Ruis

Ik heb een versterkertje gebouwd (zwevend) met een ingangsimpedantie van 15kOhm en een gevoeligheid van 300mV. Het werkt goed maar als ik hem iets harder zet begint hij te ruisen en te doen, ook als ik met mijn handen erbij kom. Hoe krijg ik dit in godsnaam weg want ik word er zo langzamerhand gek van :(. Ik heb van alles geprobeerd en niets lukt. Ik denk dan het r.f. is want ik heb ook wel eens buitenlandse zenders ermee ontvangen (das heel leuk met een pntvanger, maar niet met een versterker).

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Hier staat ie, maar dan zonder Ce (ik heb niet gekeken naar de waardes op de site alleen naar het schema).

Ce is belangrijk !! zorgt namelijk voor een grote uitsturing door op signaal gebied Re te overbruggen

[Bericht gewijzigd door Aedolon op woensdag 24 september 2003 22:13:30

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Rs had ik trouwens ook weg gelaten. Ik heb voor Re 100ohm genomen en Rc 10kohm. Mijn gedachte was dat als je een ingangs van bijv. 200mV instuurt, komt deze ook op Re terecht. Hierdoor loopt de bijbehorende stroom van 2mA. Bij een stroom van 2mA op 10kohm hoort een spanning van 20V. De spanningsversterking is dus Rc/Re.
Dit had ik bedacht omdat een transistor niet helemaal liniair versterkt (maar dat wist je al dacht ik).
Bij een wisselspanning op de ingang met Ce erbij blijft de spanning op Re nagenoeg gelijk, waardoor de stroom wordt versterkt volgens de datasheet van de tor (niet liniair dus) en krijg je vervorming.
Misschien is het helemaal verkeerd, maar zo dacht ik er over.

Rs zeer belangrijk anders blaas je ongeveer de transistor op (gelukkig dat Re 100 ohm is)
voor een goede instelling zorg je dat er 1/10*Uv over Re staat in maximale geleiding de helft over de transistor

je denkt beetje fout

Ib = Ub / Rs

Ic = Ib*hFE

Ce dient voor maximale versterking (haalt DC component oa van het signaal af)

[Bericht gewijzigd door Aedolon op woensdag 24 september 2003 23:07:27

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Dat snap ik, maar hFE is niet liniair. Bij Ib van 1,5mA is de hFE misschien 300 en bij 2mA mischien al 280. Dit vind je natuurlijk terug op de uitgang.
Ik heb voor R2 een potmeter genomen om URc op de helft van de spanning te stellen. Voor mij is dat 23V, URe is dan 230mV. Word er een wisselspanning van 230mV aangesloten op de ingang dan kan URe zakken tot 0V en stijgen tot 460mV. Daarbij hoort een stroom van 0A en 4,6mA, groter dan dat kan niet. URc kan dan maximaal 46V en 0V zijn. Opblazen is dus onmogelijk.

Weet je misschien dan hoe ik die storing eruit kan krijgen?
Ik kan hem er wel uit krijgen, dan moet ik alle weerstand waardes verlagen. Ik wil toch proberen om aan de standaard 47kOhm te komen. Of kan ik deze rustig op 5kOhm doen.

Ik heb de ruis er al uit nu nog even testen. Alleen mn pa slaapt :(. Het enige wat ik nu nog hoor is de 50Hz van het net, heel zachtjes als ik met mijn oor tegen de box aan lig. Bij 1kHz is mijn ingangsimpedantie zo'n 35kOhm en bij 20kHz zo'n 8,5kOhm, maar dat geeft niet want hij wordt voor een subwoofer.

omdat hFE niet lineair is wordt de transistor INGESTELD zodat hij in zijn lineair werkgebied zit (transistor als versterker)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Dat is waar, maar de manier waarop ik het doe is de schakeling totaal onafhankelijk van hFE. De basisstroom wordt net zolang verhoogt of verlaagd tot de juiste spanning op Re staat. En dus ook op Rc. Als je beide manieren goed doet zal er denk ik geen verschil zijn, maar het is minder zoek- (datasheets) en instelwerk op deze manier.