AVR development board

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoi,

Omdat ik er niet vrolijker van wordt om elke keer, als ik een AVR-projectje wil proberen, mijn breadboard weer moet opbouwen met XTAL, C-tjes, ISP-connector, LEDS voor uitgangen etc.. was ik van plan om een development boardtje te maken.

Waarom zelf maken? Ik heb nog geen kunnen vinden die aan m'n eisen voldoet. De STK500 vind ik veel te groot, aan andere dev-boards mankeert ook altijd wel wat.

dit board (pdf) is m'n uitgangspunt, alleen vind ik et feit dat ze hier 1 mega header gebruiken voor all in/outputs niet zo fijn.

Dit had ik al even op een rijtje gezet voor mezelf:
* 8, 20, 28 & 40 pins socket AVR support
ATtiny 12/15 = 8pins
ATtiny 2313 = 20 pins
ATmega8 = 28 pins
Atmega 16 / 32 8535 = 40 pins
* 8 pins socket voor eeprom 24cxx
* Headers per output port (A, B, C, D)
* Reset circuit. 1 circuit voor alle sockets.
* eigen voedingsstabilistatie(adapter xxx-volt aansluiting ofzo)
* leds voor status van uitgangen. (hoeveell??) aan/uit schakelbaar.
* push-buttons of dip-switches voor ingangen (hoeveel?? dip of push??)
* ISP connector
* JTAG connector
* RS232 ondersteuning (1 port)
* piezo buzzer
* aan/uit schakelaar + led
* X-tal --> vast of vervangbaar?? 1 per socket? of gezamelijk???
* europrint formaat

Mijn vragen:

1) Welke AVR types zijn een MUST om te kunnen gebruiken? Voor mij zijn het de tiny2313, mega8, mega16, mega32.

2) De LEDS.. poort A t/m D .. 4x8 = 32 LEDS! Lijkt me een beetje veel, zijn hier ideeen over???

3) Schakelaars. DIP-switches lijkt me het handigst. Verder zelfde verhaal als hierboven.. Hoeveel zijn er nodig?

4) Het X-tal. Ik wou hier zowiezo een socket voor maken, zodat het x-tal te vervangen is. Is het misschien handig om 1 socket/xtal voor alle avr-sockets te gebruiken? Je kan dan alleen niet verschillende avrs tegelijkertijd gebruiken. Ideeen?

5) De ATtiny15 heeft een andere pinout dan de ATtiny 11/12 (portb 3 & 4 omgedraaid), toch moeten ze gebruik maken van dezelfde socket. Gewoon 'pech hebben' of heeft iemand een oplossing?

Verder wou ik nog een aantal signalen zoals I2C-bus etc allemaal naar buiten brengen via aparte header-pins.

Het geheel moet dus op een Euro-print gaan passen.

Alle opmerkingen en suggesties zijn welkom!

Die onderste inderdaad. Het klopt dat de pinnetjes niet al te vast zitten. Maar dit probleem komt volgens mij bij alle type voor, niet alleen bij deze specifiek. Kleine boorgaatjes en grote pads moeten genoeg zijn denk ik.

Het wordt dus een modulair systeem, met een 'moederboord' en 'kinderboorden'. Wil het moederboord wel voor een aantal verschillende AVRs bruikbaar maken (die eerder genoemde modellen is het streven voorlopig). 10pins headers moeten het moederboord met de kinderen verbinden. Plaats dus voor 8 datalijnen + VCC + GND.

De LEDS, schakelaars etc wat op de print zelf zit, worden uitgerust met 'cupjes' (om de woordkeuze van Atom even aan te houden), om ze -flexibel- met de out/inputs van de AVRs te kunnen verbinden. Deze dus:http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/20polidkn.jpg

.. lijst van wat er tot nu toe 'vast' staat volgt nog..

PaWoN

ps: hoe zijn de ervaringen met bovenstaande 'cupjes' en breadboard draadjes.. wil dat een beetje blijven zitten?

Henry S.

Moderator

Op 7 oktober 2008 16:47:52 schreef PaWoN:
Omdat ik er niet vrolijker van wordt om elke keer, als ik een AVR-projectje wil proberen, mijn breadboard weer moet opbouwen met XTAL, C-tjes, ISP-connector, LEDS voor uitgangen etc.. was ik van plan om een development boardtje te maken.

Waarom zelf maken? Ik heb nog geen kunnen vinden die aan m'n eisen voldoet. De STK500 vind ik veel te groot, aan andere dev-boards mankeert ook altijd wel wat.

Beide punten deel ik met je, ik ga dit topic aandachtig volgen.

* leds voor status van uitgangen. (hoeveell??) aan/uit schakelbaar.

Elke I/O pin, jumpers

* push-buttons of dip-switches voor ingangen (hoeveel?? dip of push??)

8-16 push-buttons, alle I/O dip

* X-tal --> vast of vervangbaar?? 1 per socket? of gezamelijk???

1 op socket

Op 7 oktober 2008 20:21:14 schreef pros:
Maar bij zulke connectors komt er haast toch geen druk van bovenaf op de pinnen? De contacten drukken immers zijlings. Ik heb daar in meer dan 20 jaar nooit een probleem mee gehad (bij enkelzijdige printen). Wel even vermelden dat ik de eilandjes steeds zo groot mogelijk maak, en steevast met 0.9mm boor - dan moet je al moeite doen om de pinnen door de boorgaten te duwen...

Me2, maar bij het demonteren van zo'n shrouded header (verkeerd om :o), bleven de pootjes staan en had ik de box in m'n hand...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Laat zowel die poten als je ISP connector op iets eindigen wat je met draadjes kunt doorverbinden aan elkaar. Breadboard idee.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

staat genoteerd.

Ik ben even snel met Photshop bezig geweest:
http://www.showyourprojects.com/pawon/avr_def_board_design.gif

Van rechts naar links:
* Headers voor port A tm/ D
* AVR-inplug gedeelte (bovenaan). hier wordt een adapter-kaart met AVR erop ingestoken.
* daaronder port A t/m D nogmaals, maar nu 'cupjes' waar je breadboard draadjes in kan steken
* Daaronder de leds, buttons, dipswitches, potmeters etc.
* met daarnaast de headers (ook cupjes) voor de leds, switches etc.)
* Bovenaan nog header pins voor zaken asl I2C etc te verbinden
*links bovenin spanningsregelaar + aansluiting voeding.
*daaronder rs232
* daaronder ISP / JTAG connecties.

Nou zijn er natuurlijk 1001 verschillende layouts mogelijk.. wat zouden jullie graag waar gezien hebben? Dit is slechts een voorbeeld van hoe het zou kunnen.

PaWoN