Weerstand nodig voor LEDs?

Hallo,

Ik wil ledjes aansluiten op de 12v aansluiting van mijn pc voeding. Ik schakel 6 LEDjes van 2v in serie, maar op een ander forum zeggen ze dat ik dan ook nog een keer een weerstand nodig heb klopt dit???

Dimby

Ja dat klopt.
Maar ledjes moet je paralel schakelen en niet in serie.
Bij 12 volt kom je ongeveer uit op 1K.

Een LED stuur je niet aan met een bepaalde spanning zoals je dat met een gloeilamp zou doen. Je stuurt er een bepaalde stroom doorheen. De spanning van de stroombron dient uieraard groter te zijn dan de opgegeven LED-spanning (of de som van de LED-spanningen, als je er meerdere in serie zet).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

LED's nie parallel!!, of je moet ze ieder hun eigen weerstand geven. klikkerdeklik

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Inderdaad,ik bedoel ook dat elke led zijn eigen weerstand moet hebben.

Waarom zou je led's niet in serie mogen zetten?

Je kunt gerust een paar LEDs in serie zetten, zolang je nog maar genoeg spanning overhoudt voor over de serie weerstand. Dat scheelt ook weer in het stroomverbruik.

Als je zes LEDjes hebt, met per LED ongeveer 2V spanning (preciese voorwaartsspanning is afhankelijk van de stroom) dan zou ik er twee keer drie stuks in serie zetten, met 1 weerstand in serie met 3 LEDs.

Als de spanningsval per LED inderdaad ongeveer 2V is, dan valt er bij 12V voeding dus ca 6V over de serieweerstand. Voor een stroom van 10mA heb je dan een weerstand van 600 Ohm nodig (afronden naar 560 of 680 Ohm).

Ik heb weer eens een vraag ik wil de volgende leds zo schakelen heb ik dan weerstanden nodig ?
http://xs229.xs.to/xs229/08276/elek599.gif.xs.jpg

Zo moet je ze dus niet schakelen, want dan is de stroom door de LEDs totaal ongecontroleerd.

Ik tel 42 LEDs.
Als het er 40 mogen zijn, dan zou ik zeggen 10 maal 4 LEDs in serie, met per 4 LEDs 1 voorschakelweerstand van 4V/20mA = 200 Ohm => afronden naar 220 Ohm.

Als het er perse 42 moeten zijn zou ik zeggen 14 maal 3 LEDs in serie, met per 3 LEDs 1 voorschakelweerstand van 6V/20mA = 300 Ohm => afronden naar 330 Ohm.

Hallo,

Berekeningen voor leds kunne op de volgende pagina's gedaan worden.
http://members.home.nl/pc1l/custom/js/js25.htm
http://ledcalc.com/

Groeten,
Bertus

Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
benleentje

Golden Member

Hier is een hele mooie. Je geeft het aantal leds op en hij berekt ook hoeveel keer je dan het aantal leds in serie moet zetten.

http://led.linear1.org/led.wiz

Als je een weerstand krijgt die kleiner is dan 100 ohm dan telkens 1 led uit de serie keten halen en de weerstand verhogen.

code:


Solution 0: 6 x 7 array uses 42 LEDs exactly
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms
    +----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+  R = 1 ohms

The wizard says: In solution 0:
  each 1 ohm resistor dissipates 0.4 mW
  the wizard thinks ¼W resistors are fine for your application
  together, all resistors dissipate 2.8 mW
  together, the diodes dissipate 1680 mW              
  total power dissipated by the array is 1682.8 mW      
  the array draws current of 140 mA from the source.

Dit kreeg ik er dus uit maar een weerstand van 1 ohm is onrealistisch en kan gewoon niet werken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 5 juli 2008 22:43:14 (78%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Turbokeu

Golden Member

Al dikwijls opgemerkt op CO in de antwoorden:
Hoe kan je nu aanraden hoeveel LEDs in serie/welke serieweerstand de TS nodig heeft als je niet eens de Uf/If van de gebruikte LEDs kent?

Van 1.8V voor standaard rode LEDs, langs 2.0 tot 2.2V voor groene/gele/amber LEDs, tot 3.4V voor de meeste blauwe/witte LEDs en zelfs 4.2V voor veel IR LEDs, maakt dit een enorm verschil in de berekeningen (en dan houd ik nog geen rekening met low current LEDs)...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik het schemaatje van de topicstarter staat vermeld: "LED groen 2V 20mA". Dit is niet de volledige U/I karakteristiek, maar aangenomen dat deze informatie korrekt is (kun je altijd je vraagtekens bijzetten natuurlijk), kan deze info wel dienen als basis voor eenvoudige berekeningen.

Ik ben eerder geneigd turbokue gelijk te geven. Waar staat 20mA? Mischien wil de TS maar 15mA en is die 2V 2,2V of 1,8V. Kleine veranderingen maar die mischien wel net groot genoeg zijn voor een andere weerstandswaarde.

Die 20mA staat in het schemaatje van topicstarter vermeld (2de post van Dimby).

Een bruikbare "LED voorschakelweerstand calculator" is deze:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Net als bij de andere calculators moet je hier LED spanning en LED stroom opgeven. De calculator gaat er dan van uit dat bij de opgegeven stroom de spanningsval over de LED precies gelijk is aan de opgegeven spanning. In ieder geval geeft deze calculator aan dat je het aantal LEDs in serie moet verminderen, wanneer je bij een voeding van 12V 6 LEDs van 2V in serie schakelt.

Voordat je zo'n calculator gebruikt is het aan te raden om voor de door jou gebruikte LED uit te proberen wat de exacte spanningsval over de LED is bij de stroom die je door de LED wilt laten lopen.

Alles wat je nodig hebt is een voeding, een serieweerstand en een voltmeter. Stel dat je 20mA door een LED wilt laten lopen, en dat de verwachte spanning over de LED ca 2V is. Bij een voedingsspanning van 12V zal er ca 10V spanning over de weerstand komen te staan. Voor 20mA heb je dan een weerstand van 500 Ohm nodig. Gebuik in dit geval een weerstand van 470 Ohm.

Sluit de weerstand en de LED aan op de voeding, en meet met de voltmeter de spanning over de LED. Door de voedingsspanning te varieren, kun je de stroom door de LED varieren, totdat je tevreden bent over de lichtopbrengst van de LED. Bij deze instelling meet je de exacte spanning over de LED en de spanning over de weerstand. De stroom door de LED is gelijk aan de spanning over de weerstand gedeeld door de weerstandswaarde (I=V/R). De gemeten LED spanning en LED stroom kun je vervolgens invoeren in de calculator.

Om te voorkomen dat kleine spanningsvariaties resulteren in grote stroomvariaties, moet de spanning over de serieweerstand niet te klein gekozen worden. Als stelregel zou ik aanhouden dat de spannning over de serieweerstand minimaal 2V moet zijn.

Voor meer achtergrond-informatie verwijs ik naar dit LED artikel op deze site. In dit artikel staat een plaatje dat een indruk geeft van U/I karakteristieken van verschillende soorten LEDs.

Sine

Moderator

En neem ook wat speling ... een 1 Ω weerstand is natuurlijk waanzin, ik zou hem voor 12V niet lager nemen dan zeg 100 Ω

Bedankt voor jullie reacties ze zijn zeer handig.
Ik heb even zon site gebruikt en krijg dit uit:
http://xs329.xs.to/xs329/08270/leds375.png.xs.jpg

Als ik het dus goed begrijp is R1 56 Ohm en R2 390 Ohm ?
Wat vinden jullie?

Dus nu gaat het om 32 LEDs in plaats van 42, en is de LED spanning ineens 2.2V in plaats van 2.0V? Heb je de LED spanning nagemeten volgens de methode die ik heb beschreven?

Als het inderdaad om 32 LEDs gaat met een LED spanning van 2.2V, dan zou ik gaan voor 8 maal 4 LEDs in serie, met één serieweerstand van 180 Ohm per 4 LEDs. In totaal dus 8 weerstanden van 180 Ohm. De LED stroom komt dan op (12-8,8)/180=17,8mA.

Bij 5 LEDs in serie kom je op 11V over de LEDs, en slechts 1V over de weerstand. De LED stroom is dan erg gevoelig voor variaties in voedingsspanning of variaties in LED spanning. Maar dat had ik al eerder uitgelegd.

Ik las op die site dat groene leds 2.2 volt gebruiken, hierdoor kwam er een limiet van 32 LEDS.
Ik heb geen voltmeter dus kan de LEDS helaas niet nameten, maar ik ga nu 8*4 doen want dat is veiliger volgens jou he

Tip: Koop een multimeter. Ze liggen voor rond de 8 euro bij de gamma.

En osciloscoop is ook een zeer handig instrument, maar kost ook een hoop geld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tip: Koop een multimeter. Ze liggen voor rond de 8 euro bij de gamma.

5 euro...

[sorry offtopic]Shit dan ben ik afgezet! Kom ik bij mijn locale electro boer, heeft (vind ik) goedkoop multimetertjes liggen. Zeg ik: doe er maar 1. Zegt hij: oh, vorige keer had je er ook al 1! ik: Huh? Thuis: Blijk ik er inderdaad al 1 te hebben... Nu heb ik er twee. 1 voor op vakantie of in de auto, en 1 voor thuis... :-) [/offtopic]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juli 2008 09:13:05 schreef dimby:
Ik las op die site dat groene leds 2.2 volt gebruiken, hierdoor kwam er een limiet van 32 LEDS.
Ik heb geen voltmeter dus kan de LEDS helaas niet nameten, maar ik ga nu 8*4 doen want dat is veiliger volgens jou he

Dat is inderdaad veiliger. Mocht de LED spanning toch 2V zijn in plaats van 2.2V, dan gaat er wel een grotere stroom lopen: (12-8)/180=22,2mA. Mocht je vinden dat de LEDs teveel licht geven, dan kun je de serieweerstand altijd verhogen natuurlijk.

Ik heb vandaag 180 Ohm weerstandjes gehaald en alles gesoldeerd maar heb nu een probleem.
De ledjes schijnen heel fel ( ze zijn ook helder XD ) maar ze schijnen geel en geen groen :(
Ik heb foto's maar die kan ik morgen pas geven want heb hier geen cardreader.

Alsq ze geel schijnen in plaats van groen maak je ze kapot!!!

Grotere weerstand ervoor zetten.