest die zo'n grafiekje geprobeerd heeft te tekenen . Juist bij beginners lijkt het mij handig , om bv. een meerbands kristal ontvanger te maken ...
Bepaalde dingen beredeneren lukt me nog wel , maar een simpel grafiekje uitzetten ...

Groeten Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik snap hem nu, maar grappig, op die manier heb ik de vraag inderdaad nog nooit gehad. Ik zal eens kijken of ik daar wat voor kan bedenken.

Alvast dit: stel, je hebt een heeeeele lange spoel, gewoon "aan de meter", waar je dan spoeltjes afknipt. Eentje van 4cm lang, eentje van 10cm lang, enzovoorts. Diameter en aantal windingen per cm dus steeds hetzelfde.
Dan geldt, BIJ BENADERING: de zelfinductie is evenredig met de lengte die je gebruikt. Deze benadering geldt alleen voor spoelen die "slank" zijn, dus bijv. meer dan twee- of driemaal zo lang als dik.

En de frequentie is dus omgekeerd evenredig met de wortel uit de lengte.
Dus als 10cm spoel goed is voor 1 MHz, dan is 5cm goed voor 1,42 MHz (met dezelfde condensator).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Da's snel zeg !
Maar als ik jou uitleg goed begrijp , dan moet daar dus ook een lijn op een assenstelsel voor te tekenen zijn ...

Groetjes van Evert , die weer een lichtpuntje begint te zien .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Frederick E. Terman

Honourable Member

En rekenen kan ik ook niet... ik heb dat frequentievoorbeeld moeten verbeteren. :)

Voor @FRITHJOF! Ik heb de roepletters van Gratama gevonden in deze roepletterlijst.
Hoewel hij na de oorlog gebruik maakte van de letters PE1PL ('physisch laboratorium'), gebruikte Sybrand vóór de oorlog zijn eigen letters PA0ZN.
/e:Gelieve niet te verwarren met de huidige gebruiker van die letters, die Rein heet...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als de zelfinductie lineair loopt het met het aantal windingen n: L=a*n; met a een constante die afhangt van allerlei factoren (wat alleen zo is bij spoelen die veel langer zijn dan hun diameter), dan loopt de frequentie als 1/wortel van die zelfinductie. (f=wortel(1/(C*L)))
Dan geldt dus beide formules in elkaar stekend:
f=1/wortel(C*A*n)

@fred: Da's een leuk kastje! Ik ben benieuwd naar resultaten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Evert, ik heb een excel-sheet waar dit soort dingen in staat. Als je dat wil mail ik het wel. Ik heb er ook een van de CD van funkamateur. Die rekent zo'n beetje alles uit wat er voor spoelen is uit te rekenen.

Maar je bent er zo nog niet. Een kring bestaat uit een L en een C. Maar er zit ook een stuk R in. Die kring hangt daarnaast aan een voedingsbron met interne Ri en een stuk Zi en hij hangt aan een versterker die ook een Z heeft. Die belastingen doen wat met de bandbreedte (het R deel)en fase-resonantie (het complexe deel) dus ook al bereken je de spoel, in de praktijk ligt het weer ingewikkelder. Dat merkte ik voor het eerst met mijn hydrodyne. Daar zijn de spoelen tot op de tiende uH gelijk en toch moest ik nog met trimmers aan de gang omdat het absoluut niet gelijk liep.

(Z) ik moet het schema nog tekenen, heb jij dat zo in je hoofd zitten ? Ik heb gister getest en het gaat wat omslachtig door de trage average maar verder gaat het wel erg goed. Ik heb nu baudline en dat bied veel meer opties. Dat geeft bv average en real-time tegelijk in twee grafieken maar kan ook punten en waterval.
Ik heb nog het volgende idee. De ruisbron vervangen door een VCO die 0-10KHz doet. Deze sweepen met bv 100Hz en de rest het zelfde. Het probleem met de ruis is het amplitude verschil waardoor de outlijn erg lastig realtime afleesbaar is.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten