LM318 op-amp circuit vervormt bij >200 kHz

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Anoniem

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met mijn SSTC projectje, en zoals de mensen die al andere topics van mij gezien hebben weten doe ik dit zonder gate-drive transformator, dus komt er wat andere elektronica bij kijken. Voor de aansturing van mijn mosfets wilde ik het volgende circuit gaan gebruiken:

http://img137.imageshack.us/img137/5849/17016843bp9.th.png

Dit heb ik nu getest op een breadboardje, en het lijkt prima te werken, alleen na ongeveer 200 kHz vervormt mijn signaal heel erg:

http://img137.imageshack.us/img137/1387/10647105px2.th.png

Het signaal word uiteindelijk hoe hoger de frequentie steeds vervormder, nog verder dan ik heb getekend, er blijft uiteindelijk niks van de blokgolf over, en het word een soort ruis op de frequentie van de ingangsblokgolf. Met 'ruis' bedoel ik dan een golfvorm die ik niet kan beschrijven. Uiteindelijk blijft er niks van over, en krijg ik een dc spanning van rond de 3 volt. Op lage frequenties werkte het echter prima, maar als ik naar de componenten kijk die ik gebruikt heb zou het gewoon tot meer dan 500 kHz moeten werken. Ziet iemand hier iets wat ik over het hoofd zie? Kan het zijn dat omdat ik het op breadboard heb geprikt? Dat een breadboard gaat storen op deze freqeunties, of heb ik gewoon in het ontwerp zelf een fout zitten?

Anoniem

Kijk, daar heb ik iets aan, zoiets had ik zelf nooit kunnen ontwerpen... Je zegt dat het tot 300 kHz goed werkt, zou ie de 500 kHz nog redden?? Dat is mijn doel in ieder geval, dat het geheel tot 500 kHz werkt. En kan dit circuit wel piekstromen leveren? De schakeltijden wil ik erg laag houden (<100 nS als het even kan), dus moet de driver wel piekstromen van 2 a 3 ampere kunnen leveren. Als ik gewoon een low-esr buffer condensator bij de totem pole zet, red dit circuit dat dan?

En even heel iets anders, het ingangssignaal is dus TTL niveau, terwijl de totem pole aan +15 en -15 volt hangt, dus het moet wel een ground-referenced driver zijn, lijkt me dat deze dat wel is als ik het zo snel bekijk? En die 10k trimpot, wat doet die precies? Ik denk zelf dat het om de inschakeltijd mee te varieren is, of doet het heel iets anders?

In ieder geval heel erg bedankt hiervoor, dit kan ik zo eens op een breadboardje prikken om het te proberen, helemaal top!