atmega16 reageert niet

Hallo beste mensen,

Ik heb hier een Atmega16 vers van aavrs.nl. Na aankomst heb ik hem meteen in zijn printje met icsp gezet, maar er kwam geen antwoord bij het programmeren. Na een paar keer proberen de fuses uit te lezen met sp12 werd hij één keer herkend als atmega16, daarna niet meer.

Ik heb hem nu op een breadboard, met voeding en simpelweg de icsp pinnen verbonden met de programmer. Ook hier herkende sp12 de atmega16 na een paar keer proberen, maar kwam niet verder.
De programmer is gewoon deze: http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider_prog.html
Ik gebruik hem al een paar maanden met de atmega88 en attiny13, daar werkt hij goed.

Ik heb al geprobeerd om de atmega16 volledig te wissen (-E in sp12), en volgens sp12 lukt dat.
Ook heb ik al het RC filtertje op de SCK pin gezet, idee komt van avrfreaks: http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&am…
Vervolgens de snelheid zo laag mogelijk gezet (100kHz in sp12), ook niets
De lengte van de programmeerkabel is ongeveer 40cm, ik ga er vanuit dat dit niet te lang is.
Waarschijnlijk ligt het ook niet aan de fuses, aangezien ik nog niets heb kunnen programmeren.

Heeft iemand nog een idee om het weer aan de praat te krijgen?

Ik vermoed een probleem met de voeding. Heb je --naast GND en Vcc-- ook AGND en AVcc aangesloten?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja, die zijn ook aangesloten. Er zit ook 100nF dicht bij en de reset gaat via 10k naar 5V.

[Bericht gewijzigd door infrarood op vrijdag 1 augustus 2008 14:12:31 (17%)

Dan zou het gewoon moeten werken. Met een eigen 5V-voeding en niets dan enkele weerstanden tussen parport en AVR heb ik al meermaals een ATmega32 geprogrammeerd - ook met een langere kabel dan de 40cm die je opgeeft.
Nooit problemen mee gehad...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb het allemaal een beetje nagemeten met mijn scoop.

-De reset geeft tekenen van leven. Ik zie een hoge puls van ongeveer 0.05s. Ik weet niet of dit aan het begin of het eind van de programmeerpoging is, in ieder geval niet tijdens. Ik heb 0.1s gemeten, en ik heb de sck en reset niet tegelijk actief gezien.

-De sck geeft een klok van ongeveer 25kHz

-De miso en mosi geven ook signalen, de data staat klaar als de sck hoog wordt, dus dat moet ook goed zijn.

Ik heb geen idee meer wat er mis kan zijn.

-De reset geeft tekenen van leven. Ik zie een hoge puls van ongeveer 0.05s. Ik weet niet of dit aan het begin of het eind van de programmeerpoging is, in ieder geval niet tijdens. Ik heb 0.1s gemeten, en ik heb de sck en reset niet tegelijk actief gezien.

Dat is niet zoals het hoort. Het kan gebeuren dat de RESET-lijn bij de start van een programmeer-cyclus even heen-en-weer klappert, omdat het syncen tussen programmer en AVR de eerste keer niet lukt. Maar verder moet de RESET-lijn tijdens de ganse programmeercyclus laag blijven.

Nu ja, vermits het programmeren met die ATmega16 toch niet lukt, gaat er waarschijnlijk wat mis gedurende de synchronisatie-fase en valt er weinig af te leiden uit hetgeen je op de scoop ziet.

Waar het juist mis loopt, weet ik ook niet. Maar het feit dat de AVR af-en-toe door de programmer herkend wordt, wijst toch op iets dat niet stabiel is. Voeding en verbindingen zal je ondertussen wel deugdelijk getest hebben. Heb je ook getest of de programmer met een andere AVR z'n werk doet?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik zie niets geks op de voeding.
De programmer werkt prima op een atmega88. Ik heb er pas nog één geprogrammeerd, na een poging op de atmega16 te programmeren.

Raar, hoor. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat de AVR gewoon een fabrieksfoutje heeft, maar zelf heb ik zoiets nog niet meegemaakt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Om alles uit te sluiten zou je nog een ander programma kunnen proberen. Hoewel ik in het verleden nooit slechte ervaringen heb gehad met SP12. Avrdude kan bijvoorbeeld overweg met dezelfde hardware.

Ik denk dat je de clock fuse op externe clock hebt gezet, dan kun je hem ook niet meer progr.

Ik heb het gisteren met avrdude geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Een verkeerde clock fuse lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik zal vandaag proberen andere klokken aan te bieden.

Ik bestel meestal een paar AVR's tegelijk, zoveel kosten die nou ook weer niet. Mocht er onverhoopt eentje kapot zijn/gaan/niet willen werken, heb je er altijd nog eentje liggen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

... en in de praktijk vermoed je dan dat ie kapot is, probeer je een andere, en kom je tot de conclusie dat het toch wat anders moet zijn. Maar het geeft een fijn gevoel dat je een andere kunt proberen, en dat het dus niet aan een kapot exemplaar zal liggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je hebt het op een breadboardje staan zie ik, hier heb ik wel eens de ervaring mee gehad dat deze slecht contact maakt (waar het hier erg op lijkt).

Bouw je schakeling is op aan de andere kant van het breadboard

Bedankt voor het meedenken,

Het probleem is gevonden. Blijkbaar had ik een te hoge weerstand gebruikt als beveiliging. De programmer heeft intern 1k weerstanden en ik had ook nog 1k op mijn breadboard in serie gezet. Als ik die 1k kortsluit met een draadje werkt het wel.

Persoonlijk vind ik die 1k intern al te veel. 330R of 470R volstaat als beveiliging.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)