Profielwerkstuk snelheidsmeter

het resetten is geen probleem; je doet gewoon een meting, als die binnen bepaalde grenzen valt (>20 en < 200km/h of zo) geef je de nieuwe snelheid weer, zo niet, dan negeer je de nieuwe meting.

@Lucky Luke: het probleem met zo weinig stralen, is dat de bal rond is, en je dus niet zeker weet dat deze beide keren op dezelfde plaats de straal onderbreekt. Naarmate de stralen dichter bij elkaar zitten, wordt deze afwijking kleiner (zelfs exponentieel, omdat de doorsnede van de bal rond is). Lasers zijn helemaal niet duur, voor een paar euro heb je al een bruikbare.

Ik zou het best zelf kunnen en willen maken, maar ik zit momenteel al met een afstudeeropdracht, 2 studies en teveel projecten van mezelf. Vooral als het snel af moet, lijkt het me geen goed plan.

Ik zou het ding zelf gewoon in het klein maken, met ramen van 30*30cm of zo. Grotere maten en eventuele andere materialen vanwege de omgeving kun je in de kostprijsberekening wel meenemen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 9 september 2008 17:47:54 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de grootte maakt op zich niet zoveel uit. het is alleen lastiger stellen. dus kun je net zo goed 85 bij85 maken.

het resetten is geen probleem; je doet gewoon een meting, als die binnen bepaalde grenzen valt (>20 en < 200km/h of zo) geef je de nieuwe snelheid weer, zo niet, dan negeer je de nieuwe meting.

blijft de snelheid dan op het display staan?

Die snelheid kan blijven staan, dat ligt aan je software. Die keuze hoef je niet te maken in het ontwerp op dit moment.

nee, maar wilde het gewoon weten of het ook mogelijk is.

Een paar foto's zoals beloofd van mij snelheidsmeter nog in afwerk stadium. Moet de behuizingen van de lasers en ontvangers nog maken dan is het klaar.

Laser, met afstelmogelijkheid voor het uitlijnen en 3v powersupply, LM317.
http://www.uploadarchief.net/files/download/laserport.jpg

Van de ontvangers heb ik nog geen foto's.

Het grote display, 3 x 7 segments van leds 3000mcd
http://www.uploadarchief.net/files/download/bigdisplay1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/bigdisplay2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/bigdisplay3.jpg

De basis eenheid waar de controller print, knoppen en displays inzitten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/controllerunit1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/controllerunit2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/controllerunit3.jpg

De schema's van het 'spul'.
http://www.uploadarchief.net/files/download/3v_power_supply_laserport.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/big%20display.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/controllerboard.png

Aanvulling:
Schema's zijn niet echt duidelijk. Linkjes naar grote exemplaren.
controllerboard
big display
laserport voeding

[Bericht gewijzigd door Arthur op dinsdag 9 september 2008 22:01:13 (14%)

heel erg Bedankt!! en wat staat er op de kleine displays op het controllerbord?? maar hij ziet er echt mooi uit!!!

[Bericht gewijzigd door Marissa op woensdag 10 september 2008 07:30:30 (73%)

Op 10 september 2008 07:16:44 schreef Marissa:
heel erg Bedankt!! en wat staat er op de kleine displays op het controllerbord?? maar hij ziet er echt mooi uit!!!

Op het lcd staat de status, zoals wachten op een auto en de laatst gemeten snelheid. Verder natuurlijk voor het menu, hierin oa afstand tussen de lasers, backlight lcd's aan/uit, animatie voor grote display, uitlijn functie voor de ontvangers (richten lasers), minimale snelheid bij huidige instellingen etc.
De andere twee displays zijn voor monitoring van de spanning, links is voor de accu spanning en rechts is voor de 'core' spanning (5v voeding van controllerboard).

Naast functionaliteit vind ik dat het oog ook altijd wat wil, dus probeer ik m'n creativiteit ook in een mooie overlay kwijt te raken. Bedankt voor je complimenten. Hoop je wat inspiratie gegeven te hebben ;)

Succes met jullie project, want er is niets zo leuk als een stukje voldoening na het realiseren van een idee! :)

je hebt allemaal displaytjes en poorten, maar in principe hebben wij die niet nodig, alleen het grote display , aan en uit knop, en de voeding. ook misschien nog een lampje inbouwen als de laser niet goed op de fotodiode komt.

we hebben de schema's bestudeert, maar wat zijn de displaytjes en de verschillende poorten, die hebben we namelijk niet nodig?

op wat voor plaatje komt de chip, en wat hoort daar nog meer bij?

Wil je er nog wat van leren of wil je alles voorgekauwd krijgen?

Gebruik die schema's als basis en maak er zelf wat moois van. Hoe moeilijk kan 't nu nog zijn?

Sorry als dit geen gepaste post is, maar voor schoolwerk vind ik persoonlijk dat je zelf ook wel wat mag doen.

[Bericht gewijzigd door Babylon op woensdag 10 september 2008 18:33:59 (26%)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

we hebben 1 vraag: wat betekenen GND en VDD en ICSP?

GND = Ground (bij het gebruik van een accu de -)
VDD = Positieve spanning, bij accu + (Weet de afkorting niet)
ICSP = In Circuit Serial Programming, mogelijkheid om je uC te programmeren zonder deze te verwijderen uit de schakeling.

//EDIT: Met + en - van de accu bedoel ik niet dat je hier direct je accu op kunt aansluiten, dit is afhankelijk van de spanning en toepassing, maar als voorbeeld.

[Bericht gewijzigd door BernardV op woensdag 10 september 2008 18:51:02 (26%)

we hebben even het schema verandert hoe wij denken dat het voor ons van toepassing is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%202.jpg

[link]http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%202.jpg[/link]

[Bericht gewijzigd door Marissa op woensdag 10 september 2008 18:56:27 (19%)

Op 10 september 2008 18:56:06 schreef Marissa:
we hebben even het schema verandert hoe wij denken dat het voor ons van toepassing is.
[afbeelding]

[link]http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%202.jpg[/link]

U begrijpt dat de microcontroller nog geprogrammeerd moet worden en dat deze software zelf geschreven moet worden?

Btw:
VDD = Voltage drain-drain (CMOS)
VSS = Voltage source-source (CMOS)
VCC = Voltage collector-collector (TTL)
VEE = Voltage emitter-emitter (TTL)

De dubbele suffix (eg. EE) laat zien dat het om meerdere emitters die aan elkaar hangen gaat en dat dus niet een enkele emitter van één transistor bedoeld wordt.

[Bericht gewijzigd door smsmonster op woensdag 10 september 2008 20:49:20 (12%)

Als je het basis houdt kan er inderdaad het een en ander geschrapt worden.

R3,R4,R5 = accu spanning monitoring, kan dus weg
R6,R7 = 5v spanning monitoring, kan dus weg
CON4, R11, R12 = I2C bus voor aansturing van dual display van de spannings monitoring. Kan dus ook weg

Let wel op, ik heb gebruik gemaakt van een analoge ingang om de drempelwaarde software matig te kunnen instellen via een menu. Jullie maken volgens eerdere berichten de keuze om dit via een opamp schakeling op een digitale ingang aan te bieden.

De door mij gebruikte PIC controller is van een ander type dan ook eerder over werd gesproken, jullie spraken over een 18F-serie.

Maak hierin een keuze en ga eens aan de slag en maak een proef opstelling om wat te proberen. Eens moet je knoppen door hakken en beginnen. Dan zul je gegarandeerd nog tegen problemen aanlopen die je moet tackelen.

Ik heb mijn spulletjes gepost omdat er een hele grote overeenkomst is met jullie project, een bal of een rc auto, maar wat je wilt is hetzelfde. Het onderbreken van de lichtstraal wordt alleen op twee totaal verschillende manieren gerealiseerd. Niet dat je mijn ontwerp 1 op 1 over moet nemen, maar gebruik ervan wat je handig lijkt en misschien krijg je nog een idee of stimulance als je ziet dat iemand anders ook een soortgelijk hobby project heeft. Ik vind het vaak ook prettig als ik eens met iemand kan mee spieken of in de keuken kan kijken.

