max232tje doet zn werk niet goed

Dank ik heb nu dit:
Maar hoe zorg ik ervoor dat hij een inverted signaal verwacht?

code:


DEVICE 16F628A                ;Gebruik een 16F628A type
CONFIG WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF, HS_OSC ;INTRC_OSC_NOCLKOUT verwijderd 
ALL_DIGITAL TRUE              ;Alle ingangen digitaal
XTAL 20
ON_INTERRUPT GOTO InterruptAfhandeling ;Spring naar label  
HSERIAL_BAUD  = 2400          ;Transmissiesnelheid van de data over de bus
HSERIAL_RCSTA = %10010000     ;Bit4:Continu ontvangen
HSERIAL_TXSTA = %00000000     ;Bit5:Transmitpin uitgeschakeld (TXEN (Transmit ENable) = 0)
                    
DIM weerstand AS BYTE         ;Deze variabele bevat straks de stand van de potmeter  
DIM weerstandoud AS BYTE
CLEAR
weerstand = 100

TRISB = %11111111
als data is ontvangen door de USART
INTCON.7 = 1                  ;GIE  (Global Interrupt Enable) activeren
INTCON.6 = 1                  ;PEIE (PEripheral Interrupt Enable) activeren
PIE1.5   = 1                  ;RCIE (USART ReCeive Interrupt Enable) activeren

GOTO main

InterruptAfhandeling:
weerstand = RCREG ;onvangen op b1
CONTEXT RESTORE

main:
HPWM 1, 0, 2000
WHILE 1 = 1  
weerstandoud = weerstand
IF weerstandoud <> weerstand THEN
  HPWM 1, weerstand, 2000     ;pwm op port b7
END IF

WEND

END

Heb je ook al getest of het werkt?

En ik zou on_interrupt goto toch gelijk onder xtal 20 zetten. Dat maakt het overzichtelijker (zeker in een groot programma).

IK heb het nog niet getest dat ga ik zo doen, ik wou niet mn max232 opblazen. Ben daar bij elektroboer voor 4,50 mee opgelicht. Maar hoe kan ik een inverted signaal versturen met hyperterminal? Of waar kan ik instellen dat er een inverted signaal binnenkomt door de max232.

[Bericht gewijzigd door pientertje op vrijdag 31 oktober 2008 11:30:47 (18%)

Zowel de UART in je PC als de MAX232 inverteren automatisch. Daar hoef je dus niets voor te doen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Maar toen ik data ging verzenden naaar de pc moest ik het wel inverteren of is dit een ander verhaal?

Omdat je het toen software matig deed en nu hardware matig.

Het werkt helaas niet. Ook niet als ik de hpwm eruit haal en alleen de data probeer terug te sturen. HELP!

Ik dit probleem intussen opgelost, maar nu heb ik een breadout bordje er van gemaakt. Hij doet het niet goed. De uitgang van pin 14(en 7)is gewoon de voedingspanning wat ik ook met de ingang doe. Is hij kapot?
http://www.uploadarchief.net/files/download/bordje.png

mod edit: 3091 x 2786, kan het nog groter te groot?

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 27 januari 2009 22:05:23 (10%)

Shiptronic

Overleden

GND van je connector aansluiten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik durf nog niks aan mijn computer te hangen. Ben met een scoop aan het meten.

Dat de gnd van je connector niet aangesloten is, is gewoon een fout in je ontwerp. Dus gewoon even verbeteren, ookal hangt nog niks aan je pc.

Hoe meet je alles?

O, dat was de vorige versie van de print dat is al gefixed. Ik zal even een foto posten. Ik meet de spanningen met mijn scoop. Ben mijn multimeter even kwijt(alweer).
http://4krant.sharper.nl/foto/breadout/P1130798-400.jpg
http://4krant.sharper.nl/foto/breadout/P1130801-400.jpg

Wat een hoop stof al op die tweede foto na 1 dag.

Ik bedoelde eigenlijk, hoe je het meet. Dus ten opzichte van wat, en wat meet je op welke pinnen?

edit:
Die printsporen zijn wel erg dik! Wat neem je? 1mm oid? Ze kunnen gerust een stuk dunner, 0.4is prima. Maar om het etsen wat makkelijker te maken kan is 0.6mm beter.

Ook zou ik de clearance bij drc wat aanpassen. Dan heb je wat meer ruimte tussen het koper vlak en de printsporen, dat maakt het solderen wat makkelijker.

Ik meet vanaf pin 2 van de connector. Ook op pin14 van het ic is het hetzelfde.

Ten opzichte van welke pin meet dat?

GND pin5 van db-9
Het is 0,7mm

[Bericht gewijzigd door pientertje op woensdag 28 januari 2009 17:24:06 (29%)

Heb je al getest of de GND van de db9 wel aan de gnd van je voeding hangt. Of er nergens kortsluiting is enzo.

bprosman

Golden Member

Heb je al eens gemeten of er geen kortsluiting tussen je sporen zit ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank bram, ik dacht dat het wel goed zat. Maar ik heb zojuist mijn multimeter teruggevonden. Je weet hoe dat gaat. Mijn moeder ruimt hem dan ergens in een kast op en zegt vervolgens dat ze van niets weet(niet expres gewoon al weer vergeten) Maar er zat inderdaad een sluiting bij de elco rechtsboven. Hij doet het nu prima. Ik heb ook nog een algemeen vraagje:"Hoe snel gaat en IC nou kapot?"

bprosman

Golden Member

Ik ken t, alhoewel ik vroeger thuis het geluk had dat mijn moeder niet alleen opruimde maar ook nog wist WAAR ze t neergelegd had en t terug kon vinden als ik eenmaal uitgelegd had wat ik bedoelde. Dat ging eigenlijk goed tot de dag dat ze wat gereedschap liet vallen in een zelfbouw acculader , formaat lastrafo die nog aanstond :o

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja.... Begon het te stinken of flitste het?

Nog een keer mijn prangende vraag: Hoe snel blaas je een IC op, bijvoorbeeld met solderen kortsuiting, spanning op een verkeerde pin?

klein is fijn

Moderator

Hangt van het IC af. Het ene is al stuk als je er naar kijkt, en het andere geeft geen krimp bij 100mA.

Punt is, gewoon netjes solderen (kan best *wat* minder soldeer op die print) en nakijken of alles goed zit voordat je er spanning op zet. Kortsluiten is nooit goed voor een IC.

Hoezo veel soldeer? Alleen waar het direct op de groundplane zit ging het niet lekker vanwege te weinig vermogen. Maar verder valt het wel mee toch met veel?

klein is fijn

Moderator

Solderen 101:
http://www.kleinisfijn.nl/co/toomuch_enough_solder.png
Links is fout, rechts is goed.