Als je de printlayout uit de datasheet gebruikt kan het eigenlijk niet fout gaan.

Kunnen we onder "Forum", bij de FAQ bijvoorbeeld, niet een paar geluidsvoorbeelden plaatsen van brom, ratel, ruis, piep? Paar kleine mp3'tjes ofzo.

Je zou denken dat de woorden duidelijk zijn, maar het blijkt iedere keer weer dat de mensen ze gewoon maar door elkaar gebruiken. Hier werd het tenminste nog meteen ontdekt, maar IK dacht al aan (toch nog) oscilleren, terwijl het dus om brom gaat.

Eerst ging het om oscillatie, dat ben ik zeker, dit is nu reeds opgelost met die condensator over de voeding.
Wat ook hielp is een schroevendraaier in de ventilator van m'n PC voeding te duwen.

De ruis heb ik nu al merkwaardig kunnen verstillen door m'n versterking naar beneden te schroeven, van die 100kOhm naar 56kOhm , maar is nog altijd aanwezig.

Merkwaardig is ook als ik m'n ingangen open leg er géén ruis is. Vanaf ik 'm in mijn laptop zijn line out poep duw is't er terug :/

Niets aan te doen zeker?

Ruis, daarnet was het brom.
Gebruik eens afgeschermde kabel. De versterker wordt niet gevoed vanuit de lap-top, anders zou het nog een aardlus kunnen zijn.

@FET, misschien wel een goed idee. Zal het eens bespreken met mijn collega mod's.

@FET: goed idee, maar wanneer kijkt er nu uberhaupt iemand in de FAQ? Dus zal het wel weer verwarrend blijven tot iemand verwijst naar de geluidssamples.

Op 30 september 2008 19:19:28 schreef Scheef_schaap:
Wat ook hielp is een schroevendraaien in de ventilator van m'n PC voeding te duwen.

Of je filtert die voeding wat beter... Of gebruikt een beter geschikte voeding.

Merkwaardig is ook als ik m'n ingangen open leg er géén ruis is.

Ruis of brom? Make up your mind!

Als je al nat bend kan je even goed gaan zwemmen!

Zoek de fouten?

Op 29 september 2008 23:46:25 schreef maartenbakker:
En de soms ook gebruikelijke snubber aan de uitgang van het IC?

Die zou ik als ik TS was ook plaatsen, ik heb er heel wat zien oscilleren zonder de snubber. Meestal 100nF een een tiental ohms in serie, doet de truuk. Probleem is dat TS de hoogfrequente oscillatie niet kan horen over zijn speaker, even kijken met een scoop is zeer de moeite waard.

De ruis heb ik nu al merkwaardig kunnen verstillen door m'n versterking naar beneden te schroeven, van die 100kOhm naar 56kOhm

Goh, wat vreemd... Misschien iets te maken met het feit dat de versterking 2x zo laag is? :+

Merkwaardig is ook als ik m'n ingangen open leg er géén ruis is.

Dan komt de ruis uit de laptop en mankeert de versterker niets?
We weten trouwens nog steeds niet of het brom of ruis is... :(

Merkwaardig is ook als ik m'n ingangen open leg er géén ruis is. Vanaf ik 'm in mijn laptop zijn line out poep duw is't er terug :/

Ik gok op een lamme geluidschip in de laptop.
Dat komt vrij vaak voor.

Ik heb er hier ook eentje waar bijna meer ruis uitkomt dan geluid.
Op die kleine speakertjes hoor je het niet, maar sluit je een koptelefoon aan dan is het heel duidelijk.

Niets aan te doen zeker?

Nope.

Test even op een andere PC, dan weet je het zeker.

Op 30 september 2008 19:46:32 schreef Hugo Welther:
@FET, misschien wel een goed idee. Zal het eens bespreken met mijn collega mod's.

Gaaf, zou leuk zijn.

Op 30 september 2008 20:20:49 schreef Fuzzbass:
@FET: goed idee, maar wanneer kijkt er nu uberhaupt iemand in de FAQ? Dus zal het wel weer verwarrend blijven tot iemand verwijst naar de geluidssamples.

Dat is zo, maar dat verwijzen kan dan tenminste. Dan kunnen we zeggen: "wat voor geluid bedoel je? Zie FAQ: samples".

Op 1 oktober 2008 11:04:00 schreef Bart Hiddink:
[...]

Ik gok op een lamme geluidschip in de laptop.
Dat komt vrij vaak voor.

Volume laptop omlaag, volume amp omhoog.

Ik denk brom, 't klinkt niet zoals een verkeerd getunede AM radio ofzo, eerder een zware bas geruis/brom die erin komt.

Met m'n CD speler erop heb ik helemaal geen geruis. Het moet wel van m'n laptop komen..

Vandaag eens meegenomen naar het school, en op de distortiemeter aangesloten en die duide iets minder dan 1% aan.
Als ik de amplitude van m'n F-generator heel laag zet liep de distortie op, en als ik het volume heel hoog zette ook.
Daartussen ongeveer constant op 1%.

Ik denk dus de boosdoener gevonden te hebben, 'k vind de prestaties van die TDA2030A helemaal niet slecht eigenlijk!

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (11%)]

Ruis is Shhhhhhhh. Brom is brrrrrrrrr.
Ruis is inderdaad zoals een radio die niet op een zender staat.

Op 1 oktober 2008 18:21:27 schreef Scheef_schaap:
Ik denk brom, 't klinkt niet zoals een verkeerd getunede AM radio ofzo, eerder een zware bas geruis/brom die erin komt.

Met m'n CD speler erop heb ik helemaal geen geruis. Het moet wel van m'n laptop komen..

Noem het dan ook brom!

Op 1 oktober 2008 20:04:22 schreef Pietdepiet:
Ruis is Shhhhhhhh. Brom is brrrrrrrrr.
Ruis is inderdaad zoals een radio die niet op een zender staat.

Het is nog gekker:
Brom is "hummmmmmmmmmmmm", ratel is "prrrrrrrrrr".

Brom is een vrij diepe, eh, brom. Uit de voeding vaak 100Hz, maar soms ook rechtstreeks 50Hz. Op kleine weergevers kun je het niet eens horen.
Het spectrum is zo goed als één lijn (van 50 of 100Hz).

Ratel komt wel van de 50 of 100Hz, maar is veel scherper van toon. Het spectrum bestaat uit harmonischen van 50 (of 100) Hz. Soms met, maar soms ook zònder de grondtoon. Ratel is ook op kleine weergevers goed te horen.

Als ik m'n TDA2030A voedt met 40VDC (transfo van 2 x 28VAC),
dan kan ik volgens de berekening:

Peff = Ueff² / R
Peff = (Umax / Vk(2))² / R
Peff = U max² / 2.R
Peff = 40VDC² / 2.8 Ohm
Peff = 100W

Kan mijn TDA2030A dit aan als ik deze voldoende koel? Ik mag heb voeden to 44VDC dus dit zou geen problemen moeten opleveren.

EDIT: foutje zeker? Ik moet de voedingsspanning wss door 2 delen..

Dan komt het vermogen op 25W uit.

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (14%)]

Ik heb even gemeten, er komt RMS 14V uit (bij 1kHz). Dit is dus een vermogen van 14²/8 = 24,5Wrms.

Echter heeft hij daarnet 'BOEM' gezegt, nadat ik er een load van 2 x 12V lampjes (5W) in // aanhing.

Ik denk dat dit IC gwn z'n warmte niet kwijt kan, de koelplaat blijft koel.

Enfin, een nieuwe TDA2030A erin gepropt, en ik ben uiterst tevreden over z'n power die hij levert (je kan er doof van worden)

Een lamp is GEEN fatsoenlijke ohmse belasting..!

Op 3 oktober 2008 15:57:47 schreef JuuL:
Een lamp is GEEN fatsoenlijke ohmse belasting..!

Huh?

De weerstand is temperatuursafhankelijk. Als de lamp koud is heb je een lage weerstand, hierna warmt hij op en wordt de weerstand hoger.

Of er heeft een grote stroom gelopen doordat de weerstand te laag was, of de TDA was aan het oscilleren. Het kan ook zijn dat de thermische verbinding met het koellichaam zuigt: iets pasta gebruiken en zorgen voor goed contact.

Op 3 oktober 2008 19:20:41 schreef JuuL:
De weerstand is temperatuursafhankelijk.

Zeg dan dat het geen fatsoenlijke belasting is, ohms is ze namelijk zekers wel.

Op 3 oktober 2008 20:06:52 schreef Xenobinol:
[...]
Zeg dan dat het geen fatsoenlijke belasting is, ohms is ze namelijk zekers wel.

En bovendien als je versterkers test is een lamp alleszins fatsoenlijker dan een speaker. Ten eerste kies je de lamp makkelijk zo dat hij alle energie kan opstoken die er worst case in terecht komt, en verder is de lamp zuiver ohms dus zal op elke frequentie dezelfde weerstand laten zien. Als de lamp niet belachelijk zwaar is heb je van het PTC effect niet echt veel last.