In mijn ontwerp heb ik gekozen voor schuifregisters voor het aansturen van de segmenten. (3 extra printen in het grote display) Voor jullie schakeling, is het wellicht veel meer voor de hand liggend dat je de segmenten 'rechtstreeks' (via een driver) vanaf de pic aanstuurt. Zonder displays en allerlei gadgets heb je pinnen voldoende over lijkt me.

Let wel op, ik heb gebruik gemaakt van een analoge ingang om de drempelwaarde software matig te kunnen instellen via een menu. Jullie maken volgens eerdere berichten de keuze om dit via een opamp schakeling op een digitale ingang aan te bieden.

dus vanaf de sensor, gaat het naar een opamp, en dan direct naar de pic?

wat voor PIc kunnen we het beste nemen?

we gaan denk ik eerst het detectieraam maken met de laser. moeten we als sensor de Bpw34 gebruiken?
daarna heb je eigenlijk iets nodig waarmee je het kan testen. zodat je het nog uit kan proberen of het werkt.
daar heb je toch van die borden voor? maar dan moet de chip wel eerst geprogrammeerd worden?

In mijn ontwerp heb ik gekozen voor schuifregisters voor het aansturen van de segmenten. (3 extra printen in het grote display) Voor jullie schakeling, is het wellicht veel meer voor de hand liggend dat je de segmenten 'rechtstreeks' (via een driver) vanaf de pic aanstuurt. Zonder displays en allerlei gadgets heb je pinnen voldoende over lijkt me

ja dat was wel de bedoeling. de displays aan laten sturen door de PIC. als het goed is heb je dan toch alleen de 3 7-segment displays nodig, die je dan aan een output van de PIC maakt. dan heb je toch geen extra onderdelen nodig?

we hebben een beetje idee hoe de PIC (software) moet gaan werken. het schetsje volgt zsm!!

Shiptronic

Overleden

zorg dat je signaal uit je sensor opstelling krijgt. (hoog laag digitaal) liefst zichtbaar met een led op de sensor zelf

stuur met een PIC een LCD aan (bv HELLO world)

zie dan een prog te schrijven die uit de twee sensor signalen de snelheid berekend en op het LCD-scherm toont.(laat als test eerst 2 leds aan en uit gaan, als je je hand door een van de 2 sensoren haalt, is later ook makkelijk met afregelen van de lazer.

als je dit voor elkaar hebt kun je hem opleuken met een 7 segments display , bv multiplexing is dan weer een nieuwe tak van de sport.

langzaam opbouwen, en steeds een stapje verder, als je alle technieken die hier bij komen kijken in een keer wil bevatten loop je snel spaak

alle info die je zo'n beetje nodig heb kun je in het nederlands vinden op www.picbasic.nl, de rest google je erbij of post je hier.

behalve veel schrijven vind ik weinig activiteit terug. je eerste blik A LED progje had al kunnen draaien.

dan had je de hobbel software, progger instellen ed inkl. de valkuilen al gehad.

vanaf daar is een LCD een eitje om aan te sturen, veel simpelerals een 7-segment + 2 schakelaars om de sensoren te simuleren.

schaf in ieder geval een breadbordje aan (inkl draden !!!) , daar zul je veel plezier en gemak van hebben.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

picbasic lijkt me niet echt een goed idee, als ze nauwkeurig willen gaan meten, en tegelijkertijd druk bezig zijn met het multiplexen van het display.

Het is natuurlijk wel veel toegankelijker dan C of ASM.

Waarom willen jullie allemaal perse een PIC, en geen AVR?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor de mechanische constructie zou ik denken aan iets waarbij je twee spiegels precies tegenover mekaar probeert te zetten. het belangrijkste is dat ze dan precies parallel komen. Daar moet je dus stelmogelijkheden voor hebben. Dus bijvoorbeeld de bovenkant van je raam moet je in de lengte kunnen verstellen. En de twee staanders moet je kunnen draaien. Vervolgens kan je de laser mikken op "halverwege" de overkant. en komt ie na 1 bounce op de sensor (de spiegel tussen de laser en de sensor is overbodig). Heb je op z'n minst IETS. Als het dan lukt om "verder" te mikken, kan je de laser iets omhoog mikken, zodat ie 2x heen en weergaat. Zo kan je je grid steeds kleiner maken, en stoppen als het niet meer werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat waren we ook van plan. eerst de spiegels goed zetten en dan kijken hoe ver je kan gaan met de laser. we wilden de laser op stelschroeven zetten zodat je de straal hoger en lager kunt richten. het frame zou je ook kunnen verstellen, maar wordt dat wel zo stevig?

@sparkygsx:
dus jij zegt dat we beter een AVR kunnen gebruiken in plaats van een PIC omdat deze sneller is?

we willen de spullen zoals een sensor en laser gaan bestellen, op CONRAD hebben ze geen laser, althans die kunnen we niet vinden maar wel een sensor BPW34. nou hebben we zitten kijken bij ALFA parts, daar hadden ze een laserpointer en een sensor BPW38 geloof ik van 32 volt. wat betekend dat, dat hij 32 volt voeding nodig heeft of niet?

de TU Delft wilde voor ons wel een chip programmeren. we weten al ongeveer hoe het eruit moet komen te zien.

Op 11 september 2008 10:04:16 schreef SparkyGSX:
Waarom willen jullie allemaal perse een PIC, en geen AVR?

Nou die PIC kan ze krijgen als ze met een schema komt, dan stuur ik die op. Het is een 18F2550 die is zeker snel genoeg, helemaal als er een 48MHz kristal aan gehangen wordt.
Ook qua poorten moet deze voldoende hebben, als dat niet goed is is er ook iets mis.
Verder maakt het natuurlijk niets uit of het een PIC of AVR is. PICBasic of BasCom is bijna hetzelfde.
Ben het wel met je eens dat als tijdens het multiplexen ook nog nauwkeurige berekeningen uitgevoerd moeten worden PICBasic niet direct de beste kandidaat is, maar denk niet dat je gruwelijke verschillen gaat halen.
Daarbij zoals je zelf ook al aangeeft is dat wel toegankelijk en ik denk dat dat belangrijker is dan een zeer nauwkeurige meting. Met PICBasic is prima een proof of concept te maken, moet het dan toch beter en sneller is het alleen een kwestie van opnieuw proggen in ASM ofzo.

Daarbij zou je het multiplexen wel in een main loop kunnen doen en de timing in een timer. Dan krijg je timer toch voorrang op het multiplexen en is er niet veel aan de hand.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20chip.jpg

bij deze hoe het ongeveer moet gaan werken. alleen de reset staat er nog niet bij, maar hij moet gereset worden als er een nieuwe bal doorheen gaat.

@TS: een PIC of een AVR maakt voor de snelheid erg weinig uit. Persoonlijk vindt ik de AVR handiger, maar dat is waarschijnlijk net waar je aan gewend bent.

Je kunt de onderdelen ook bij een elektronica winkel kopen / laten bestellen. In Arnhem zit bijvoorbeeld Radio Piet, en Nijmegen heb je Technica. In andere steden zullen ook wel dergelijke winkels zitten.

Mocht het nou niet gaan lukken bij de TU, geef dat dan hier op tijd aan, dan kan iemand anders het misschien oppakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

klopt het schema een beetje?
en waar moet je de reset zetten als je wilt dat het gereset wordt als er een nieuwe bal doorheen gaat?

Je hoeft deltaoutput toch niet te berekenen? Het lijkt mij dat je de timer start bij 0, dus output 1 = 0. Zonde om daar rekentijd aan te verspillen als het toch niet nodig is.

Je moet natuurlijk niet vergeten de timer weer op 0 te zetten dan.