Enkele Beginnersvragen

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste CircuitsOnline Community,

Na een tijdje meegelezen te hebben is de dag dan aangebroken dat ik me aangemeld heb voor jullie community. Ik ben namelijk bezig me te verdiepen in de wondere wereld van de electronica.

Eerst even iets over mezelf: Ik ben 26 jaar oud en werkzaam in de IT, over het algemeen in de hoek die software ontwikkelt, programmeur zo je wilt.

Ik wil graag mijn programmeerkennis uit gaan breiden in de embedded sector, iets waarin ik nog helemaal niet bekend mee ben. Voor een deel 'voor de fun' (zoals wij allemaal op CO mag ik aannemen), voor een deel omdat ik een nieuw huis in het vooruitzicht heb waar ik wat electronica in wil verwerken.

Helaas ben ik op het gebied van electronica een leek. Mijn kennis van natuurkunde op de middelbare school is voor een groot deel weggezakt en als ik jullie termen als 'mosfet', 'elco's', 'torren', etc. etc. zag gebruiken hier in het forum moest ik opzoeken wat jullie bedoelde (laat staan dat ik begreep wat die componenten deden!).

Je begrijpt: Er valt voor mij nog genoeg te leren. En tijdens dat proces zou ik graag van jullie kennis gebruik willen maken.

Echter, van voorkauwen zijn jullie (terecht) geen fan, dus ik heb al wat voorbereidend onderzoek gedaan. Deze websites vond ik erg informatief:
Sparkfun Tutorial
Hobby Electronics Course

Maar soms komt er zoveel informatie op me af dat m'n hersenen een beetje oververhitten.

Om te experimenteren heb ik een breadboard gekocht met wat weerstandjes, condensatoren, ledjes, knopjes, piezo speakertjes, etc. Ook mijn AVR programmer met wat Atmel microcontrollers zullen binnenkort arriveren.

Vandaag heb ik mijn eerste schakeling gebouwd: Een 9V batterij die via een switch aan een 7805 hangt. Daarachter zit een weerstandje met twee leds in serie. Tot mijn verbazing werkte dit meteen zonder vonken of schroeilucht!

Mijn eerste doel is het bouwen van een schakeling om meerdere rode, groene en blauwe leds dmv een microcontroller met PWM aan te sturen. Ik wil hier langzaam naartoe werken.

En dan nu, na die veel te lange introductie: Mijn eerste vragen. :)

1. In verschillende schakelingen (zoals die hieronder) zie je 'filter caps'. Inmiddels weet ik dat deze dienen om schommelingen in de stroomtoevoer op te vangen. Maar hoe werkt dat precies? En waarom staan ze op juist die plekken?
http://www.sparkfun.com/commerce/images/tutorials/BeginningEmbedded/1-PowerSupply/PowerSupply6.jpg

2. Rond veel microcontrollers in schakelingen zie je op vrijwel alle pinnen een weerstand zitten. Is dat om ervoor te zorgen dat er nooit teveel stroom doorheen kan gaan?

3. In deze schakeling:
Simple RGB Driver (PDF)
zie je dat het voltage voor de LEDs 11.3V is. Komt dit door de voltage drop van diode D1?

4. De schakeling hierboven wil ik op een gegeven moment gaan bouwen. Zien jullie er potentiele problemen in?

5. Ik heb geen idee wat de in de schakeling hierboven '2H7000' is. Is dat een (MOS)FET? Waarom is hiervoor voor gekozen ipv een transistor?

6. Als in de schakeling hierboven een transistor gebruikt zou zijn, dan moet er een weerstand voor GP0, GP1 en GP2 geplaatst worden, right? Ik heb dit in meerdere RGB PWM schakelingen gezien, maar het doel ervan is me helaas nog niet geheel duidelijk.

7. Kan ik transistoren zien als een component wat dmv een kleine stuurstroom (spanning?) een grotere in of uit kan schakelen? Wat is dan de spanning op de emitter? De som van de base + collector?

Dat was het voor nu even. Als ik gedurende mijn experimenten meer dingen tegenkom die ik zo snel even niet zelf uit kan vinden zal ik die hier ook plaatsen.

Groeten en alvast heel erg bedankt,

Wim

Iedereen hardstikke bedankt voor de warme ontvangst en jullie antwoorden! Het begint allemaal stukken duidelijker te worden.

De komende dagen zal ik verder experimenteren op m'n breadboard met de multimeter binnen handbereik. Mocht ik dan nog iets tegenkomen dan zal ik die vragen hier plaatsen.

Nogmaals bedankt!

Veel gemakkelijker als dat zal een schakeling om LEDs te sturen niet worden.

Persoonlijk vond ik BJTs (bipolaire transistors, dus met een basis, collector en emitter) veel gemakkelijker in het gebruik van FETs. Bij FETs zijn er nog wel wat valkuilen, vooral als je aan de grote stromen komt waar FETs vaak voor gebruikt worden.

Ik heb hier een simpele motordriver op mijn bureau liggen (om een exotische stappenmotor te testen) met BJTs die 16A mogen hebben. FETs gaan vaak nog veel verder, 75A is geen uitzondering, tot soms zelfs honderden amperes.

Ik zou je aanraden om eerst maar flink met BJTs te spelen, en de BC337 en BC327 op voorraad leggen. Deze mogen max. 500mA schakelen. Dit zijn de grote broers van de BC547 en BC557, die maar 100mA mogen hebben, wat toch nog vaak tekort schiet.

Als voeding kan bijna alles volstaan, ik heb het heel lang uitgehouden met een ATX voeding (owjee, vloeken in de kerk!), maar ook met een simpele instelbare voeding zonder stroomregeling kun je voorlopig genoeg spelen. Een goede multimeter is een must, en een oscilloscoop is erg handig als je ermee om kunt gaan. Dit is een apparaat waarmee je elektrische signalen zichtbaar kunt maken, en dit is er handig om schakelingen te begrijpen en fouten te zoeken.

Spullen om printen te maken heb je m.i. niet direct nodig; op breadboard en gaatjesprint kun je ook gemakkelijk werken, als het niet te groot en ingewikkeld wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken