M'n eerste print-ontwerp

Alleen berichten met de trefwoorden “hoeken 90 graden” worden getoond. Alle berichten tonen

messchien is een schema handing?

-ge kunt geen thruhole compontnen onder een DIP40.
-geen 90° bochten
-dikke banen voor de power
-niet tussen pinnen door

etc

Robin

Het eerste wat me opvalt zijn de 90° hoeken. Gebruik 45° hoeken, ziet er veel professioneler uit ;) (en de density ervan is hoger, en de banen blijven beter op het materiaal bij zelf gemaakte printen)

Gebruik teardrops om de verbinding tussen track en pad van meer koper te voorzien

voor de rest moeten we weten wat het ontwerp moet doen...

Sonar is meer dan Ping...

Over het algemeen zijn hoeken van 90 graden in sporen niet zo'n heel goed idee.

Verder zitten rond U4 een hoop pads zonder component er bij. Als dat printpennen of zoiets zijn dan zou ik ze naar de rand verplaatsen.

zoald de andere zeggen geen 90 graden bochten, doe er maar 2 van 45.
teardrops zijn trouwens dit als je het niet wist:
http://www.frontline-pcb.com/files/Genesisimages/AdvancedTeardrop_100x101.gif
bij T kruisingen zijn deze ook aangeraden trouwens, maar als je geen 90 graden bochten maakt heb je ook geen T kruisingen haha

Het schema is een beetje onduidelijk misschien maar zal hem morgen online zetten.
Iig zijn de belangrijkste dingen dus geen 90 graden bochten, de teardrops en grotere paden voor voeding. En die DIP 40 is een 18F452 (met IC-voetje)

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

Heeft iemand misschien enig idee hoe ik hoeken van 45 ipv 90 graden kan maken in PCB Artist?

Edit: Heb hem al, Segment mode -> Miller

[Bericht gewijzigd door Jasper91 op vrijdag 19 september 2008 13:28:32 (19%)

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

U3 zou ik 180 graden draaien, R13 lijkt via een draadbrug aan je controller vast te zitten, dat kan makkelijk rechtstreeks.

Die lange connector onderop, misschien is het wel makkelijker als je die ook 180 graden draait.

De plek van C3 snap ik nog steeds niet.

Maar verder zie ik geen echte problemen.

Die regel "geen haakse bochten" is toch een beetje omstreden. Het komt (voor zover ik weet) voort uit het probleem van onder-etsen als je zelf je printen etst.

Je krijgt ook minder reflecties bij snelle schakelingen. Zeker met de scherpe flanken van moderne digitale schakelingen helemaal geen slecht idee. Daarom zie je bij echt hele snelle schakelingen (bijv. in de microgolf techniek) dat daar zelfs alleen mooie ronde bochtjes worden gebruikt. 2*45 graden is dan ook niet meer goed genoeg. Om te visualizeren: denk aan een watergolf die door een smalle lange bak water loopt. Met een ronde bocht gaat de golf gewoon de hoek om. Met een rechte of 45 graden hoek krijg je een golfje wat terugkomt, en weer terugkaatst, en weer terugkaatst, enz. enz.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun